Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

spørgsmål til opstart/løn til ansat

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 60
Fra  Studenter-kompagniet.dk Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

En masse spørgsmål.

Situationen er som følger, at jeg har fast arbejde som lønmodtager men ønsker at starte en blomsterforretning sammen med min kæreste som er uddannet blomsterdekoratør og har stor erfaring på området. pt. er hun bestyrer af en blomsterforretning. Hun har ikke selv mulighed for at stå som ejer da hun blev nød til at sælge en ejerlejlighed med stort tab.

Skal jeg blot starte virksomheden som enkeltmandsselskab, (der er vist flere former for enkeltmandsselskaber?) og så ansætte hende som ansat ?? Hvorledes fungere aflønningen og kan Dinero hjælpe med dette og gøre det forholdsvist nemt, både med skt, am-bidrag mv ?

Vi er igang med at ligge budget mv. Hvor meget af huslejen kan jeg trække fra og trækker jeg det fra min personlige skat eller ligger det i enketmandsvirksomheden som en udgift ?? Og kan dinero hjælpe med dette ??

Der står i lejekontrakten at der ikke er moms på lejemålet, så jeg kan ikke trække momsen fra ?

Hvor meget af det inventar der skal købes for at starte op kan trækkes fra ?  Jeg går ud fra at skatten slet ikke har noget med købs og salgsmoms

har køb og salgsmomsen indflydelse på hvor meget jeg skal betale i skat når året er omme ??

Hvor meget regnskab er man forpligtet til at lave ?? Altså skal der revisor på ved regnskabsafslutning ? Det er ikke for at springe over hvor gærdet er lavest, men så skal der tænkes udgift til revisor med i regnskabet. Hvad koster det ca. at få lavet et årsregnskab ?

Er der ellers noget jeg skal tænke på inden opstart ?

 

Tilmeldt 23. Oct 16
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Undskyld for de manglende linjeskift: Der findes én form for enkeltmandsvirksomhed: Enkelmandsvirksomhed. Alternativet er et I/S eller interessentskab: Der er to eller flere ejere. Alt andet (med undtagelser) end dette er selskaber med andre gældende regler. Huslejen er en driftsomkostning og kan trækkes fra i overskuddet, såfremt I ikke også direkte bor privat inde i blomsterhandlen. Nej - du kan ikke trække moms fra. Alt det inventar som du køber, kan trækkes fra, så længe du har en faktura med købsmoms. Det kræver kun at du er momsregistreret, samt at du ikke bruger genstandene privat. Og så skal tingene koste mindre en 12.900 kroner hver især, for at du kan straksafskrive dem. Ellers bliver de aktiver. Med undtagelser. Moms afregnes separat. Det er ikke en del af dit skatteregnskab. Dette skyldes, at du køber en vare til DKK 100. Du har 20 kr. tilgode i moms. De 20 kr. figurerer under "tilgodehavender" eller passiver generelt, i balancen. Det er ikke en resultatpost, og derfor påvirker den ikke din skat. Det er simpelthen en separat del af regnskabet. Når du bogfører vareforbrug under "omkostninger" i resultatopgørelsen, så gør du det alligevel ex moms. Du behøver ikke en revisor, og du er ikke regnskabspligtig. Men du skal overholde bogføringsloven som erhvervsdrivende, og du skal opstille et regnskab, som du kan fremvise til SKAT på forlangende. Der er MANGE andre ting at tænke på. Hvis du mangler en dygtig bogholder/revisor så er du velkommen til at sende en besked.
Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 60
Fra  Studenter-kompagniet.dk Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for mange gode svar.

Der er jo et vist spild, blomster visner mv. kan man trække det fra eller ?

Så er det løndelen jeg gerne vil have svar på?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, du kan trække spild fra. Løndelen kan du klare via Skats Letløn eller eIndkomst eller et egentlig bureau som f.eks. Danløn. Dinero kan håndtere bogføringen af løn - lissom de fleste andre kan.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:
Dinero kan
-Betalingsversionen, Dinero Pro, forstås. Ellers skal du helt selv bogføre det uden hjælp fra programmet, og dét kan du i alle regnskabsprogrammer.

Mht. om der er andet, du skal tænke på? Hmm - stort spørgsmål. Jo, husk, at du kan starte, inden du får indtægter. Derved kan du udgiftsføre opstartsomkostningerne helt fra starten.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)