Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et Inkasso spørgsmål

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Allerød
Tilmeldt 27. Sep 16
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino eksperter,

Jeg har et Inkasso spørgsmål. 

Det drejer sig om en kunde som ikke har reageret på 4 påmindelser, hvor der er kr. 100,00 på de 3 rykkerskrivelser, dvs. i alt kr. 300,00. Der er derfor kommet ekstra gebyrer på nu, da de er kommet videre til Inkasso.

Det har siden vist sig at personen ikke har været ansvarlig for sagen, og sagen skal startes forfra mod en anden person.

Vi vil stadig fastholde rykkergebyrerne, og inkasso gebyrerne overfor den oprindelig person, da han simpelthen ikke har reageret før nu, og der er kommet disse gebyrer på.

Spørgsmålet er: Må man som inkasso virksomhed fjerne hovedstolen og så stadig inddrive rykkergebyrerne på vegne af klienten, samt inkasso gebyrerne med det grundlag at personen har været så langsom til at reagere på skrivelserne?

Er der evt. en lovparagraf man kan vise personen som gør at man sagtens kan inddrive de her omkostninger, selvom man fjerne hovedstolen?

Tak på forhånd.

Kenneth

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

kennethtl:

Vi vil stadig fastholde rykkergebyrerne, og inkasso gebyrerne overfor den oprindelig person, da han simpelthen ikke har reageret før nu, og der er kommet disse gebyrer på.

Spørgsmålet er: Må man som inkasso virksomhed fjerne hovedstolen og så stadig inddrive rykkergebyrerne på vegne af klienten, samt inkasso gebyrerne med det grundlag at personen har været så langsom til at reagere på skrivelserne?

Er der evt. en lovparagraf man kan vise personen som gør at man sagtens kan inddrive de her omkostninger, selvom man fjerne hovedstolen?

Helt grundlæggende så kan man ikke inddrive inkassoomkostninger efter renteloven hvis ikke hovedstolen (fordringen) består. Så er bange for du står overfor en lang vej op ad bakke.

 

Måske (i teorien) kan den "langsommelige" person gøres erstatningsansvarlig, men tænker at den vej ligeledes er op ad bakke.

 

Hvorfor bruge tiden på at jagte de relativ små penge? Giver det ikke bare alt for meget bøvl og tidsspilde på noget du måske ikke får en krone ud af?

Tilmeldt 11. Aug 16
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sådan ren principielt kan man vel ikke kræve gebyr for et beløb, som personen slet ikke skylder?

Det kan godt være, at jeg er gal på den, men som du skriver, sagen starter forfra mod en anden og den første sag lukkes.

Jeg vil ikke mene - og har aldrig været ude for, at man kan opkræve rykkergebyr i en sag, som slet ikke vedrører personen på trods af vedkommendes manglende reaktion, som har ledt til disse gebyrer.

 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt, nej, du kan ikke kræve rykkergebyrer etc når du har sendt faktura til forkert modtager. Dette uagtet om denne har reageret eller ej.

Spørgsmålet er så hvordan denne misforståelse er opstået, og hvorfor faktura ikke er sendt til korrekt modtager fra start af. Er det et forsøg på at trække tiden ud, eller kan der ligge andre årsager/formål med dette!!

Fra København
Tilmeldt 30. Oct 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 02:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth har givet os meget få detaljer i sagen.

Fx om der er en relation mellem de to personer, der omtales.

Hvis de er ansat i samme firma, har han måske en sag.

Hvis de ikke kender hinanden og den første ikke har noget med Kenneths firma at gøre, er der ikke noget at komme efter.

Heldigvis, for i min spamfolder er der tusindvis af rykkere, som jeg ikke har tænkt mig at svare på.

Fra Allerød
Tilmeldt 27. Sep 16
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til alle for jeres indlæg.

Jeg kan ikke gå meget i detaljer, da dette er en forespørgsel for et andet firma end mit eget. Men de to personer har ikke noget at gøre med hinanden.

Der er blevet besluttet at droppe de ekstra opkrævninger, når nu hovedstolen er væk.

Jeg var mest interesseret i om der var en lov paragraf eller noget som kunne hjælpe os.

Men mange tak for hjælpen.

Mvh Kenneth

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Sep 12
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Ville da være ret trist hvis det var muligt at opretholde et forkert opkrævet gebyr over for en person som fejlagtigt har fået det. Det ville jo i bund og grund lovliggøre dummebøder hvis du kunne få lov til det du ville.

Fra Allerød
Tilmeldt 27. Sep 16
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er vi helt enige. Det er dog ikke en fejl han har fået det.

Han har haft et ansvar at skulle fortælle at det var en anden person som skulle have det.

Da han ikke har meddelt ændringen før nu, da sagen er kørt i lang tid, var det derfor at vi skulle høre om man kunne fjerne hovedstolen og fastholde gebyrene som en slags 'slå halv skade' Dette kan man jo nok ikke, og derfor startes sagen op på ny til ham som skal have den.

Det lyder lidt kringlet, men jeg kan ikke gå i detaljer om hvordan det hele hænger sammen 100%.

Jeg siger tak for svarene til alle :)

God weekend!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)