Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring/fakturering som mellemmand

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Nov 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-brugere,

Jeg står og skal starte en virksomhed, hvor virksomheden fungerer som mellemmand imellem kunde og en person der yder en service. Der er fødevarer indblandet.

Kunden betaler med dankort fra min hjemmeside, hvorefter personen der yder en service, kommer ud til kunden.

Efter personen har været ude hos kunden, kan han/hun bede om at få udbetalt sine penge fra sin online-konto på min side.

Jeg har så følgende spørgsmål:

1) Hvem der sender faktura til hvem?

- Skal serviceyderen sende en faktura til mig? Da jeg overfører penge til serviceyderen? Eller skal serviceyderen sende faktura direkte til kunden? Eller skal vi sende en faktura til kunden på vegne af serviceyderen?

2) Er det nok at sende kunde en faktura fra mit firma, samt serviceyderen en kvittering for udbetaling/overførsel af penge til han/hendes konto?

Jeg vil gerne udenom at skulle opgive til SKAT at jeg har betalt serviceyderen. Det tænker jeg at serviceyderen selv kan gøre via B-indkomst.

Håber nogle kan hjælpe mig på vej.

På forhånd tak,

Kimbo

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger af aftalen med den der får servicen .- om det er dig eller ham der udfører det som betaler - men mon ikke det bedste er at:

DU fakturer modtageren - med moms hvis du er momsregistreret - og så sender du den laver arbejdet et afregningsbilag (som erstatter at denne sender dig en faktura) eller denne fakturerer dig - med moms hvis denne er momsregistreret og uden hvis ikke

Til en momsregistret firma skal dette selv indberette til skat hvad du betaler  -

En ikke momsregistreret SKAL du indberette til skat - normalt her vel som bidragspligtig B indkomst - honorar
Det er krav - ellers er det "sort arbejde". Du kan ikke slippe uden om den indberetning hvis modtager ikke har momsregistreret virksomhed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

KimboSlice:

1) Hvem der sender faktura til hvem?

- Skal serviceyderen sende en faktura til mig? Da jeg overfører penge til serviceyderen? Eller skal serviceyderen sende faktura direkte til kunden? Eller skal vi sende en faktura til kunden på vegne af serviceyderen?

2) Er det nok at sende kunde en faktura fra mit firma, samt serviceyderen en kvittering for udbetaling/overførsel af penge til han/hendes konto?

Jeg vil gerne udenom at skulle opgive til SKAT at jeg har betalt serviceyderen. Det tænker jeg at serviceyderen selv kan gøre via B-indkomst.

Som jeg læser din beskrivelse af konceptet foretager du aldrig levering til slutkunden?

  

Jeg har et lidt andet bud på hvem der sender faktura til hvem. I min optik skal du ikke sende faktura til slutkunden, da du ikke "foretager levering mod vederlag" hvilken er en forudsætning for fakturering og ligeledes opkrævning af moms.

Det er den som leverer ydelsen (serviceyderen) der skal fakturere slutkunden og det skal han gøre til den pris som er aftalt via din hjemmeside. Serviceyderen skal ikke have betaling, da du allerede har fået den via hjemmesiden (så han må skrive på sin faktura til slutkunden at der allerede er betalt)

Det er serviceyderens eget ansvar at afregne moms af den fulde pris på fakturaen.

 

Du skal efter ydelsen er leveret sende en faktura til serviceyderen på den provision/kommision/gebyr som du skal have for at "formidle" kontakten mellem serviceyderen og slutkunden. Du skal ligge moms på din faktura hvis du ellers er momsregistreret.

Du skal betale serviceyderen den pris som kunden skal betale fratrukket din provision/kommision/gebyr.

 

Som jeg ser det, skal du ikke opgive noget til Skat omkring serviceyderens leverancer, du skal blot sørge for dit eget skatte- og momsregnskab.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Du skal efter ydelsen er leveret sende en faktura til serviceyderen på den provision/kommision/gebyr som du skal have for at "formidle" kontakten mellem serviceyderen og slutkunden. Du skal ligge moms på din faktura hvis du ellers er momsregistreret.

Du skal betale serviceyderen den pris som kunden skal betale fratrukket din provision/kommision/gebyr.

også muligt det er ren formidlingsprovision - hvem står for salget vil vel spille ind også?

Jeg forstår dog ikke hvad du mener med    Du skal betale serviceyderen den pris som kunden skal betale fratrukket din provision/kommision/gebyr

Jeg forstår din løsning som at den der yder selve service - fakturerer kunden og trådstarter fakturer den der yder servicen for provisionen = en faktura på f.eks. 10% af prisen som yderen tager fra slutkunden. Det kan vel ikke betyde at trådstarter skal BETALE noget til service yder

Jeg tror nu mere - også i forhold til kunden og troværdighed og reklame muligheder osv, at trådstarter står for salget og kontraherer med en der laver arbejdet og derfor kan og bør fakturere, men din mulighed er bestemt også i spil - bare forstår jeg ikke at trådstarter nu skal betale yderen for noget som helst, hvis det er yderen der fakturerer alt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:

Du skal efter ydelsen er leveret sende en faktura til serviceyderen på den provision/kommision/gebyr som du skal have for at "formidle" kontakten mellem serviceyderen og slutkunden. Du skal ligge moms på din faktura hvis du ellers er momsregistreret.

