Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår skal jeg betale skat og AM-bidrag?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Oct 16
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige skrevet min første faktura og fået penge på min virksomhedskonto (så langt så godt)

Men det er selvfølgelig lige nu både moms og skat som jeg har stående på min konto. Men mit regnskabsprogram holder selvfølgelig styr på, hvor meget moms jeg skylder. Men min tanke er så at investere i lidt forskelligt udstyr især her i starten, og faktisk næsten bruge alle de penge jeg får ind, således mit overskud er minimalt.

Men hvornår skal jeg så opgøre mit overskud og dermed betale AM-bidrag og skat af det overskud jeg nu en gang har, når jeg har købt lidt ind til virksomheden?

Egentlig vil jeg helst undgå accontoskat, da jeg slet igen anelse har om, hvad overskuddet kan blive i løbet  af et år. Helst vil jeg bare have pengene stående på kontoen klar til når skat skal have. For mit regnskabsprogram skulle jo gerne holde styr på, hvad mit overskud er, og ergo, hvor mange penge jeg skal betale skat af.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

udstyr - ja det giver jo en udgift - forudsat det er noget du alene køber for virksomhedens skyld (og ikke varelager f.eks). Husk liste over alt udstyr uanset straksafskrevet, da du skal kunne finde det frem og få det ud igen ved evt lukning eller omdannelse osv.

Du kan godt bare angive dit overskud i årsopgørlse men regn med at skat næste år vil forvente du forskudsregistrer da skatten jo skal betales under året og ikke året efter (som også giver renteudg) Du kan forskudsangive flere gange under året for at skyde dig ind

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Oct 16
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, ja god idé med liste over udstyr i virksomheden. Men de kan vel heller ikke forvente at man har det hele endnu om nogle år, noget går jo i stykker o.lign?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

madsenff:

Okay, ja god idé med liste over udstyr i virksomheden. Men de kan vel heller ikke forvente at man har det hele endnu om nogle år, noget går jo i stykker o.lign?

ja - altid klogt at dokumentere hvis det sker - du kan tænke i, at skat jo f.eks. hvis man køber mobil telefon hvert andet år, kunne få tanken den gik videre til venner / familie. Udstyr man kunne tænkes at bruge privat - vil altid kunne få flere ?? end forbrugsting som printerpapir og opvaskesæbe
Derfor - jo bedre I kan dokumentere, jo mindre risiko for spørgsmål fra skat

Tænk også på, at du jo betaler det meste selv - selv om det giver fradrag (vel 40% ca) og køb derfor det som er nødvendigt selvsagt, men køb ikke nogen bare for at holde skatten nede, for du holder jo også penge til dig selv nede

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Oct 16
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Tænk også på, at du jo betaler det meste selv - selv om det giver fradrag (vel 40% ca) og køb derfor det som er nødvendigt selvsagt

Kun 40 % ??
Jeg troede at hvis jeg havde tjent 1000 kr. og købt ting for 800 kr. skulle jeg betale skat af 200kr?

Men du siger altså at hvis jeg har tjent 1000 kr og har købt ting for 800 kr. er fradraget af de 800 kun 800*0,4 = 320 kr. og dermed skal jeg betale skat af 1000-320 =680 kr. ?? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

madsenff:

Cookie - John Hannover:
Tænk også på, at du jo betaler det meste selv - selv om det giver fradrag (vel 40% ca) og køb derfor det som er nødvendigt selvsagt

Kun 40 % ??
Jeg troede at hvis jeg havde tjent 1000 kr. og købt ting for 800 kr. skulle jeg betale skat af 200kr?

Men du siger altså at hvis jeg har tjent 1000 kr og har købt ting for 800 kr. er fradraget af de 800 kun 800*0,4 = 320 kr. og dermed skal jeg betale skat af 1000-320 =680 kr. ?? 

nej jeg siger bare, at køber du for 800 kr så får du fradrag for 800 kr (og skattes af 200) men det fradrag er jo ikke, at skat betaler dine 800 kr

De giver fradragsværdien - eller ca 40% af de 800 kr = 320 kr - resten betaler du jo selv af egen lomme.

