Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad gælder for debitorer?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit firma har fået kontakt til et andet firma, der ønsker at blive kunde hos mit firma, hvilke informationer SKAL jeg så anvende?

Dansk: CVR.dk. Hvor er anført: XXX A/S, CVR. NR. og alle andre informationer, eller hjemmesiden hvor er anført XXX, YYYvej, DK-0000 NULBY

EU validering, hvor er anført: VVV LtD, VAT NUMBER og alle andre informationer , eller hjemmeside hvor er anført VVV, PPProad, UK-888888 LOAN

Dette er i tilfælde af inkasso sag.

Er det så direktøren/ejer eller er det A/S, LtD der skal hives i retten?

Jeg kan ikke ved tante Google finde noget om at hjemmesiden er juridisk bindende i sådanne tilfælde.

På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

for Danmark skal du have firmaets fulde navn og adresse og for selskaber skal selskabsformen altid fremgå http://johnhannover.blogspot.dk/2015/10/selskabsform-skal-fremga.html - det er selskabets ansvar at sørge for dette. Du har ikke krav på dig for at kontrollere CVR for danske, men jeg ville da gøre det, ved mindste tvivl gøre det til hver en tid.

Det er faktisk i mine øjne ofte klogt at gøre det. Du kunne jo skulle betale en ydelse til et PMV som jo ikke er momsregistreret - og I så fald har du altid pligt til at indberette honorar til skat. Det kan man jo ikke vide, uden at checke PMV i cvr.dk eller moms i skat.

For udlandet, hvis du skal fakturere med reverse charge, skal du have samme + selskabet VAT/momsnummer som du er forpligtet at kontrollere i VIES hvis du fakturerer uden moms

Hvis selskabsformen som loven foreskriver fremgår, og der er tale om selskabsform med begrænset ansvar som jeg udgår fra - så er det selskabet der skal trækkes i retten ved evt inkasso. Direktøren/ejeren hæfter ikke, hvis formen fremgår, med mindre du får en personlig selvskyldner kaution fra denne.

Hvis ikke selskabsformen er fremgået, så kan du, hvis ikke det kan påvises, at du ikke kunne vide, at det var et selskab du handlede med, trække den ansvarlige person/ejer i retten som ansvarlig - dog næppe direkte i incasso med mindre han vedkender sig det - så skal du nok via alm ret

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar.

Jeg har lige checket dit link. Jeg kan så se, at der er utroligt mange i Danmark, der ikke har selskabsform og CVR. NR på hjemmesiden!

Mit salg er ikke med reverse charge, da jeg ikke leverer varer under denne.

Så kommer et tillæg: Jeg laver, via mit A/S, et modkøb hos en EU kunde. Denne skal så validere og anføre at mit firma er A/S og CVR. NR? Ellers kan jeg iht. EU-momsbekendtgørelsen afvise faktura?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:
Jeg kan så se, at der er utroligt mange i Danmark, der ikke har selskabsform og CVR. NR på hjemmesiden!
ja - Mange afgørelse peger på, at hjemmeside idag kan ses som del af de officielle selskabspapirer og derfor skal CVR med faktisk hvis man har et sådan, og undladelse af selskabsform er som minimum at påtage sig en risiko, for kreditorer, hvis de ikke kender en fra andet end hjemmesiden - kan hævde hæftelsesgennembrud og personlig hæftelse af ejeren, hvis de kunne tro det var en person/personlig virksomhed de handlede med

Pythonrap:
Så kommer et tillæg: Jeg laver, via mit A/S, et modkøb hos en EU kunde. Denne skal så validere og anføre at mit firma er A/S og CVR. NR? Ellers kan jeg iht. EU-momsbekendtgørelsen afvise faktura?

Du skal have CVR nr på din EU kunde for at DU kan fakturere uden moms (reverse charge).

Din kunde skal tilsvarende have DIT CVR for at kunne sende dig faktura uden moms med tekst f.eks. reverse charge i stedet. Har kunden ikke fået dit moms nr skal der være kundens moms på fakturaen. Din kunde skal checke dit momsnummer i EU systmet og ikke andet.

Han skal ikke checke selskabsform som sådan, kun moms nr og det er din pligt at sikre han ved det er et A/S han handler med - ellers kan han hævde han mente han handlede med dig personligt

Det kan jeg ikke se giver dig ret til at afvise den faktura DU modtager. Du kan naturligvis afvise og protestere hvis den er med moms fra kundens land, og du har givet kunden dit moms nr (CVR med dk foran) - men ellers kan du vel ikke afvise fakturaen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for et uddybende svar, som altid.