Du skal betale serviceyderen den pris som kunden skal betale fratrukket din provision/kommision/gebyr.

også muligt det er ren formidlingsprovision - hvem står for salget vil vel spille ind også?

I forhold til fakturering og moms er det et spørgsmål om hvornår der foretages "levering mod vederlag" og af hvem?

 

At trådstarter foretager selve salget er i sig selv ikke afgørende, det er hvem der leverer selve varen/ydelsen der afgør problemstillingen.

 

Jeg formoder ikke trådstarter ønsker at have produktansvar, det ønskes vel skubbet over på serviceyderen. Hvilket i mine øjne er en klar indikation på at trådstarter ikke foretager levering.

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:

Du skal efter ydelsen er leveret sende en faktura til serviceyderen på den provision/kommision/gebyr som du skal have for at "formidle" kontakten mellem serviceyderen og slutkunden. Du skal ligge moms på din faktura hvis du ellers er momsregistreret.

Du skal betale serviceyderen den pris som kunden skal betale fratrukket din provision/kommision/gebyr.

 

Jeg forstår dog ikke hvad du mener med    Du skal betale serviceyderen den pris som kunden skal betale fratrukket din provision/kommision/gebyr

Jeg forsøger at skille fakturering/moms fra selve betalingsstrømmen, da de ikke følges synkront. Trådstarter får hele betalingen fra kunden men det er serviceyderen der fakturerer. Trådstarter skal jo i princippet aflevere pengene videre til serviceyderen, dog fratrukket sin egen gevinst.

Tilmeldt 23. Nov 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John og Jesper,

Tak for input.

Ja som vi ser det, så er det serviceyderen der leverer produktet. Da vi netop ikke vil have ansvar, udover at vi selvfølgelig yder den bedste service vi kan, hvis der skulle ske noget med leverancen, og eventuelt giver refundering hvis der skulle ske noget - men måske netop den detalje at vi gir refundering i forbindelse med at der skulle ske noget/utilfredshed og lign, gør det OS til dem der leverer produktet, da vi tager ansvaret?

Hele humlen er ihvertfald, at vi gerne vil frem til IKKE at skulle opgive de beløb vi sender videre til serviceyderen. Vi vil have at de SELV skal opgive indtægten enten via B-indkomst (Hvor de giver os deres CPR) eller via deres firma (Hvor de giver os deres CVR).

John, du skriver at det ikke er muligt at slippe uden om at skulle opgive moms, hvis vores serviceyder ikke er momsregistreret. Men hvad gør Airbnb, Gomore osv.? Det er lignende services hvor de udbetaler penge til folk, som ikke er momsregistreret, og så vidt jeg ved, ikke opgiver det til skat?

Vi vil også gerne udenom at serviceyderen skal lave en faktura til slutkunden, da vi gerne vil kontrollere alt skrift til slutkunden (emails, bekræftelse, kvittering, med vores logo på, mv.).

Kan stadig ikke lige se hvad den endelige løsning burde være?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

KimboSlice:
Da vi netop ikke vil have ansvar, udover at vi selvfølgelig yder den bedste service vi kan, hvis der skulle ske noget med leverancen, og eventuelt giver refundering hvis der skulle ske noget - men måske netop den detalje at vi gir refundering i forbindelse med at der skulle ske noget/utilfredshed og lign, gør det OS til dem der leverer produktet, da vi tager ansvaret?

Jeg deler meget Johns tanker omkring dette. Man er nødt til at se på hvordan aftalegrundlaget er skruet sammen. Hvis udgangspunktet er at kunden skal kunne få refunderet sit køb hos jer, så er der efter min opfattelse tale om formidlingsydelser omfattet af momslovens § 4, stk. 4. 

"Når en formidler af en ydelse handler i eget navn, men for en andens regning, anses formidleren selv for at have modtaget og leveret den pågældende ydelse." 

Med andre ord du skal fakturere kunden og derefter afregne overfor leverandøren jf. Johns beskrivelse ovenfor.

Tilmeldt 23. Nov 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Whiskey,

Okay, så fakturerer vi altså kunden, som vi også havde tiltænkt det.

Hvordan kommer jeg så unden om at skulle opgive beløbet til serviceyderen?
Kan jeg ikke blot sende en kvittering på overførslen, og lade serviceyderen om at opgive det såfremt serviceyder ikke er momsregistreret?

Tilmeldt 23. Nov 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Og hvordan bogfører jeg udgiften til serviceyderen, når serviceyder ikke sender mig en faktura?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

KimboSlice:

Hej Whiskey,

Okay, så fakturerer vi altså kunden, som vi også havde tiltænkt det.

Hvordan kommer jeg så unden om at skulle opgive beløbet til serviceyderen?
Kan jeg ikke blot sende en kvittering på overførslen, og lade serviceyderen om at opgive det såfremt serviceyder ikke er momsregistreret?

Du kommer ikke uden om, hvis du på den måde betaler en serviceudbyder - at angive det til skat som honorar som jeg ser det. Det er ikke noget der tager ret lang tid per udbyder og det ændrer intet for udbyderens skat

Du må lave et afregningsbilag til din "ansatte" -/ freelancer

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)