Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra I/S til Enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Oct 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa allesammen.

Der er ikke ret meget om emnet, så derfor vil jeg spørge her, måske er der nogle kloge hoveder som ved lige hvordan denne skal drejes.

Virksomheden er en I/S med to interessenter. Den ene vil melde sig ud.

Skal man så beholde I/S'et men med blot en enkelt interessent ? Eller som jeg har læst / hørt andre steder, at man bør lukke virksomheden og starte en ny, i samme navn ? Hvordan med varelager, maskiner mv? der er for måske 20-30k.

Hvis man kan oprette en ny virksomhed som skal købe den eksisterende virksomheds aktiver, så kan den nye vel ikke have samme navn, for hvordan skal en en faktura så se ud, hvis der er samme virksomhedsnavn på både køber og sælger ...  Eller skal man bruge en 3. mand som man sælger til, privat fra den ene virksomhed og når man så har startet den nye virksomhed, kan man så købe alt fra denne 3. mand igen ?

Vil være taknemmelig for et kompetent svar, da dette er et problem for mig.

God dag til Jer alle.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa MacFreak.

Pudsigt, at du ikke har fået svar, men ja, der skal være mindst to i et I/S, så hvis der ikke skal en ny interessent ind, må I nok lukke og så afvikle aktiverne - f.eks. som du siger ved salg til "det nye firma".

Virksomhederne vil ikke komme til at hedde helt det samme, for der er jo påhæftet I/S på I/S'et. Det vil også være et nyt CVRNR. Husk at få rettigheder f.eks. til navn og domæne, hvis det skulle være aktuelt. Husk også at få udredet andet jura såsom fælles hæftelse og hvad der ellers måtte være. Og standard-rådet skal da også med: Søg hjælp hos advokat og revisor. Jeg kan ikke forestille mig, at der ligger meget i det for dem, og pengene er givet givet godt ud.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

start en enkeltmands - Lad denne købe alle aktiver og evt aktivitet (betale for goodwill) (også de som er straksafskrevet osv skal sælges) Varelager til indkøbspris og aktiver til samme i indkøbsår og ellers til en dokumenterbare pris fra DBA or whatever

Sælges alt - sammen med aktiviteten, sælges det uden moms - ellers med moms. Moms er fuld på varelager og ellers fuld købsåret og så minus20% indtil det efter 6 år er 0%

Alle aftaler skal fornyes i det nye CVR  Herefter laves slutregnskab i I/S som så lukkes - afhængig af overværdi aktiver og goodwill kan det udløse skat/skattespørgsmål til det I/S

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)