Cookie - John Hannover:
Din kunde skal tilsvarende have DIT CVR for at kunne sende dig faktura uden moms med tekst f.eks. reverse charge i stedet. Har kunden ikke fået dit moms nr skal der være kundens moms på fakturaen. Din kunde skal checke dit momsnummer i EU systmet og ikke andet.

Jeg har modtaget en faktura på en ordre, afsendt med rekvisition med A/S og CVR. NR på.

På faktura står kun firmanavn, adresse, postnummer og by intet CVR. NR eller A/S?
På varelinier står xx antal x pris = sum

moms = "0"

Total sum = zzz.000

Jeg har dokumentation for at mit CVR. NR er valideret, da jeg i en email fik besked om, at man var glad for at det er et A/S.?

ifølge SKAT, så kan sådan en faktura ikke godkendes??

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

På fakturaen skal leverandørens oplysninger fremgå - herunder registrering osv. Jeg har ikke hørt skat blande sig i om en udenlandsk virksomhed skriver A/S osv korrekt under DIN adresse på en faktura men jeg ville ikke godkende den i alle fald, for tænk hvis de nu mente, at de kunne sige de ikke vidste du var et A/S og at det var dig som person der skulle hæfte.

Kræv en faktura hvor deres fulde firmanavn og adresse + reg nr fremgår og kræv at de stiler den korrekt til dit firma og at A/S absolut skal fremgå af firmanavnet. Kreditnoata for den første og så en ny hvor de skriver dit firmanavn korrekt - og A/S er integreret del af navnet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Cookie - John Hannover:
På fakturaen skal leverandørens oplysninger fremgå - herunder registrering osv.

Alt dette er okay. Men mit firmanavn med A/S og CVR. NR. mangler. Fra debitor i andet EU-land. På mine fakturaer er alle disse informationer påført.

SKAT henviser til: Momsdirektivet artikel 226

Og EU momsbekendtgørelsen 814 § 62.

Såfremt firmanavn ikke er komplet samt at CVR. NR. på debitor mangler, er fakturaen iht. SKAT ugyldig.

Så spørgsmålet: I tilfælde af en manglende betaling og det fører til inkasso, kan man så se stort på selskabsformen og CVR. NR.  når disse f.eks. ikke er anført på hjemmesiden? Også selvom om begge ved at der er tale om LtD og A/S.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Momsbekendtgørelsens paragraf 62 omhandler situationen, hvor der anvendes en fiskal repræsentant. Det lyder ikke til at være tilfældet her.

Kravene til en faktura fremgår af paragraf 58. Der er kun krav om at købers navn og adresse fremgår. Der er ikke krav om at registreringsnummer skal fremgå. Det er kun sælger der skal angive sit regustreringsnummer.

Om der mangler en selskabsbetegnelse er næppe afgørende i forhold til moms.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det.

Grunden til jeg spørger, er at jeg faldt over en dom i et andet EU land. På udstedte fakturaer til DK, var ikke anført selskabsform og CVR. NR. Retten anvendte hjemmesiden, hvor dette heller ikke er anført, som grund til domsafsigelse mod ejer (direktør) af selskabet??? Altså gå efter manden, selvom det er selskabet der har foretaget indkøb.

Whiskey:
Om der mangler en selskabsbetegnelse er næppe afgørende i forhold til moms.

Ifølge telefonsamtale med SKAT, skal både kundes selskabsform og CVR.NR fremgå af faktura.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Whiskey:
Om der mangler en selskabsbetegnelse er næppe afgørende i forhold til moms.

Ifølge telefonsamtale med SKAT, skal både kundes selskabsform og CVR.NR fremgå af faktura.

Ikke for at klandre dit gå-på-mod i de her "lidt" teoretiske sager, men hvis du snakker med skat om lignende. Kan du ikke få dem til at give dig lovhjemmel på det?

Jeg kan ikke finde noget krav i skattelovgivningen, momslovgivningen slet ikke, hvor det er et krav at selskabsformen anføres. Så længe der benyttes TAX eller VAT id kan der vist ikke forlanges mere (af skat i hvert fald)?

Pythonrap:

Grunden til jeg spørger, er at jeg faldt over en dom i et andet EU land. På udstedte fakturaer til DK, var ikke anført selskabsform og CVR. NR. Retten anvendte hjemmesiden, hvor dette heller ikke er anført, som grund til domsafsigelse mod ejer (direktør) af selskabet??? Altså gå efter manden, selvom det er selskabet der har foretaget indkøb.

Hvilken type retssag er der tale om? konkurs, bedrageri eller lign. Eller er der tale om en sag på ren og skær formalia?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)