Det er så også OK hvis det er aktiver du absolut skal bruge i firmaet - som giver dig hurtige anden indtægt - men ellers vil de jo ofte bare ligge og grine og blive mindre værd
Husk også at varer IKKE giver det fradrag - de har samme værdi som penge (og det kan dyre aktiver også have)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er en enkeltmandsvirksomhed, så skal du indberette virksomhedens overskud på din personlige selvangivelse.
Eksempel:

Du køber varer for 100 kr., og sælger for 200 kr.
Du har nu et overskud på 200-100 = 100 kr.

De 100 kr. i overskud, indtaster du på din selvangivelse som overskud af virksomhed.
De bliver kommer med ind under personlig indkomst på din selvangivelse, og bliver beskattet på den måde.

Man gør som oftest kun op 1 gang om året, hvor meget virksomheden har i overskud. (jeg mener det skal indberettes inden 1/7)
Man kan med fordel rette i forskudsopgørelsen, hvis man forventer et stort overskud af ens virksomhed. (man kan muligvis komme til at betale b-skat)

Håber det giver mening. :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik-N:
Du køber varer for 100 kr., og sælger for 200 kr.
Du har nu et overskud på 200-100 = 100 kr.

De 100 kr. i overskud, indtaster du på din selvangivelse som overskud af virksomhed.
Bare for at være sikker på ikke at få misforståelse. Køb af varer giver ikke fradrag - selv om jeg forstår hvad du mener - men mange tror netop, at de kan undgå skat ved at købe varer.

Jeg er selvklart enig, at har du købt for 100 kr og solgt dem for 200 kr så har du overskud på 100 kr til skat, bare lige finger op for at ingen tror, at man så bare kan købe varer og lægge på lager for at bringe overskud ned - for det kan man ikke - varer er først en udgift når de, givet som her i dit eksempel er solgt

Det er noget som mange (ikke dig Frederik-N) misforstår og får galt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det er klart at de først skal med når de er "brugt" og ikke bare "købt". Man kan derfor lave en regulering "Lager primo" og "Lager ultimo".

Det må vel være Varekøb + Lager primo - Lager ultimo for at finde det faktiske vareforbrug. :)

Tilmeldt 5. Oct 16
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja selvfølgelig er nogle af pengene af min egen lomme, nu forstå jeg hvad du mente med de 40% :-)
Men formålet for mig med at købe ting er, at det giver mig mulighed for at tage imod mere professionelle opgaver. Så kan jeg en gang senere begynde at have overskud som jeg faktisk kan bruge af privat. Indtil da vil jeg blot bruge de penge jeg får ind til at få mere udstyr for. (Det kan vel sammenlignes med hvis det var værktøj jeg købte)


Men jeg synes dog det bliver lidt tricky, når så det er sådan noget som en ekstra monitor til min computer eller et nyt grafikkort. For computeren er jo min private, men jeg bruger den stort set kun til arbejde. Og grunden til jeg på et tidspunkt skal have en ekstra skærm og nyt grafikkort, er udelukkende for at den kan håndtere det jeg arbejder med. 

Men her kan jeg sikkert ikke bare skrive det som en udgift i virksomheden, og dermed sænke mit overskud ligesom med alt det andet udstyr jeg skal bruge?

Lige ift. vareforbrug. Hvis jeg så køber et stykke musik til et projekt, tæller det så som en vare? Fordi jeg vil jo gerne skrive det på som en udgift, for så opkræver jeg jo kunden for det som jeg selv har givet (eller mere for selv at tjene lidt på det). Men jeg vil da nødig beskattes af de penge jeg får ind fra kunden for det stykke musik? Så giver det da underskud for mig at videresælge det musik?
Jeg tænker igen lidt som et værksted, der køber de også en reservedel og sælger videre med fortjeneste, det samme burde jeg vel kunne gøre med et stykke musik? For jeg køber kun rettighed til 1 gangs brug af musikken, så jeg kan ikke selv bruge den igen efterfølgende.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)