Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilbage rette opsigelse opsigelse.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra 8355 Solbjerg
Tilmeldt 1. Aug 15
Indlæg ialt: 22
Fra  T Produkt Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Er der nogen her der kan fortælle mig hvor lang (år) bagudrette. Man må afskedige en medarbejder, med begrundelsen "pga. sygdom". Står det beskrevet nogen steder, er der evt. nogle retsafgørelser, eller andet dokument til brug.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan ikke opsige bagudrettet - altså idag sige, du er opsagt per 1/7-2016. 

Man kan heller ikke som udgangspunkt blive opsagt grundet sygdom, så længe man har fulgt regler om at give besked om sygdommen og fulgt krav om lægeerklæring mm. Man kan dog godt blive fyret af andre grunde (f.eks. økonomiske - lukning af afd osv) selv om man er syg.

Der kan være overenskomster der tilsiger man ikke må fyres under sygdom men ellers må man godt opsiges med det korrekt varsel.

Så er der i funktionærloven en regel som der skal henvises til i ansættelseskontrakt, nemlig 120 dages reglen. Den betyder, hvis den fremgår af kontrakten, at man kan blive opsagt hvis man inden for en periode på 12 mdr har haft 120 sygedage med løn

Er du i fagforening, så bør du høre den.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Delvis enig.

1) Man kan ikke opsige bagudrettet.

2) Man kan ofte opsige grundet sygdom.

3) 120 dages reglen drejer sig ikke om hvorvidt eller hvornår man kan opsige grundet sygdom.
Den drejer sig alene om hvorvidt der i givet fald skal opsiges med almindeligt varsel, eller der kan opsiges med forkortet varsel: http://www.selskabsadvokaterne.dk/artikler/andet/hvordan-opgoeres-120-dages-reglen/ 

4) De arbejdsgivere og lønmodtagere der har valgt at betale medlemsskab til en organisation, bør altid konsultere denne ifm. afskedigelser.

Fra 8355 Solbjerg
Tilmeldt 1. Aug 15
Indlæg ialt: 22
Fra  T Produkt Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John Mange tak for dit svar. Det skal siges at jeg er på en arbejdsplads ved siden af mit selvstændige erhverv. Den virksomhed jeg arbejder ved går optil 5 år tilbage og tæller timer (sygedoms timer) sammen. Og giver det som med begrundelse for afskedigelser. Det er tæmmelig grotæsk.

VH

T

Fra Ølstykke
Tilmeldt 28. Jul 11
Indlæg ialt: 479
Fra  Move2 - Danmark Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvfølgelig kan du opsiges på grund af sygdom. Hvis dit firma ikke er omfattet af fagforeningernes tyrani, kan de selv finde grunden til din fyreseddel. Selvfølgelig ikke bagudrettet, men de bestemmer selv hvor længe de kan have dig ansat. Sygdom eller ej. Der er selvfølgelig regler, men de er meget lette i forhold til fyringer.

Held og lykke med din sag :-)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)