Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opmærksomhed ved opstart af enkeltmandsvirksomhed med en ansat

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 60
Fra  Studenter-kompagniet.dk Skrevet kl. 01:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Gode råd søges,

Jeg påtænker at starte et enkeltmandsvirksomhed op (blomsterforretning) og lade kæresten stå for den daglige drift. (uddannet blomsterbinder) Vi har fundet lokaler og kan være igang om små 10 dages tid. (Har cvr-nummer som kan bruges, da jeg tidligere har haft egen virksomhed, dog uden det nåede at starte op rigtigt og det var indenfor en helt anden branche) har iøvrigt været på virk og skifte branchekode.

Jeg har et alm. lønmodtagerjob og skal så vidt ikke selv arbejde i forretningen udover alm. hjælp.

Jeg kan forstå, at der skal udarbejdes et regnskab til Skat da enkeltmandsvirksomhed følger kalenderåret. Er det korrekt ? Altså man kan ikke lave forskudt regnskabsår ligesom ved et aps. og så først få lavet endelig regnskab til næste 31.12 ?  Skal det være en aut. revisor som laver årsregnskabet eller må man selv lave det når det er enkeltmandsvirksomhed ?

Udover lovpligtig arbejdsskadeforsikring, hvad skal jeg ellers være opmærksom på ved en ansættelse ? 

Hvor meget af hendes løn kan jeg fratrække ? (hun får en meget lille løn, indtil vi kan se om budgettet holder)

Kan jeg trække hele huslejen fra som en udgift ? (der er ikke moms på lejemålet) 

Der er jo et naturligt spild, når blomster dør/bliver for gamle ? Kan man trække det fra eller er det bare et tab og i så fald, hvordan gør man det? En gang om året i forbindelse med regnskabsafslutning eller ?

Er der noget med købs og salgmoms på de gamle varer ? eller er det ikke aktuelt.

Tænker at man får købsmomsen, men hvis blomsterne går visner, så man ikke kan sælge varen, om så Skat vil undre sig over alt for meget købsmoms og ikke nok salgsmoms ?

Det skal lige siges, at der ikke skal spekuleres i det, men blot for at have det med i budgettet, at det er naturligt med et vist spild (3-7%?)  

Jeg påtænker at bruge dinero pro som bogføringsystem. Er der noget vi skal tænke over i den daglige drift. Kender ikke systemet men går ud fra at man ved lukketid kan indtaste hvad man har solgt for og så regner dinero selv ud hvor meget moms der skal afregnes efter 3 måneder. Er der ellers noget i den daglige drift vi skal være opmærksomme på ?

Der bliver købt lidt inventar, men meget er brugt (Gamle traller mv.) og selve disken er det meningen at jeg selv skal bygge i træ og beklæde denne.

Vi har wifi hjemme i privaten, men tænker at tage boksen med i lokalet og så bruge wifi der, er der noget vi skal være opmærksomme på der ?

Hvad vil i anbefale af betalingssystem ? Det skal helst være med trådløs betaling samt mobilepay

Pt. står pengene til opstart på en privat konto, men når man starter, så skal man vel have en erhvervskonto ? Er det et lovkrav eller er banken som kræver dette ?

Rigtig mange spørgsmål, og hvis du "kun" kan svare på en lille del, så er det stadigvæk super.

 

Fra Roskilde
Tilmeldt 26. Oct 16
Indlæg ialt: 4
Fra  Trekroner Økonomi Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja der er meget at svare på. Herunder mine synspunkter - på noget af det.

For enkeltmandsvirksomheder, skal der ikke udarbejdes et egentligt regnskab som skal sendes ind til Skat. Derimod skal du, ved årsopgørelsen, indtaste dine regnskabsposter i din egen selvangivelse, og betale skat af overskud. Et eventuelt underskud kan fradrages i din egen lønindkomst. Ved enkeltmandsvirksomhed er din private økonomi og din virksomheds økonomi det samme, og dit regnskabsår vil være nødt til at følge kalenderåret.

