Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lønfordeling i interessentskab (I/S)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. May 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer 

har lige brug for en second opinion ang lønfordeling i interessentskab (I/S) min bogfører siger at min makker og jeg som har firmaet sammen skal dele 50/50 

lad os sige vi har 100.000 her i dec vi skal dele mellem os så er det 50.000 til hver, hvor jeg ikke kan forstå hvorfor vi ikke må dele dem 30.000 / 70.000 da det gir mening i vores tilfælde. Kan det virkelig passe ?

Håber jeg har gjort problemet forståeligt :)  har en kreativ virksomhed og er ikke så skarp i tal :)

De bedste hilsner

Martin 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

I kan godt i ejeraftale beslutte en anden fordeling end 50/50 - f.eks hvis den ene arbejder mere end den anden, ligesom I kan aftale egentlig løn i et I/S - Man er ikke forpligtet til at dele efter ejerforholde alene - blot skal det jo gerne kunne begrundes, så det ikke alene er af rent skattemæssige årsager - og deraf klogt hvis I allerede tidligt havde lagt det i ejeraftalen - som jo er supervigtig http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

I er nød til ændre jeres interessentskabskontrak til en anden fordeling , feks. et underskud fordeles med 50% til hver, overskud fordeles efter arbejdsindsats.

Tilmeldt 7. May 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej tak for svar og link det er vigtig læsning for en som mig :) kan se at der er nogle punkter vi ikke har med, selvom vi faktisk fik advokathjælp.

Efter læsning har jeg fundet på et nyt spørgsmål :) 

I forhold til at aftale løn hvordan vil det fungere i praksis, kan vi lave en aftale om fordeling af overskud (løn) på eksempelvis 70 / 30 og stadig ha en ejerfordeling på 50 / 50 - (det var det min bogføre sagde ikke var muligt) 

Min makker arbejder fuld tid i vores firma, jeg selv deltid, men jeg har meget større erfaring og føler derfor det er fair, samme gør min makker.

Jeg arbejder fuldtid i et andet firma og har aldrig set vores firma som en indtægtskilde for mig.

Det er klart vi rent skattemæssigt får mere ud af pengene ved denne fordeling men det er vel helt fair? skat får jo stadig deres del ? det virker bare dumt at vi skal smide penge ud. 

Håber igen det gir mening :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

ved en ulige fordeling vil det være godt at kunne sandsynliggøre over skat at det reflekterer "markeds vilkår" vil jeg mene - Imod taler at din makker arbejder klart mere end dig - men hvis din viden er mere uundværlig osv så kan det jo være med til sandsynlliggørelse. 
Det må ikke bare være for at få en skatteoptimal hævning - det skal være fordi den valgte fordeling afspejler noget retfærdigt i også ville have tilbudt uden skat var baggrunden - for så var 50/50 nok bedre

Som udgangspunkt fordeles et interessentskabs resultat i forhold til deltagernes arbejdsindsats og/eller kapitalindskud. Dette udgangspunkt kan dog efter praksis fraviges ved aftale. Overskuddet kan altså skævdeles, så længe der ligger forhold til grund, der taler for en skævdeling.

I et interessentskab, hvor indehaverne har forskellig alder og erfaring mv., er det helt naturligt, at aftalen om resultatandele er performance afhængige, og at de enkelte indehavers samlede overskudsandel derfor bliver forskellige - men om det så rækker at sige- 70% modtageren har sin værdi i - erfarring - er jeg ikke sikker på

Vent på andre.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

I kan lave en overskudsdeling som i vil,

I kan lave en tilføjelse ved salg fordeles salgssummen 50/50

Tilmeldt 7. May 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil lige starte med at sige 1000 tak for din tid, vi må rådfører os til at finde en fordeling :) men som sagt er det fair i vores situation og jeg vil ikke ha nogen problemer med at dokumentere det overfor skat.

vh

Martin

 

Tilmeldt 7. May 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

tak Kah god ide :)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)