Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg hedde BEAT Magasin?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Stoholm
Tilmeldt 2. Jan 14
Indlæg ialt: 168
Fra  HOA Online IVS Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har drevet et online magasin indenfor musik, navnet jeg kom frem til var BEAT Magasin, jeg søgte efter rettigheder på navnet i en database: http://www.dkpto.dk/se-om-din-ide-er-ledig hvor der står, at der ingen rettigheder er på navnet. Men så finder jeg det her udenlandske blad BEAT Magazine med 53.000 likes og tænker de er ok store. Jeg vil kun berøre dansk musik, men ved ikke om navnet kan blive et problem? Er der en jurist herinde der gider at bruge 2 minutter, så vil jeg blive virkelig glad!! :-)

Mvh. Heine

Fra Søborg
Tilmeldt 8. Aug 14
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 00:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Heine.

Først og fremmest er et godt varemærkeretligt råd til erhvervsdrivende at finde på et ordmærke (det varemærkeretlige navn), der er et 'fantasiord' eller lignende. Eller vælge et varemærke som er et ord, der ikke giver umiddelbart mening i forhold til dine varer/tjenesteydelser. Fx Google, Lego, Apple, Red Bull, Coca Cola osv.

Grunden til det er, at det er stærkt juridisk, fordi der sjældent er tvivl om, at betingelserne i varemærkeloven er opfyldt, da det vil have særpræg mv. Hvis et varemærke ikke har særpræg vil det ikke kunne beskyttes efter varemærkeloven. Det betyder, at der ikke er eneret til varemærket, og så vil andre kunne bruge lignende varemærker og dermed vil det udvande tidligere varemærker, skabe forvirring og forveksling, og man vil ikke kunne forbyde dem brugen af det lignende varemærke osv. 

Grunden til jeg nævner det er, at lige netop i forhold til din problemstilling vil det efter min vurdering være lidt en gråzone, men som du bedst selv kan tage stilling til. Jeg vil prøve at forklare de relevante juridiske regler for dig, så du bedst selv kan vurdere din retsstilling i forhold til det andet varemærke (BEAT Magazine), da jeg ikke selv har så stor viden om det andet varemærke, din branche osv. 

En af betingelserne for at kunne opnå beskyttelse af sit varemærke er som nævnt, at det skal have 

særpræg

Om et varemærke har særpræg skal afgøres ud fra en helhedsvurdering i forhold til 'den tilsigtede omsætningskreds'. Det ligger i kravet, at betegnelser, som blot beskriver en egenskab mv. ved varen eller opfattes som synonym for varen ikke har særpræg.

Det betyder, at man ved vurderingen kigger på de varer/tjenesteydelser, man sælger samt opfattelsen hos de forbrugere, som man har med at gøre ved disse varer/tjenesteydelser (målgruppen for ens produkt, kan man kalde det). Ud fra retspraksis er dette hvad en "almindeligt oplyst, rimeligt opmærksom og velunderrettet gennemsnitsforbruger af de pågældende varer/tjenesteydelser må formodes at have". Du skal derfor vurdere, om BEAT Magazine har særpræg ift. dette. 

Dette kan der være tvivl om, da "BEAT" blot er engelsk og betyder slag og bruges generelt for betegnelse af rytme, underlæg osv. Men magazine er rent ud betegnelsen for varen. Hvis du kommer frem til, at BEAT Magazine ikke har særpræg ift. til dette, kan du derfor som udgangspunkt godt anvende varemærket "BEAT Magasin", fordi de ikke har eneret. Vær dog opmærksom på undtagelser (se en længere nede) samt at du heller ikke selv har eneret. 

Af danske eksempler på praksis kan nævnes, at følgende varemærker som udgangspunkt IKKE har særpræg "Cykelexperten" for salg af cykeludstyr, "After Dinner Sweet" for slik samt "BIOMILD" for mejeriprodukter og "MICRO COMPACT CAR" for køretøjer mv. Man kan sagtens anvende sådanne varemærker, men må dog acceptere, at man ikke har eneret til dem.

Undtagelse:
MEN hvis varemærket uden særpræg tages i brug, er der mulighed for at skabe et fornødent særpræg gennem længere tids intensiv brug (varemærkelovens § 3, stk. 3). Det er altså en slags undtagelse til ovenstående.

Hvis varemærket ikke allerede har særpræg, kan det få det over tid med intensiv brug. I praksis ligger man her vægt omsætning, markedsandel, den geografiske udbredelse, varigheden af markedsføring og afholdte markedsføringsomkostninger. 

Du skal derfor ligeledes overveje, hvorvidt BEAT Magazine har skabt et fornødent særpræg over tid. Det er fx også, hvis de har mange likes på facebook, men ikke nødvendigvis altafgørende. Dette er igen en helhedsvurdering. 


Så for at vende tilbage til dit spørgsmål: du kan nok bedst selv vurdere, om "BEAT Magazine" opfylder kravet om særpræg. Hvis det ikke gør dette, skal du ligeledes overveje, om de har skabt et fornødent særpræg over tid. Hvis de ikke har dette, har de som udgangspunkt ikke eneret til varemærket, og du vil derfor kunne anvende varemærket "Beat Magasin", men det er som nævnt en helhedsvurdering, og det er sager som disse, der kan skabe tvister. 

Mvh Alexander Bojsen.

Jurist og tekstforfatter. Skriver bl.a. juridiske artikler på eJura.dk

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)