Det er altid en god ide at tage på messe, men hvorfor skulle nogen producenter ønske at benytte dig som grossist? Du har jo hverken erfaring eller kunder, så hvad er det du vil tilbyde dem?
Trods det at jeg nok havde formuleret det lidt anderledes, så er jeg til dels enig med Ravn hvad det angår.
Forudsat at du er helt og aldeles grøn på området, så vil jeg allerede nu anbefale dig at lægge drømmen på is for nogen tid, og istedet søge arbejde indenfor den ønskede branche, formentlig indenfor indkøb og logistik (kombination eller indkøb alene) og på den måde få nogle kontakter og ressourcer indenfor hvordan det hele hænger sammen. At kaste sig hovedkuls ud i grossistområdet uden kendskab, kán næsten kun ende med problemer, stress og en mulig lukning inden opstart. Du er simpelthen nødt til at danne dig et rigtig godt kendskab indenfor området.
Du bør som minimum have kendskab til import, fortoldning, varemærkning, indkøbsprocedurer og regler for videresalg af visse produktgrupper. Der ud over så bør du have tilknyttet sælgere til virksomheden, medmindre du har tænkt dig også selv at stå for dette, ud over alle de andre opgaver du vil møde. Du skal være sikker på at du har de rette afsætningskanaler, salgskompetencer og logistikløsninger tilknyttet. Du skal som grossist kunne tilbyde en form for showroom, hvor kunderne kan komme og bese produkterne og bestille dem. Du skal have lager og ikke kun en stak kasser i hjørnet af et rum. Dertil skal du muligvis også bruge en lagermand eller to, medmindre du vil stå for denne del alene også :)
Nu for ikke at skræmme dig helt, så har jeg bare lige sat nogle af områderne op ovenfor - hvis du påtænker at begynde med få produkter, så er det selvfølgelig knapt så omfattende, men så er jeg bange for at din succes som grossist bliver utrolig hård - medmindre du får fat i et produkt der simpelthen bliver rykket af hylderne før det kommer op.
Hvad angår agenturområdet, så ja, så synes jeg næsten at du som momsregistreret virksomhed med agenturhandel for øje, er nødt til at besøge de forskellige messer der afholdes indenfor områderne. De er primært at finde i Kina et par gange om året, og i Indien ligeså. Der findes selvfølgelig også messer andre steder i verden, men i de to lande afholdes de helt store, hvor du skal bruge flere dage på at komme rundt bare i én hal. Du skal ved agenturhandel også sætte dig godt ind i reglerne herfor, og have styr på de samme ting som ved grossistdelen - det er i og med næsten en og samme ting.
Jeg kan blive ved og ved med at sidde her og informere og muligvis skræmme dig, skrive tekst op og ned, men ved ikke om ovenstående har givet dig et lidt bedre indblik i, hvordan det kán være at gå ind i netop den branche med brugskunst i grossist eller agentur delen.