Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyt investorfradrag til private

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Maverick26:
Det lykkedes desværre ikke at skabe en gevinst, men investeringen er intakt. I det tilfælde får man et fradrag up front på 650.000 kr., men skal beskattes af de 650.000 kr., når virksomheden lukkes. Korrekt?

Nej det er ikke korrekt. Hvis du investerer 650.000 og får 650.000 kr igen - så har du ikke tjent noget og der er ikke noget at beskatte. 


Så hvis regeringens forslag gennemføres, får jeg et fradrag på 650.000 kr., men behøver ikke at betale skat, når jeg trækker de 650.000 kr. hjem igen? Det lyder lidt for godt til at være sandt. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Maverick26:

Whiskey:

Maverick26:
Det lykkedes desværre ikke at skabe en gevinst, men investeringen er intakt. I det tilfælde får man et fradrag up front på 650.000 kr., men skal beskattes af de 650.000 kr., når virksomheden lukkes. Korrekt?

Nej det er ikke korrekt. Hvis du investerer 650.000 og får 650.000 kr igen - så har du ikke tjent noget og der er ikke noget at beskatte. 


Så hvis regeringens forslag gennemføres, får jeg et fradrag på 650.000 kr., men behøver ikke at betale skat, når jeg trækker de 650.000 kr. hjem igen? Det lyder lidt for godt til at være sandt. 

Du får et fradrag på halvdelen af 650 t.kr., hvilket gives som et ligningsfradrag (skatteværdi på ca. 85-90 t.kr.).

 

Du skal betale alm. avanceskat af din investering (i dit eksempel 0 kr.)

 

For godt til at være sandt? Nu skal det jo lige vedtages først...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Maverick26:
Så hvis regeringens forslag gennemføres, får jeg et fradrag på 650.000 kr., men behøver ikke at betale skat, når jeg trækker de 650.000 kr. hjem igen? Det lyder lidt for godt til at være sandt. 

Nej du får ikke et fradrag på 650.000 kr.

Der er i forslaget lagt op til at du kan fradrage halvdelen af investeringen op til 650.000 kr.  Fradraget er et ligningsmæssigt fradrag. Den sats er er under nedtrapning. Så ved starten af forslaget vil det betyde, at værdien af fradraget er omkring 90.000 kr. 

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Maverick26:

Whiskey:

Maverick26:
Det lykkedes desværre ikke at skabe en gevinst, men investeringen er intakt. I det tilfælde får man et fradrag up front på 650.000 kr., men skal beskattes af de 650.000 kr., når virksomheden lukkes. Korrekt?

Nej det er ikke korrekt. Hvis du investerer 650.000 og får 650.000 kr igen - så har du ikke tjent noget og der er ikke noget at beskatte. 


Så hvis regeringens forslag gennemføres, får jeg et fradrag på 650.000 kr., men behøver ikke at betale skat, når jeg trækker de 650.000 kr. hjem igen? Det lyder lidt for godt til at være sandt. 

Du får et fradrag på halvdelen af 650 t.kr., hvilket gives som et ligningsfradrag (skatteværdi på ca. 85-90 t.kr.).

 

Du skal betale alm. avanceskat af din investering (i dit eksempel 0 kr.)

 

For godt til at være sandt? Nu skal det jo lige vedtages først...

Modtaget. Tak for et klart svar. 

Ja, det skal først vedtages. Håbløst at det skal være så indviklet. Man skulle tro, at regeringen var sponsoreret af revisorerne i Danmark. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
For godt til at være sandt? Nu skal det jo lige vedtages først...

Præcis Jesper. Det bliver spændende at se hvilke værnsregler der bliver sat op. Jeg mener, at svenskerne, som har en tilsvarende ordning, har en bindingsperiode på 5 år....

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

De høje skatter skyldes jo primært at vi deler fradrag ud til højre og venstre. Det er klart at hvis der for hver 100 handler der laves er 52 der giver profit og 48 der giver tab, og du så insisterer på at samfundet skal betale 50% af dit tab i dine 48 tabsgivende handler, så bliver det en djævelsk høj skat hvis de profitable deals dækker 52-48=4 deals i profit til at beskatte for samfundet - lader du folk selv betale så får du 52 deals at beskatte mod de 4 deals - på den måde bliver skatten 1200% højere ved at indføre fradrag for tab. Det er de vilkår vi har at arbejde med i dag.Fjernede vi fradragretten på tab ville de 28% ændres til måske 2,5% skat, og staten ville få et tilsvarende provenu som idag.

Det er derfor at Danmark ikke er verdens bedste klima for investorer! Ville du ikke hellere have at der var en investeringsskat på 2-5% end at forsøge at forklare folk at vores ret høje skat faktisk er lav pga fradragsret. En investor ser kun profit og fokuserer på hvad han skal betale. En investerings fund fra USA der vil købe Carlsberg får også kun fradrag for sin investering hvis de har andre indtægter at modregne.

Maverick, jeg er i tvivl om du ved at man også får fradrag for valutatab? Hvordan er det man betaler mere end 100% i skat af en handel, du har da muligvis ret, men mon ikke det er en misforståelse (?)

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Mr. A:

Maverick, jeg er i tvivl om du ved at man også får fradrag for valutatab? Hvordan er det man betaler mere end 100% i skat af en handel, du har da muligvis ret, men mon ikke det er en misforståelse (?)

Valuta og aktier beskattes hver for sig uden indbyrdes modregning. Gevinst på aktie: 100.000 kr. Tab ved afdækning af valuta: -100.000 kr. Nettoresultat før skat: 0 kr. Resultat efter skat: -42.000 kr. 

Tilsvarende ved afdækning af markedsrisiko med futures på markedsindeks, som er fornuftigt og lødigt, fordi ingen kan forudsige, hvornår markedet falder 50% som i 2008 - 2009. Her bliver man også brændt og kan nemt ende med at betale store summer i skat uden at have haft nogen nettogevinst, eller man kan ende med at betale langt over 100% i skat. 

Vi har færre fradragsmuligheder ved investering i Danmark end i de lande, vi normalt sammenligner os med. I de lande vi normalt sammenligner os med, kan man uden problemer modregne tab på en type aktiv i gevinst på en anden. Sådan forholder det sig også lige ovre på den anden side af Øresund f.eks. 

Jeg kender ingen andre lande, der har indrettet beskatningen af finansielle aktier på den måde. Og jeg kan ikke se nogen anden rationel begrundelse ud over, at den reelle skatteprocent, der i forvejen er tæt på verdensrekord, i virkeligheden ønskes endnu højere. Der må have siddet nogle politikere i Danmark på et tidspunkt, der har ment at det at investere i virkeligheden er noget halvkriminelt tidsspilde, der burde afskaffes. 

Jeg forstår ikke din bemærkning om, at "samfundet skal betale 50% af dit tab for 48 tabsgivende handler." Hvis du bruger samme logik, vil stort set alt forretningsmæssig aktivitet ophøre. Den handlende køber varer, han ikke får afsat, men kan ikke få fradrag, for "samfundet skal jo ikke betale 50%" af hans dårlige indkøb. Under sådanne vilkår er der naturligvis ingen, der ønsker at løbe risiko og starte egen virksomhed. Alle stiller sig op i jobkøen til et fast arbejde. Men der er ingen jobs at få, for jobs - især offentlige jobs - starter naturligvis med, at der er nogen, der ønsker at løbe en risiko og starte egen virksomhed. Hvis ingen ønsker det, er der ingen jobs - hverken private eller offenlige.

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)