Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms ved køb i EU og Verden (før privatperson - nu enkeltmandsvirksomhed)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. May 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

For ca 4 måneder siden købte jeg nogle varer via Amazon.co.uk.

Jeg købte henholdsvis noget kameraudstyr til en verden af ca 650 kr. inkl. VAT 25%. Jeg vil gerne bogføre denne faktura i mit regnskab men mig bekendt, kan jeg ikke bogføre købet med moms, da jeg nu har en enkeltmandsvirksomhed. Jeg bruger Dinero og skal finde ud af, hvordan jeg skal forholde mig hertil.

Jeg købte desuden også noget lysudstyr til mit kamera til en værdi af 5100 kr., hvoraf jeg efterfølgende kom til at betale told på ca. 3-400 kr. til DHL (fragtfirmaet). Jeg har desværre smidt regningen ud for tolden. Lysudstyret var også købt via Amazon.co.uk men blev sendt fra Kina. Jeg har fakturaen på selve lamperne og beløbet er opgivet i £. Men jeg ved igen ikke, hvordan jeg skal forholde mig til moms osv.

Jeg er HELT ny i regnskab og har derfor brug for så meget hjælp, som jeg overhovedet kan få.

Tak :-)

Venlig hilsen
Morten
Video by Heart

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

alt købt i udlandet må du sælge ind til din nye virksomhed - MAX til indkøbspris forudsat det er ubrugt og ellers til en dokumenterbar brugtpris og prisen er det du har givret alt inkl. og du skal gerne kunne bevise det med faktura, ellers har du et ekstra dokumentationsproblem

Der er ikke noget moms at tænke på med køb fra udlandet - det er bare hele omkostningen MAX det som det ville koste idag hvis du har brugt det

Du kan lave en faktura fra dig selv (bare papir i words e.l.) med specifikation og sætte bilag bagpå - og hvad du mangler er så et problem som det altid er med manglende bilag - og med dokumentation for at det er værdien idag hvis taget i brug

En del af det du nævner kunne skat tro du brugte privat og så skal værdien deles i forhold til privat brug% og firmabrug % for den type aktiver

Du skal så også fremover gemme dokumentation for udstyret som nu er firmaets og enten skal du vise det er destrueret/solgt eller du skal købe det ud igen ved lukning/omdannelse  - igen uanset afskrivning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. May 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar. Virkelig fedt, at du vil hjælpe.

Har du mulighed for at vise, hvordan en sådan faktura ser ud? Altså den jeg skriver fra mig selv til mit firma. Jeg er lidt i tvivl om, hvordan den skal udfærdiges.

Venlig hilsen
Morten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

som enhver anden faktura du sender eller modtager i firmaet. Her bare fra dig selv privat

Dit navn og adresse som afsender  

firmaets navn og adresse og CVR f.eks som modtager

Aktiver efter specifikation vedhæftet (og vedhæft liste over alle tingene og pris for hver og vær klar til at kunne dokumentere det er max den pris du betalte selv  - eller lavere markedspris) og at de er ubrugte - specifikation munder ud i samlet pris)

Pris (fra specikationen) uden moms eller noget

slut

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. May 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Nu er jeg så i gang med at udfærdige sådan en faktura.

Men jeg ved stadig ikke hvordan jeg skal forholde mig til moms. Prisen er opgivet i £ men der er ikke udspecificeret moms på regningen. Der står kun én pris angivet.

Morten

Tilmeldt 17. May 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Eller måske misforstår jeg det, du skriver?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har købt privat så er der UK moms på men det er jo ligemeget.- Du må tage den faktura og regne den om til DKK efter laveste kurs fra faktura tid og nu vil jeg foreslå

og så bruger du den pris i din faktura uden moms

Det andet udstyr hvor du ikke har regningen - må du finde helt tilsvarende i DK eller andet sted og så bruge den pris som dokumentation - evt sat lidt forsigtigt og igen, har du brugt det privat i de 4 mdr så falder lysudstyr osv i pris og så skal du sætte prisen som tilsvarende brugt

Det var så et kamera- Hvis du bruger det privat også (og det vil skat tro)så er der to ting

1 Du kan have taget det i brug når du har haft det 4 mdr den slags, det vil skat normalt forvente - og så er værdien faldet og du skal finde et tilsvarende brugt og bruge som dokumentation for en max pris du tager ind som udgift

2 Du anvender det privat også - og så må du bogføre som delt aktiv = kun bogføre den %del du bruger i firmaet som udgift og ikke den anden

Jo dårligere dokumentation - og udstyr som man normalt bruger flittigt privat de første 4 mdr - jo mindre pris hvis du skal føle dig rimeligt sikker

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)