Jeg har, i håbet om at vækste den lille virksomhed i 2017, valgt at ansætte to medarbejdere. Én fuldtidsansat på 160 timer/mdr og én timelønsansat, der skal hjælpe nogle timer om ugen. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber nogen af jer andre små iværksættere har været igennem og kan hjælpe med. Jeg ved, at jeg skal betale feriepenge 12,5% til alle fuldtidsansatte, men skal jeg også betale til den timelønnede medarbejder, hvis han egentlig hellere er fri og hellere vil have de 12,5% inkluderet i sin timeløn? Hvordan får jeg lavet en ferieordning, hvor der automatisk bliver afregnet til feriekonto? Og koster det noget at tilmelde sig feriekonto? Jeg bruger Danløn som lønssystem. Hvordan er det med barsel? Bliver den nye fuldtidsansatte automatisk tilmeldt barsel.dk, og firmaet kan søge om barselsrefusion i tilfælde af graviditet. Hvordan er det med løn under sygdom? Jeg ved, at firmaet skal betale løn og sygdom, men er der en mulighed for at søge om kompensation eller forsikre sig? Og hvordan med mig, der er ejer af selskabet (ApS) og vel også er en slags direktør - kan jeg få refunderet noget af min løn under fx influenza? På forhånd 1000 tak for hjælpen…! /Lasse |
Ja feriepenge er en pligt til alle også den timelønnede selv om han hellere vil have dem udbetalt - det er faktisk netop for at undgå at folk bruger alle penge og ikke har noget til ferien
Mig bekendt kører det automatisk i danløn med tilmelding til feriekonto som ikke koster mig bekendt heller
Ja via danløn og timetal og ATP indberetning tilmeldes barsel - AUD og AED
Du kan godt tegne div forsikringer for løn - men ikke mit speciale andre må byde ind - som ejer af 50% af selskab mener jeg du selv ses som "selvstændig" og ikke som ansat - i sygedagpenge henseende ganske som for alm dagpenge
vh John H