Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jobskifte - topskat

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er funktionær og skifter til et nyt job pr. 1. november. Jeg ligger (i forhold til min normale månedsløn + feriegodtgørelse) under topskattegrænsen både før og efter jobskifte.

Det har så fået den betydning at resterende feriepenge fra 2015 (15 timer) samt feriepenge optjent i år (20.8 timer) er blevet opgjort, og derfor tæller med (hvis jeg forstår korrekt) i årets indtægt.
Betydningen af det er at jeg vil komme over topskattegrænsen med ca. en månedsløn. I 2017/18 vil jeg så have ca. tilsvarende mindre fordi jeg selv skal betale min ferie - altså med feriepenge der beskattes for indkomståret 2016...

Overvejede så at få udskudt min decemberløn til 2. januar i stedet for sidste hverdag, men det vil jo så betyde at mit decemberfradrag ikke bliver anvendt (kun i første omgang naturligvis - mit fulde fradrag indgår i skatteberegningen for hele året, så jeg vil få penge tilbage i skat til maj)

Til gengæld vil lønudbetalingen pr. 2. januar bruge mit januar-fradrag, så jeg intet fradrag har til januar-lønnen den sidste hverdag.

Altså et likviditetsmæssigt problem...

Nogen gode ideer til hvordan den kan grejes?

Hvis jeg havde set den komme kunne jeg i princippet have fået udskudt min officielle sidste arbejdsdag for mit gamle arbejde til efter nytår og så holde orlov fra 1. november (hvor jeg tiltræder det nye arbejde) indtil 2. januar, så beskatningen af feriepenge i 2017 ville passe nogenlunde med mistet løn under ferie, men det ville faktisk også have givet mig et likviditetsproblem i forhold til juleferien. Og ville naturligvis også kræve velvilje fra min tidligere arbejdsgiver - der er ingen der smækker med dørene men de ville nok synes det var en mærkelig konstellation...

Jeg kunne også have holdt de 15 dages ferie fra 2015 i opsigelsesperioden - men det er under alle omstændigheder for sent og jeg er ikke sikker på min tidligere arbejdsgiver ville have gået med til det. Det kunne have taget noget af brodden - men til gengæld ville min ferie også have været brugt på at gå hjemme og kede mig 3 uger i oktober.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt se du har de store problemer at slås med.

Du har betalt skat af dine feriepenge, løn optjent i 2016 indgår i 2016 uanset hvornår du får dem udbetalt.

Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

kah:

...løn optjent i 2016 indgår i 2016 uanset hvornår du får dem udbetalt.

SKAT er ikke enig:

"Lønindtægter og anden A-indkomst, der kommer til udbetaling efter udløbet af en indtjeningsperiode, skal med på indkomstopgørelsen i det indkomstår, hvori udbetalingen finder sted."

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2061667&chk=212649

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

OK

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan jo også måske så risikere topskat næste år - med den nye løn og så 13 lønninger med mindre du fast ved ændre til udbetaling en måned efter?

Jeg ville, hvis jeg lå i nærheden af topskat og pendlede bruge ratepension hvor du jo med ca 50.000 kan bringe penge væk fra topskat og måske få glæde af senere, og yderligere 50 kan komme fra arbejdsgiverordning - men de første 50 kan du jo bare indsætte selv på en ratepensionskonto din bank lige laver i netbank

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej jeg vil ikke risikere topskat næste år med 13 månedslønne for jeg vil ikke få ferie med løn udover de 5 dage jeg når at optjene i november/december.

Pension kunne selvfølgelig være en mulighed - men det vil i hvert fald ikke løse likviditetsproblemet, bare gøre det 6-7 gange større:) Jeg kan ikke lige undvære den månedsløn.



Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det er en helt standard-oplevelse du har dér.

For en funktionær med løn tæt på topskatteloftet, vil et jobskifte udløse afregning+beskatning af ferie i "år 1", og dermed typisk udløse topskat. For der skal både afregnes feriepenge for den ferie fra foregående optjeningsår, der endnu ikke er afholdt. Det kan normalt være op til 5 uger. Og dertil skal der afregnes feriepenge for indeværende optjeningsår (=kalenderår), hvor der jo ikke kan være afholdt noget ferie endnu.

Og i "år 2" vil man så af den nye arbejdsgiver blive trukket i løn når man holder ferie, hvorved årets indkomst lander en del under topskattegrænsen.

Synes du/nogen at det er uretfærdigt?
Det synes jeg også. For topskatten er grundlæggende uretfærdig.
Og nu mærker du det så også.
MEN - du er HELDIG. For det er jo kun "de rige svin" der skal betale topskat. Så du er nu officielt rig :-)  ( :-(  ).

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Fuldstændig enig i at topskatten generelt er en uretfærdig skat fordi de der tjener mest også er dem der i forvejen betaler mest i skat.

Så selv uden topskat er det de bredeste skuldre der bærer det største læs.

Og dobbelt irriterende at man kan komme til at betale topskat af rent tekniske årsager på trods af at man ikke har en løn i det luftlag...

Tilmeldt 30. Mar 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Jeg har også selv lige fået sådan en overraskelse, som du der beskriver. Jeg skiftede job 31.12.16 og en masse feriegodtgørelse kom til udbetaling. Dermed ryger jeg over topskattegrænsen i 2016 og det har udsigt til at koste mig over 10.000 kr. pga. en teknikalitet.

Kan man mon indbetale med fradrag på pension med tilbagevirkende kraft - altså for 16 eller kan man trække det over i 17, da pengene først kom i januar...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

AL skat er teknikalitet = skatte lov. Du kan ikke betale ind på rate eller anden pension efter 31/12 i året

Du HAR haft løn i det luftlag  - feriepenge Er del af løn 

At du så ikke mener at det er fórskelligt at Nettos kasse dame betaler 42% af al løn og i ren sammenligning betaler ca 40.000 kr af al indtægt over fradrag, og at en Novo direktør efter din mening også bare skulle betale samme 42% af det hele, det er jo ren politisk opfattelse, som jeg er totalt uenig i. De højest lønnede skal have højere procent . Om det så er fra ca ½ mio eller mere og op eller lige 56% er ikke afgørende for mig, men det er den slags principper, der gør Danmark bare lidt smukkere at leve i.

Hurra for at de bredeste skuldre bærer mest. OM det så som nu skal være 56% mod 42% kan givet diskuteres. Jeg har gennem de fleste af 40 år i topskat betalt op til 68% og kan ikke engang påstå jeg synes det var urimeligt - men jo højt var det da og ja jeg har afleveret mange penge. 

vh John H

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)