Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra direktør til ejer i ApS

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. May 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg står som direktør i en ApS-virksomhed, som driver investering i aktier.

Da ejeren (et familiemedlem) er bosiddende i udlandet, sætter det en stopper for hvilke investeringer jeg må foretage som direktør pga. udenlandske myndigheders strenge krav. Derfor overvejer vi at jeg ikke kun skal være direktør, men også ejer. På den måde kan jeg frit investere. Hvordan foretager man sådan et skift? Ejeren og jeg er fuldstændig ligeglad med hvem det er der har kapitalen så at sige, da vi driver det som et familieprojekt. Er det nødvendigt at købe hinanden ud eller kan man frit bare "give bolden videre"?

På forhånd tak!

/Daniel

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

mlkn04:

ejeren (et familiemedlem) er bosiddende i udlandet, sætter det en stopper for hvilke investeringer jeg må foretage som direktør pga. udenlandske myndigheders strenge krav. 

Hvilke udenlandske myndigheder stiller krav om aktiviteterne i et dansk kapitalselskab?

mlkn04:

Derfor overvejer vi at jeg ikke kun skal være direktør, men også ejer. På den måde kan jeg frit investere. Hvordan foretager man sådan et skift? Ejeren og jeg er fuldstændig ligeglad med hvem det er der har kapitalen så at sige, da vi driver det som et familieprojekt. Er det nødvendigt at købe hinanden ud eller kan man frit bare "give bolden videre"?

Som direktør burde du måske kende svaret på dit spørgsmål allerede!

 

Men for at svare; for at du kan blive ejer skal du have overdraget anparterne. Enten skal du købe eller også skal han give dig dem i gave, så man kan ikke bare frit give bolden videre i forhold til ejerskab. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bør som sådan vide - som direktør i et kapital selskab det helt grundligende om ejerskrifte

Anparterne skal skiftes over via salg - eller gave. Er det helt nær familie, så skal værdien af gaven ansættes korrekt og gives som regulær gave - ellers handels til den pris man kan blive enige om

Handlen udløser uanset hvad, at I laver en lille fondsnota - du betaler prisen I er enige om - sælger har tab eller gevinst af salget til skat (deraf at I ikke i nær familie kan handle til enhver pris

Vedtægter checkes og skal muligvis ændres - tegningsret også - selskabets ejerbog ændre efter loven og det offentlige ejerregister ligeså + i sikrer at sådan noget som digital postkasse sender besked til rette person

Overvej at lade en jurist være med inde over så I ikke misser nogle punkter

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. May 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret, John.

Det er helt nær familie, så vi er bare ude efter hvad der er hurtigst og nemmest. Her tænker jeg at gave er vejen frem.

/Daniel

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Hvilke udenlandske myndigheder stiller krav om aktiviteterne i et dansk kapitalselskab?

mlkn04

Du svarede aldrig på overstående spørgsmål

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

mlkn04:

Tak for svaret, John.

Det er helt nær familie, så vi er bare ude efter hvad der er hurtigst og nemmest. Her tænker jeg at gave er vejen frem.

/Daniel

jamen jo ikke specielt nemt - da I jo så netop skal sikre, at det er til ret værdi - ellers kan man jo give hinanden hvad som helst - så I skal have noget der for alvor sandsynliggøre værdien og så er det stadigt - en handel og:

Alt det andet jeg skrev gælder stadigt- vedtægter - tegningsret - generaforsamling formenlig - ejerbog hos selskabet + off ejerregister mm -

Det er ikke spor nemmere eller hurtigere, faktisk langsommere og mere besværligt (risiko for skat blander sig) end hvis det var alm fri handel mellem ikke familie der var enig om en pris - Alt jeg skrev gælder skam stadigt - det er kun værdisætning der så uden det kan undgås - kan være mere besværlig. Gavegiver skal stadigt sin evt gevinst/tab også osv - det er bare penge fra dig til gavegiver der ikke skal skifte over

Jeg forstår heller ikke hvad det er en myndighed et eller andet sted falder over investeringsmæssigt ved udlænding - ud over banker kan være besværlige når der er en udenlandsk ejer inde over

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. May 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

De amerikanske myndigheder kræver tungt papirarbejde (hvis det overhovedet er muligt) hvis man som dansk selskab med amerikansk ejer vil investere i bl.a. valuta og aktier. Det er derfor jeg gerne vil skifte ejer. Det gør det også lettere for nuværende ejer (der er bosiddende i USA) som så slipper for hele tiden at skulle indrapportere til de amerikanske myndigheder.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

ok . Du er med på, at overordnet er det ikke generelt nogen voldsom god ting at investere i den type ting i selskabsform, da man hvert år lagerbeskattes af alle ikke realiserede stigninger og betaler 22% selskabskat og så 27% udbytteskat for de første 50 t og 42% derover = langt mere end de 27/42% man som privat beskattes med uden selskabsskat på værdistigninger mm - og jo altså heller ikke som privat - generelt hvert år som lagerbeskatning men ved realiseret for de fleste typer

Dertil kan der for visse papirer være fradrag i aktieindkomst for tab - mens sådanne jo kun kan bruges til modregning i fremtidige overskud

Nå det er du sikkert med på, vil bare lige pege på det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)