Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af restaurant

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Oct 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle ildsjæle derude!

Jeg er en ung mand/knægt på blot 22. Jeg har et fremtidigt mål at opstarte min egen restaurant i fremtiden, gerne inden for 5-6 år. jeg har 2 års erfaring i branchen. Jeg er for nyligt til en jobsamtale blevet foreslået, at for at kunne opstarte egen restaurant skulle jeg tage mig en tjener uddannelse, og at det var et MUST i forhold til oplæring af elever, bevillinger osv. Jeg er ved et punkt hvor jeg er lidt i tvivl. Selv føler jeg ikke at det er nødvendigt, og at jeg kan lære det nødvendige igennem erhvervserfaring, da jeg allerede har en HHX uddannelse. Jeg kan dog godt se fornuften i at gøre det, men den eneste fordel jeg kan se ved det er papiret efter de 3 år. 

Mit spørgsmål til jer er så: Er det nødvendigt for mig at tage en tjener uddannelse for at opstarte min egen restaurant, eller kan jeg få samme kompetencer og muligheder gennem erhvervserfaring?

Jeg vil sætte stor pris på svar med begrundelser. 

På forhånd mange tak for hjælpen!

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Silkeborg
Tilmeldt 13. Nov 13
Indlæg ialt: 332
Fra  MOBILAKTIV.DK / CBD4EVER.DK Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonathan,
Hvad er det for en restaurant du vil åbne ?
Skal du have lærlinge på sigt ?
Hvad har du af erfaringer med Vin, spiritus, øl, osv. 
HHX - giver dig vel ikke nødvendigvis indsigt i gæstebetjening, regler ved bordopdækning, menu sammensætninger,
grundtilberedninger, Alle ægte Saucer, supper, osv. osv. jeg kunne fortsætte fra nu af og til imorgen. Smile

Min anbefaling er, at hvis du ønsker at drive en Restaurant, og jeg mener Restaurant ikke en sandwichbar, eller Café
Så lyt til det råd du har fået, jeg er selv uddannet Såvel Kok som Tjener og jeg har set rigeligt til at personer, som ikke havde relevant,
erhvervsuddannelse hvor hurtigt og nemt det kan gå galt.

Der er selvfølgelig også dem der klarer det, men en grunduddannelse koblet på med real Erhvervserfaring, er efter min mening
det bedste du kan gøre, for at blive ordentligt klædt på, i en branche hvor Service, kvalitet samt management vil være meget afgørende for din succes
fremadrettet.

Pøj pøj med det, og god weekend.

Tilmeldt 14. Sep 15
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Med størst mulig respekt for en faguddannelse, vil jeg påstå, at det ikke nødvendigvis er en fordel at være uddannet tjener, eller kok for den sags skyld, hvis du vil åbne din egen restaurant.

Det giver naturligvis nogle åbenlyse fordele at være uddannet i den branche du skal operere i. Men....

At drive en restaurant handler mindst lige så meget om økonomi, personaleledelse, markedsføring osv osv, og ikke mindst at være villig til at knokle en vis ting ud af bukserne, og dedikere de fleste af dine vågne timer til din virksomhed (du har intet liv ;-)  )

Det handler om at kunne træffe de"rigtige beslutninger" hver eneste gang, da det er en branche hvor konkurrencen er benhård, og hvor grænsen mellem succes og fiasko er meget fin.

Jeg startede selv restaurant op for snart 2 år siden, og har ingen "relevant" uddannelse, eller nævneværdig brancheerfaring.

Og dog.... Jeg kommer med en masse erfaring, har arbejdet med salg/markedsføring og ledelse. Altsammen elementer, der er mindst lige så vigtige, som at vide hvordan man dækker et bord, eller hvordan man steger en ko.

Med fare for at selv at lyde lidt bedrevidende, vil jeg påstå at mange faguddannede i branchen er blevet lidt selvhøjtidelige, og at netop det, kan stå i vejen for deres succes. Det handler i sidste ende om, at gæsten er tilfreds når de forlader restauranten. Er de det, så har de uden tvivl lagt flere penge, og chancen for at de kommer igen er større. Mange glemmer dette, og går mere op i at sovsen er lavet efter de helt rigtige principper, eller andet der i sidste ende slet ikke er så vigtige. Bortset fra egen profesionelle/faglige baggrund/stolthed.

Din første, og sikkert største udfordring bliver sandsynligvis økonomien. Det er dyrt at etablere sig. De rigtige lokaler, med god placering, et professionelt køkken og hvad der ellers følger med koster altsammen rigtig mange penge.

Samtidig er det, som nævnt, en branche der "ikke er nem"

HVIS du skal have elever, så kræver det naturligvis, at der i virksomheden er faglige kompetencer, der kan lære fra sig. Men du kan altid ansætte en faguddannet kok, eller en tjener, og ad den vej blive godkendt som praktikplads.

Vil ønske dig held og lykke med dine planer/drømme. Det er en fantastisk branche, der byder på en masse fede oplevelser, men også benhårdt arbejde.

Tilmeldt 7. Oct 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for det uddybende svar! Det var meget informativt og lærerigt, og jeg fik faktisk svar på de fleste af mine spørgsmål.

Igen tak for hjælpen.

Tilmeldt 19. Nov 14
Indlæg ialt: 77
Fra  Unikkebobler.dk Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går med en drøm om at starte mit eget bilhus om 6-7 år.

Jeg er uddannet automontør, halv mekaniker.

Jeg har ringet til 5 forskellige virksomheder i branchen, og spurgt hvad der skulle til for at få bedst mulig baggrund. Alle 5 sagde det samme.
Uddannelse er vejen frem, simpelthen også for at få lov af banken til at starte det op, også bliver du lært op i det.
Det gør du ikke på samme måde ind hvis du arbejder.

Så nu er jeg igang med at blive udlært mekaniker, og efterfølgende på business School og læse biløkonom, også er jeg godt forberedt.

Gør dog det samme? Ring til 5 forskellige restauranter, gerne på samme niveau som du selv vil have det. De vil sikkert gerne hjælpe :-)

Held og lykke med det :-)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)