Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er den bedste virksomhedsform til selskab med forretningspartner(e)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Hobro
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg driver pt. et online projekt sammen med en forretningspartner 50/50.

Det drives i mit ApS, men planen er at udskille det i et nyt selskab pr. 1. januar. Vi påtænker også at få flere partnere/investorer ind.

Hvad er den optimale virksomhedsform, som anbefales? Er det et I/S, ApS, IVS eller?

Kriterierne er omkring sikkerhed/hæftelse og muligheden for let at sælge andele af virksomheden til nye investorer.

Er der ting man skal have for øje regnskabsmæssigt/skattemæssigt, når mit ApS jo udskiller denne lille aktivitet til et nyt selskab? Og i det nye selskab, er det da optimalt at mit ApS står som ejer, eller at jeg personligt står som ejer?

Håber I har nogle guldkorn :-) På forhånd tusind tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder ret klart som IVS eller ApS. Begge former er lige gode når det drejer sig om sikkerhed og sælge anparter til investorer. I/S er ikke specielt egnet her med salg af andele og personlig hæftelse

At udskille noget eksisterende bør I nok tage en revisor ind over. Der skal stiftes nyt selskab - men prisen for overtagelse af investeringen har skattekonsekvens og bør sikres korrekt - man kan ikke bare udskille - man skal "sælge" værdien over i et nyt - skattemæssigt korrekt

Spørgsmålet om hvem der skal være ejer - dit aps som holding eller dig selv - kræver lidt overvejelser - umiddelbart har du jo det ApS og får ikke ekstra omk som sådan ved at lade det være holding

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hobro
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar John.

IVS/ApS lyder godt. Det går vi efter.

Mht. mit eksisterende ApS, så har jeg jo både et driftselskab (hvor vi kører aktiviteten i pt.) og et holding selskab. Jeg prøver at drøfte med min revisor, hvem af disse, der skal stå som ejer af min 50% andel i det nye IVS/ApS.

Tusind tak atter engang for råd. Og rigtig god weekend :-)

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Var det ikke en ide at lade dit drifts APS fortsætte som det blivende APS og lade de andre købe sig ind i dette (forudsat at der ikke er fedtet andre aktiviteter ind i dette) ? Dette dels for ikke at bruge ressourcer og penge på at lukke et tomt driftsselskab og dels for at spare etableringen af et nyt med det som det nu kræver (revisorerklæring, gebyrer,forsikring mv.). Tænker også at I kan gå igang med det som I nu skal fra dag ét frem for at få etableret en masse formaliteter, indkøbt/overdraget It-udstyr mv. som ejers af dit nuværende drifts-APS.

Blot en tanke.

Mvh Pilde

[Signatur med link udenfor signaturfelt fjernet af moderator i henhold til Aminos regler]

Fra Hobro
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for indspark Pilde. Desværre er der en masse andre aktiviteter i mit nuværende drifts ApS - det er derfor jeg gerne vil have det skilt over i et nyt selskab udelukkende til partneraktiviteten :-)

Mvh
René

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)