Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS eller 1-mandsvirksomhed ? Svær beslutning...

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Skat burde have været placeret højt på listen allerede fra starten af. At få et holdingselskab ind i strukturen nu vil formentlig udløse skat her og nu.

Måden at gøre det på at stifte et ApS ved apportindskud. Snak med en revisor om at få det gjort på baggrund af de førstkommende reviderede regnskaber. På den måde sparer du en vurderingsberetning, som kan være ganske dyrt med flere selskaber involveret (mit bud er i dit tilfælde +100.000 kr.).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Skat burde have været placeret højt på listen allerede fra starten af. At få et holdingselskab ind i strukturen nu vil formentlig udløse skat her og nu.

mit - skat ikke skulle være afgørende gik alene på spørgsmålet om hvis vi alene taler skat af penge som skal ud i hånden - og det simple valg personlig eller selskab fra en start fra scratch

Det er oplagt at ved evt omdannelse og holding eller ikke holding fra start, er skat en afgørende ting

Der var bare spørgsmål om - penge i hånden dit hos ejer - personlig virk eller seskab og den er - ud over det lille ekstra 27% udbytte for mig ikke den afgørende beslutning 

Der er det hæftelse og en masse andre forhold - partnerskaber ind og ud og meget andet der vægter tungt

Venlig hilsen John 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:
Jeg anbefaler ApS, fordi jeg opfatter IVS som et wanna-be-ApS, hvor du alligevel før udbytte skal henlægge 50.000 kr. i særlig reserve,

Hver sin opfattelse. Et IVS er efter min opfattelse ideelt som holdingselskab, da der reelt kun bindes et lille beløb - ned til 1 kr.  Argumentet om ingen udbytte er teoretisk. Hvis man benytter reglerne om kapitalnedsættelse til overkurs behandles det reglerne om udbytte. Så tænker man sig lidt om er det faktisk muligt at få "udbytte" selv om man ikke har opsparet den bundne reserve på 50.000 kr.

Udfordringen for Lene ved at starte et IVS til 1 kr. er om hun har så meget fri kapital (eller kan låne selv) så hun kan låne IVS penge til at købe de kapitalandele hun ejer privat. Her vil det udbytte som hun i dag modtager fra de to selskaber kunne bruges som afdrag på et nyt holdings IVSs gæld til hende privat. Oven i kan der måske endda være en lille rentegevinst at hente på lånet.

Vælges et APS er muligheden enten at stifte kontant med 50.000 og så lån a la beskrivelsen ovenfor. Her bindes bare 50.000 kr. i ansvarlig kapital som måske ville være at have i hånden. Alternativt kunne man stifte ApS ved at indskyde kapitalandelene som beskrevet i tidligere indlæg. Der er specielt tidspunktet vigtigt i forhold til om der skal laves vurderingsberetning eller ej - herunder prisen.

Fra Horsens
Tilmeldt 12. Aug 12
Indlæg ialt: 123
Fra  DataWise Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

ja. I personlig virksomhed betaler man topskat når ens overskud overstiger grundlaget (ca 1 mio) - i selskab betaler man topskat når ens løn overstiger samme tal. I selskab har man EN finte nemlig at man kan hæve udbytte op til 50.000 kr til ca 42% til 27% og da man der har betalt selskabskat inden, så bliver det ca 42% svareende til bundskat. Dermed kan man øge topskattegrænsen 50 t (dobbelt for ægtepar  hvis man ikke har andre udbytter i forvejen fra aktier osv - som æder den bundgrænse, hvad den nok gør for mange. Mange der er i topskat vil i forvejen som ægtepar have div udbytter fra investeringer og der bruge deres 27% bund)

Ellers er det helt samme før pengene er i lommen 

Jeg synes man skal lade skat være meget langt nede på årsagerne til at vælge enkeltmands eller selskab _ der er masser af andre punkter der peger begge veje http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html og som tæller langt mere

vh John Hannover

Mange tak for svar. John. Jeg har aldrig været helt sikker på den. Dejligt at få det på plads :-) 

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)