Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan undgår jeg at overtræde varemækeloven ved logo design?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Oct 16
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Som det fremgår i overskriften, søger jeg svar på, hvordan jeg undgår at overtræde regler ift. varemærkeloven. Er der nogen, som ved, hvor man kan læse mere om regler angående varemærkeloven? Evt. steder hvor der kan læses mere om, hvad der skal til, før det kan kaldes plagiat, og hvad man bør være opmærksom på ved logo design. 

Jeg har ledt rundt omkring på nettet, men jeg har ikke kunne finde noget relevant, som fortæller om, hvordan man undgår at overtræde regler angående allerede registrerede varemærker. 

Tak på forhånd. 

Tilmeldt 26. Oct 16
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogen forslag? 

Fra Søborg
Tilmeldt 8. Aug 14
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Hvad er det mere konkret, du skal vide?

Krænkelsesspørgsmål (plagiat) af varemærker vurderes ud fra varemærkelovens § 4. 

Varemærkelovens § 4, stk. 1 siger kort fortalt, at hvis tegnet (i dit tilfælde logo) er identisk eller ligner, kan det være en krænkelse, HVIS det vedrører varer eller tjenesteydelser af samme art.

Krænkelsesvurderingen efter varemærkelovens § 4, stk. 1 er en helhedbedømmelse. I den bedømmelse lægges der bl.a. vægt på mærkets udseende/synsbillede, hvordan det udtales/lydbillede og om mærkerne videregiver et meningsindhold, et motiv eller lignende/forestillingsbillede. 

Hvis det ikke angår varer/tjenesteydelser af samme eller lignende, men tegnene er ens eller ligner hinanden, vil det kun være en krænkelse, hvis der er et varemærke, der er velkendt her i landet og brugen ville medføre en utilbørlig udnyttelse af varemærkets særpræg eller renomme eller skade særpræg eller renommeet. Det kan fx være et logo som Apples, Novo, Google osv. 

Jeg skrev engang en artikel til introduktion i varemærkeret, som du kan læse her: http://ejura.dk/selskabsret/hvordan-er-reglerne-for-et-varemaerke/

Men varemærkeretten er lidt mere kompleks end det, som jeg har beskrevet her, og jeg vil gerne uddybe ovenstående, hvis det virker lidt indviklet, så hvis du har brug for mere hjælp kan du altid skrive til mig på abo@lindlaw.dk

Vh Alexander Bojsen

Jurist og tekstforfatter. Skriver bl.a. juridiske artikler på eJura.dk

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)