Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktiver og gaver

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jun 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 02:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad tæller som aktiver? Hvis f.eks. microsoft giver dig fri adgang til dyr software, er et en aktiv? Hvad med Partner aftaler med større virksomheder, er de et aktiv?

Tilmeldt 23. Oct 16
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Software er som udgangspunkt et immaterielt anlægsaktiv, som klassificeres efter om det er et integreret, færdigudviklet system udviklet specifikt til virksomheden (udviklingsprojekt), eller om det er en licens som er købt.

Er softwaren en integreret del af hardware (hvis computeren ikke kan fungere uden softwaren, for eksempel Windows eller OS X) så indregnes softwaren som et materielt anlægsaktiv i direkte forbindelse med indkøbet af hardwaren.

Umiddelbart vil jeg mene at en partneraftale registreres som goodwill og dermed et aktiv, da den jo danner grundlag for fremtidig indkomst, men du må for begge spørgsmål blive mere specifik.

Yes

Tilmeldt 24. Jun 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Eksempelvis Microsoft Bizspark, som giver adgang til MSDN (Microsoft Developer Network) og mange gratis licenser til alle Microsoft Produkter, lige fra Windows, til Server OS/Software og f.eks. gratis adgang til udviklingsværktøjer der eller ville have kostet os meget dyrt at anskaffe og gratis adgang til Azure med X antal kroner gratis.

Eksempel på partner, er partnerskab  med Dell og deres underleveranderer, der giver adgang til en masse know-how, kurser og meget billig hardware der danner grundlag for fremtidige indtjening.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal nok forklare hvorfor du vil vide det. Er det fordi du vil bruge aktivering. Hvis det er for at kunne stifte f.eks. ApS så vil jeg råde til at du lader en revisor afgøre om disse immateriale "ting" kan aktiveres som værdi i DEN forbindelse -  

Værdien vil nok også afhænge om det er noget der er "for-ever" eller noget som kan fratages dig i morgen teoretisk - og om du har en egenbetalt omk til aktiverne og den ret det så giver dig - i forhold til afskrivning osv 

Jeg tror svarene vil blive bedre hvis du beskriver, om du vil aktivere for at give mere "retvisende" billede af egenkapital i regnskab eller om det er fordi det skal bruges til selskabskapital ved stiftelse af nyt ApS (hvad det vel ikke er da du spørger som ApS) I princip burde det vel være samme sag - men jeg tror en revisor kan se lidt hårdere på det hvis det er til kapital for nyt - end for at vise retvisende billede af nogen - blivende immaterielle rettigheder og aftaler. Jeg tror også der vil være lidt forskel på software der er købt og så en aftale som kan have værdi. Jeg ser ikke mange opskrivninger af aftaler med kunder f.eks. bare for at tage det lidt mere ekstreme i forhold til partneraftalen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er i forbindelse med t give et mere retvisende billede af aktiver til eksisterende ApS. f.eks.bizspark er sådan set forever, på den måde at den værdi man tager ud af det er noget man beholder. (selvfølgeligt kan man ikke beholde fordelene man ikke har brugt ud over udløbstiden (hvilket er om nogle år), Det er vel også om værdien i det regnskabsår det tæller.

Hvis virksomheden normalt ville bruge 10.000 kr på software, men de får det gratis, har det vel også en værdi for firmaet, specielt når det er indkomst genererende.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

FrankJor:
Hvis virksomheden normalt ville bruge 10.000 kr på software, men de får det gratis, har det vel også en værdi for firmaet, specielt når det er indkomst genererende.
jo - men hør en revisor - for ting man får gratis er nok lidt vanskeligere at tage ind som værdi - men det er en konkret vurdering

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)