Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan det betale sig at være med i en a-kasse?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

der beregnes ud fra selskabets skattepligtige resultat - reguleret for renter ind/ud - samt udbetalte udbytter og ikke driftsrelaterede forhold  - og det opdeles i ejerandel (hvis man har flere ejere - eller ægtefælle med osv)

til det lægges løn

Det kan derfor være lige godt at have det som et skattepligtigt resultat efter de reguleringer som det kan som løn som jeg ser det 

Du må hellere sikre dig med a kassen konkret men du kan hente eksempel på skemaet der beregnes efter her https://www.ca.dk/sites/default/files/PDF/Blanketter/gamle/ar255_2009_08pdf.pdf (og den giver lidt advarsel men har ikke givet problem)  og det er side 4 du skal se på for et APS

Skemaet skal revisorattesteres for at gælde 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
A-kassen accepterer normalt indsendelse med anmodning om lukning ved skatteerklæring som "lukket" den dag - og de accepterer også du sælger dine anparter til andre - selv til din far (ikke hustru) og dermed træder ud af det fra "dag til dag".

Jeg har drøftet min situation med både Magistrenes A-kasse, som jeg har været medlem af tidligere og med Krifa, som tilbød mig hjælp her via Amino, og konklusionen i min situation er klar. En af pointerne er jo, at mit arbejde er sammensat af flere arbejdsgivere, hvor det ikke vil være sandsynligt, at jeg mister både mit lønmodtagerjob (deltid) og indtægten fra min enkeltmandsvirksomhed og mit ApS samtidig. 

Og selv da vil det kræve, at nogen vil have mine anparter. Måske har ingen råd til at købe dem, og hvis jeg forærer dem væk, bliver modtageren skattepligtig. I øvrigt er det mit indtryk, at man lige skal én tak længere ud i familien end forældre og børn. Ét af de scenarier, jeg har drøftet med a-kasserne var i hvert fald at give mine børn mine anparter som arveforskud - det kunne formentlig gøres inden for, hvad man må uden skattepligt. Af rådgivningen i begge a-kasser fremgik det, at det var no go.

Heldigvis føler jeg mig ikke truet i nogen af mine tre "ansættelser", og jeg foretrækker klart friheden frem for sikkerheden.

Hans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

min søns a kasse bekræftede at fars køb af anparter var fuldt godkendt - ikke umyndige børn men en far ville være OK og faderen havde så i sagens natur det fulde ansvar for det ApS og sønnen måtte selvsagt ikke arbejde i det sort - det ville være socialsvindel og for firmaet medvirken til  men ASE godkender i alle fald salg til far (ikke blevet aktuelt men spurgte for alle eventualiteter og fik skriftligt svar

Du har givet ret i, at miste alle 3 lønmodtager - personlig og ApS som du har med andre  - samtidigt er ikke let (heldigvis)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Hvid:
Alternativet er en dyrere privattegnet forsikring, som måske vil betale noget, hvis du brækker ryggen,

Faktisk ikke. En forsikring mod uarbejdsdygtighed er temmelig ens for selvstændige og lønmodtagere, og afhænger ikke af din dagpengeret. Hvis du brækker ryggen som lønmodtager og a-kassemedlem, har du heller ikke dagpengeret - du er nemlig ikke til rådighed for arbejdsmarkedet. Til gengæld er du omfattet af reglerne for sygedagpenge - præcis som du er det som selvstændig.

Jeg har også taget tilbud hjem på en forsikring mod "kritisk sygdom" med en forsikringssum, der skulle kunne erstatte min daværende indkomst via firmaet (dengang havde jeg kun min enkeltmandsvirksomhed). Og det er ganske rigtigt helt urealistisk - det var det i hvert fald for mig dengang. Men det er jeg knap så indigneret over, da det jo er en helt privat forsikring.

Hans

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
min søns a kasse bekræftede at fars køb af anparter var fuldt godkendt

Det er temmelig kompliceret lovgivning og vi er nede i et ret teoretisk hjørne af den. Netop derfor spurgte jeg i to a-kasser. Jeg fik heller ikke skriftlige svar, så jeg kan ikke henvise til præcise regler. I øvrigt ændres dagpengereglerne ganske ofte, så måske har vi bare ikke spurgt den samme dag :-)

Hans

Fra Krifa Erhverv
Tilmeldt 15. Jan 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Som ansat i en a-kasse for selvstændige, er det spændende at følge denne tråd, og læse om jeres betænkligheder ved a-kasse systemet. Og jeg kan godt forstå dem.

I bund og grund er der 4 betingelser der alle skal være opfyldt, for at kunne få dagpenge.

1. Du skal have været uafbrudt medlem i a-kassen i mindst 1 år.

2. Du skal være ledig og kunne påtage dig sædvanligt fuldtids arbejde fra dag til dag.

3. Du skal indenfor dine medlemsperioder, og højst indenfor de seneste 3 år, opfylde beskæftigelseskravet.

4. Du skal inden for de seneste 5 år, have et grundlag at beregne din dagpengesats ud fra.

Alle 4 betingelser skal være opfyldt, og i nogle situationer kan det være lettere for en lønmodtager, end det kan for en selvstændig.

Ancienniteten i a-kassen kommer jo sådan set af sig selv. Og hvis vi kunne spå om fremtiden, så kunne vi alle bare melde os ind, præcis 1 år før vi får brug for den. Men sådan er det desværre ikke.

