Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms, skat, bogføring, forsikring

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Nov 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino 

Jeg har flere spørgmål:

Det første er når en privatperson betaler en anden privatperson for en ydelse, er det så begge personer der skal indberette det til skat eller?

Når man indkøber "varer" f.eks. rengøringsmidler skal det så under varelager eller eksterne omkostninger eller en helt anden konto? 

Når man sælger en ydelse, f.eks rengøring, hvordan bogfører man udgiften, hvis man bruger 1/4  rengørings middel pr. ydelse man sælger, skal det så stadig bogføres under vareforbrug bare med en 1/4 af prisen eller ryger det under eksterne omkostninger? Eller skal man vente til renøringsmidlet er helt brugt og så bogføre det? 

Hvis man bruger kundens rengøringsmidler/støvsuger osv. er kan en indbosforsikring dække, hvis jeg ødelægger noget i hjemmet, eller skal jeg have en erhvervsforsikring, selvom jeg leverer ydelse som privatperson?

 

Hvis man opretter firma med momsregistrering, inden man når 50.000 kr., og man så næste år omsætter for under 50.000, skal der så stadig indberettes og bogføres moms.

 

Det var mange spørgsmål. Tak på forhånd.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

heymedjer:

1

Det første er når en privatperson betaler en anden privatperson for en ydelse, er det så begge personer der skal indberette det til skat eller?

2

Når man indkøber "varer" f.eks. rengøringsmidler skal det så under varelager eller eksterne omkostninger eller en helt anden konto? 

3

Når man sælger en ydelse, f.eks rengøring, hvordan bogfører man udgiften, hvis man bruger 1/4  rengørings middel pr. ydelse man sælger, skal det så stadig bogføres under vareforbrug bare med en 1/4 af prisen eller ryger det under eksterne omkostninger? Eller skal man vente til renøringsmidlet er helt brugt og så bogføre det? 

4

Hvis man bruger kundens rengøringsmidler/støvsuger osv. er kan en indbosforsikring dække, hvis jeg ødelægger noget i hjemmet, eller skal jeg have en erhvervsforsikring, selvom jeg leverer ydelse som privatperson?

Hvis man opretter firma med momsregistrering, inden man når 50.000 kr., og man så næste år omsætter for under 50.000, skal der så stadig indberettes og bogføres moms.

1

Modtager skal indberette til skat- dog vil mange idag også benytte håndværkerfradrag og så skal man give betaleren ens CPR så betaleren også kan indberette

Hvis det er et firma man udfører det for, så skal firmaet indberette det som det betaler

2 og 3

Dit varekøb bogføres som varekøb i regnskabet og dit lager skal tages op til lagerværdi når du laver regnskab - da det kun er en egentlig omkosting når varen er brugt

4

Du skal formentlig have din egen ansvarsforsikring hvis du skader noget - Det vil normalt ikke blive dækket af modtagers indbo

5

Du skal bogføre moms og har momsfradrag for indkøb fra det øjeblik - hvor du så også skal fakturere med moms. Det påvirker ikke din omsætningen inden du registrerede for moms, med mindre du har registreret for sent - Læs om momsregistreringspligt  http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html   - du skal registrere så snart det er åbenlyst du kommer over de 50 t på 12 mdr - feks når du rammer 4000 i omsætning per måned

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Nov 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, så hvis jeg tæller varelageret op, så skal jeg minusse de varer der er brugt?

Eksempel: køb af af rengøringsmidler 5.000 (varelager) og jeg tæller op 6 måneder senere så der er en lagerværdi på 3.000, så skal de 2.000 under (vareforbrug).

kan jeg på en faktura nøjes med at skrive den samlede pris for ydelsen, eller skal der stå 2 timer gange 200 kr. = 400 kr.?

Kan jeg trække Udgifter fra med materialer, hvis jeg ikke er en virksomhed - altså som privatperson?

Jeg fandt lige en video på skat med betaling fra en virksomhed. I videoen i forskudsopgørelsen, der står at der er en trækprocent på 45% af 50.000, hvilket vil give en skat på 22.500 over 12 måneder. Hvorfor er står der b-skat 28.062?

Skal man ikke kun betale am bidrag 8 % og alm skat ca. 37 %

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1645658

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

brug et regnskabsprogram- Så køber du varer og de bliver til en udgift. Det er så lageret du skal tælle op gange indkøbspris (for ubrugt) og værdien lægges til dit resultat som ellers er fratrukket varekøbet fuldt

Du kan skrive som du vil på din faktura

Ja du kan trække udgifter fra uanset firma - i alle fald ned til 0 kr så længe du kan dokumentere, at du har haft du udgifter for at få de indtægter du har haft

Skat er 8% am bidrag af alt op til dit fradrag er brugt og så ca 42% derfra samlet - Jeg kan ikke sige hvad skats video viser - det er jo nok forsimplet, men de andre er konkrete nok - som også er dine 8% først og så 37% af resten - CA = ialt 42 (du kan ikke lægge dem sammen da de 37% tages af beløbet EFTER de 8% er trukket

I dit tilfælde - alt andet lig - er det hele så B skat som jeg har forstået dig - du kan bare gå ind i forskud og så prøve med dine egne tal - og trykke beregn - så ser du skatten, og bare du ikke trykker godkend, så noteres der ikke noget nyt for dig i skat

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)