En masse spørgsmål. Situationen er som følger, at jeg har fast arbejde som lønmodtager men ønsker at starte en blomsterforretning sammen med min kæreste som er uddannet blomsterdekoratør og har stor erfaring på området. pt. er hun bestyrer af en blomsterforretning. Hun har ikke selv mulighed for at stå som ejer da hun blev nød til at sælge en ejerlejlighed med stort tab. Skal jeg blot starte virksomheden som enkeltmandsselskab, (der er vist flere former for enkeltmandsselskaber?) og så ansætte hende som ansat ?? Hvorledes fungere aflønningen og kan Dinero hjælpe med dette og gøre det forholdsvist nemt, både med skt, am-bidrag mv ? Vi er igang med at ligge budget mv. Hvor meget af huslejen kan jeg trække fra og trækker jeg det fra min personlige skat eller ligger det i enketmandsvirksomheden som en udgift ?? Og kan dinero hjælpe med dette ?? Der står i lejekontrakten at der ikke er moms på lejemålet, så jeg kan ikke trække momsen fra ? Hvor meget af det inventar der skal købes for at starte op kan trækkes fra ? Jeg går ud fra at skatten slet ikke har noget med købs og salgsmoms ? har køb og salgsmomsen indflydelse på hvor meget jeg skal betale i skat når året er omme ?? Hvor meget regnskab er man forpligtet til at lave ?? Altså skal der revisor på ved regnskabsafslutning ? Det er ikke for at springe over hvor gærdet er lavest, men så skal der tænkes udgift til revisor med i regnskabet. Hvad koster det ca. at få lavet et årsregnskab ? Er der ellers noget jeg skal tænke på inden opstart ?
|
spørgsmål til opstart/løn til ansat
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
- 1
|
Tak for mange gode svar. Der er jo et vist spild, blomster visner mv. kan man trække det fra eller ? Så er det løndelen jeg gerne vil have svar på? |
Ja, du kan trække spild fra. Løndelen kan du klare via Skats Letløn eller eIndkomst eller et egentlig bureau som f.eks. Danløn. Dinero kan håndtere bogføringen af løn - lissom de fleste andre kan. |
-Betalingsversionen, Dinero Pro, forstås. Ellers skal du helt selv bogføre det uden hjælp fra programmet, og dét kan du i alle regnskabsprogrammer. Mht. om der er andet, du skal tænke på? Hmm - stort spørgsmål. Jo, husk, at du kan starte, inden du får indtægter. Derved kan du udgiftsføre opstartsomkostningerne helt fra starten. |
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)