Det er være ledig og til rådighed for fuldtids lønarbejde, har den konsekvens for selvstændige, at de skal være endeligt ophørte med driften af virksomheden. Det kan typisk ske ved, at enten driften ophører, eller at ejerskabet ophører. Der er forskellige måder hvorpå dette kan dokumenteres. Salg, lukning, bortforpagtning, udlejning, udtræden o.s.v

Beskæftigelseskravet kan ved fuldtids arbejde, opfyldes på et år. For en selvstændig kan det dog være vanskeligere at dokumentere fuldtidsarbejde hele året, fordi det ikke alene kan vurderes ud fra arbejdstimer, men også skal vurderes ud fra bl.a omsætningen. Arbejdet vurderes primært ud fra virksomhedens indtægtsgivende aktiviteter, og kun sekundært de administrative aktiviteter. Så ved en meget lav omsætning, kan det være vanskeligt at argumentere for de indtægtsgivende aktiviteter i virksomheden. Derfor kan det også her, være en fordel, at have en længere medlemsperiode.

Beregningen af dagpengesatsen, sker ud fra det man har tjent. Nu er der lige kommet nye regler for lønmodtagere, men for selvstændige er det stadig sådan, at beregningen sker ud fra de 2 bedste år, ud af de seneste 5 mulige. Kun år, hvor du har været medlem i a-kassen på regnskabets afslutningstidpunkt, kan medregnes. Så jo flere år du har været medlem, jo flere år har du at vælge imellem.

Nogle selvstændige vil få et afslag på deres ansøgning om dagpenge. Men det vil altid skyldes, at en af de 4 betingelser ikke er opfyldt.

OBS. HVis du driver virksomhed i selskabsform, er beregner sygedagpengekontoret alene din sygdagpengesats, ud fra den løn du udbetaler til dig selv. Så her har det stor betydning, om du faktisk betaler løn til dig selv, eller om du beholder det hele i virksomheden.

 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Lassen:
Beskæftigelseskravet kan ved fuldtids arbejde, opfyldes på et år. For en selvstændig kan det dog være vanskeligere at dokumentere fuldtidsarbejde hele året, fordi det ikke alene kan vurderes ud fra arbejdstimer, men også skal vurderes ud fra bl.a omsætningen. Arbejdet vurderes primært ud fra virksomhedens indtægtsgivende aktiviteter, og kun sekundært de administrative aktiviteter.

Og så vidt jeg har forstået, kan man ikke kombinere lønarbejdstimer med timer som selvstændig i beregningen af beskæftigelseskravet. Så når jeg kun har 24 timer (30 er vist minimum) lønarbejde og vel omtrent det samme som selvstændig (og her regnes min løn fra ApS'et jo som selvstændig), kan jeg ikke optjene dagpengeret.

Det er her, jeg mener, at politikerne bør være opmærksomme. Jeg arbejder væsentligt mere end det, som fagforeningerne kalder fuld tid. Men fordi jeg formaster mig til ikke at være "rigtig lønmodtager" eller "rigtig selvstændig", men på samme måde som rigtig mange freelancejournalister, forfattere, grafikere, kunstnere, eventmagere, projektmagere, musikere osv. sammensætter min indkomst på en måde, som adskiller sig fra industrisamfundets normer, så skal jeg ikke kunne nyde den samme økonomiske tryghed som andre.

Jeg klandrer ikke a-kasserne for dette, for de er jo blot administratorer. Det her er et alvorligt og voksende problem i vores samfund - især fordi nogle af disse halvselvstændige ikke er det af egen fri vilje, men har valgt denne vej som den eneste mulighed for overhovedet at kunne arbejde.

VH 

Hans

Fra Krifa Erhverv
Tilmeldt 15. Jan 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu bliver det rigtig kompliceret, fordi der er nye regler på vej for lønmodtagere, hvor beskæftigelsen i nogle situationer skal opgøres på indtægten i stedet for på timer. Ved en indtægts opgørelse, kan deltids beskæftigelse blive medregnet som fuldtid, hvis bare lønnen pr time er høj nok. Altså hvis du har tjent 18.218,- på en måned, så sidestilles dette med 1 måneds fuldtids beskæftigelse, uanset hvor mange eller hvor få timer du brugte på optjeningen.

Vi håber på at der også kommer nye regler for selvstændige, men i hvilken retning de evt. vil gå, kan vi ikke sige noget om endnu.

Men udgangspunktet lige nu er, at HVIS du driver selvstændig virksomhed på fuldtid (drift i væsentligt omfang) så tæller dette i princippet som 37 timers arbejde i den pågældende uge. Hverken mere eller mindre. Så hvis du har 52 ugers drift på denne måde, har du hvad der svarer til 1924 timer.

I de uger hvor du driver din virksomhed "i væsentligt omfang" bruges KUN beskæftigelsen fra virksomheden. Men i de uger hvor du ikke driver virksomheden "i væsentligt omfang" medregnes beskæftigelsen fra virksomheden slet ikke. Til gengæld kan du så medregne din arbejdstid fra lønarbejdet i disse uger.

Så hvis du arbejder 24 timer som selvstændig, og 24 timer som lønmodtager, så vil driften fra den selvstændige virksomhed ikke kunne bruges til beskæftigelseskravet. Til gengæld kan lønarbejdet bruges. Her tager det så bare ca 1½ år at opnå de 1924 timer der skal til.

Selvom beskæftigelsen i den selvstændige virksomhed, ikke er "drift i væsentligt omfang" så kan virksomheden stadig betragtes som hovederhvervet. Og i så fald, kan det stadig være virksomhedens resultat, der skal beregnes en dagpengesats ud fra.

Vh

Henrik Lassen

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)