Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - Skat af overskud

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Oct 16
Indlæg ialt: 9
Fra  Skovhugger Søren Conradsen Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude.

Jeg håber ikke, at dette indlæg er besvaret en million gange tidligere, men efter en lille søgen omkring på forummet, kunne jeg ikke umiddelbart finde svar på mit spørgsmål. 

Lidt baggrundsinfo: Jeg har et nystartet enkeltmandsfirma inden for træfældning og brændesalg. Da jeg har fast arbejde ved siden af, er jeg slet ikke afhængig af, at mit firma laver noget overskud, og jeg har mest af alt oprettet det, for fornøjelsens skyld, samt muligheden for at gøre mig nogle besparelser .

Og nu til spørgsmålet: Efter hvad jeg har læst mig frem til, skal jeg udelukkende betale skat af mit firmas overskud, så hvis jeg her i sidste kvartal af '16 tjener 10.000, men i selvsamme periode køber udstyr for 10.000, så har jeg vel ikke noget overskud i mit firma. Er jeg i så fald undtaget for at betale skat?

Hvis dette er korrekt antaget, er der så noget jeg skal være opmærksom på, hvis jeg en dag vælger at opløse firmaet, og til den tid har en del værktøj og udstyr i min besiddelse, som egentlig er finansieret gennem mit firmas 'underskud'.

På forhånd tak

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Og nu til spørgsmålet: Efter hvad jeg har læst mig frem til, skal jeg udelukkende betale skat af mit firmas overskud, så hvis jeg her i sidste kvartal af '16 tjener 10.000, men i selvsamme periode køber udstyr for 10.000, så har jeg vel ikke noget overskud i mit firma. Er jeg i så fald undtaget for at betale skat?
- Det er korrekt.

Hvis dette er korrekt antaget, er der så noget jeg skal være opmærksom på, hvis jeg en dag vælger at opløse firmaet, og til den tid har en del værktøj og udstyr i min besiddelse, som egentlig er finansieret gennem mit firmas 'underskud'.
- Så skal du sælge det eller købe det privat til markedspris. Herved kommer der en indtægt i firmaet.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Skovhugger Søren Conradsen:
Efter hvad jeg har læst mig frem til, skal jeg udelukkende betale skat af mit firmas overskud, så hvis jeg her i sidste kvartal af '16 tjener 10.000, men i selvsamme periode køber udstyr for 10.000, så har jeg vel ikke noget overskud i mit firma. Er jeg i så fald undtaget for at betale skat?

Ja korrekt så har du ikke overskud - du har så udstyr (ikke varelager som ikke er "fradrag" som skat har betalt ca 40% af og du selv har betalt ca 60% af = du har selv betalt 6.000 kr af de 10.000 kr resten sparede du i skat - Du skal IKKE købe udstyr du ikke virkeligt skal bruge, bare for at spare skat, men er det noget der er nødvendigt er det fornuftigt ofte. Husk det allerede næste år nok kun er de 6000 du selv måtte op med værd, og mindre næste igen

Skovhugger Søren Conradsen:
Hvis dette er korrekt antaget, er der så noget jeg skal være opmærksom på, hvis jeg en dag vælger at opløse firmaet, og til den tid har en del værktøj og udstyr i min besiddelse, som egentlig er finansieret gennem mit firmas 'underskud'.

Ved lukning eller omdannelse skal der redegøres i regnskab for alle aktiver - også de som er fuldt afskrevet og disse skal ud igen
Selve prisen skal år 1 være indkøbspris og så derefter minimum markedspris der skal dokumenteres

Momsen er fuld moms anskaffelsesåret og så 20% ned hvert år til den år 6 er 0% - det er med andre orde ikke bare 25% af prisen hvis du tager det ud selv

Der skal redegøres for det i regnskab og separat i selvangivelsen for lukkeåret

Intet af udstyret må være købt for privat brug delvist - så skal det deles også ved f.eks computer hvor man dog som undtagelse kan nøjes med at dele momsen 

Hvis skat IKKE mener du driver selskabet erhvervsmæssigt seriøst vil der ikke kunne være fradrag for direkte tab 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)