Ved ansættelse af medarbejdere er der en del regler i forhold til arbejdsmiljø. Her er jeg ikke ekspert, men jeg ved dog, at du årligt skal udarbejde en arbejdspladsvurdering. I forhold til det økonomiske, skal du være opmærksom på, at du skal hensætte til din medarbejders ferie. Men det kan alle lønsystemer holde styr på for dig. Herudover vil der komme en lille ekstra opkrævning fra ATP.

Både løn og husleje kan tages som udgift i virksomheden, og altså fradrages.

Hvis varerne kasseres, har det ingen indflydelse på hverken moms eller skat. Her kan varekøb fradrages fuldt ud. 31/12 laver du en optælling af din beholdning af salgbare varer. Disse indsættes i balancen som varelager og modregnes i dit vareforbrug. Du må nemlig kun fradrage solgte (eller kasserede) varer, ikke lagervarer til senere salg.

Dinero kan, ligesom alle andre af den slags systemer, holde styr på meget. Det vigtigste er, at du har styr på dine bilag. Sørg for at få dem samlet og bogført jævnligt. Kontroller at din saldo i banken stemmer med banken i dit regnskab - det er en nem måde at se om der mangler at blive bogført noget. Men når alt er bogført, så kan Dinero fortælle dig hvor meget du skal indberette og betale i moms.

Hvis du kan holde indkøb under 12.900 kr. ex. moms pr. stykke inventar, kan du udgiftsføre det hele i året. Overstiger prisen dette beløb, skal du aktivere det som et anlæg i din balance, og afskrive det med 25% af saldoen pr. regnskabsår. Her skal du være opmærksom på, at flere indkøb skattemæssigt kan betragtes som ét stykke inventar. Køber du fx 10 reoler á 2.000 kr. kunne man fristes til at tro, at det var under grænsen på de 12.900 og derfor kan udgiftsføres i året. Men hvis reolerne sættes op ved siden af hinanden, vil skat sige de bruges som ét samlet stykke inventar. Og så er du over grænsen, og skal afskrive dem.

I forhold til wifi er der intet problem i at bruge den du har hjemme, om end måske lidt upraktisk. Virksomheden må betale for wifi (og telefon) på virksomhedens adresse, og denne kan der trækkes fuld moms og skat af, forudsat det ikke bruges til private formål.

Når du har en enkeltmandsvirksomhed, er firmaets penge det samme som dine "private" penge. Der er derfor ingen krav om du skal have en særskilt bankkonto. Eneste krav er, at cvr nummeret har en nem-konto, men her kan du bruge din eksisterende konto. Jeg vil dog alligevel anbefale dig at få en særskilt konto til virksomheden. Det gør afstemning af banken i regnskabet noget nemmere.

Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 60
Fra  Studenter-kompagniet.dk Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar;)

Tænker at det er nemmere med 2 kontoer for at holde styr på hvad jeg køber af mad, og andre private fornødenheder når der skal laves regnskab?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har bestemt ikke svar på alle dine spørgsmål, men lige et indspark her:

Ja, enkeltmandsvirksomhed har som udgangspunkt kalenderåret som regnskabsår.

I mine øjne er det en supergod ide at holde udgifter til etablering og opstart nede på et minimum. 

Jeg er overbevist om at der ikke er problemer i at starte op med at bruge en privatkonto i starten, hvis bare skat/banken er med på at tilknytte firmaets nemkonto til den... men på længere sigt er det altid nemmere og mere korrekt at have en særskilt konto til formålet. Vi har selv "bare" en privat konto, der så udelukkende bruges til firmaformål. Det har vi aldrig haft problemer med.

Jeg kan ikke forestille mig, at Skat ikke ser set som en naturlig ting med spild i en blomsterforretning. Og især selvfølgelig i starten til man lige har fundet et fornuftigt leje.

Jeg MENER at både løn og husleje kan fradrages fuldt ud (hvis lokalet ikke tilhører dig selv), men jeg håber, der kommer andre, kloge hoveder på banen. 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)