Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Husleje ved udlejning

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jul 13
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen,

Jeg har gået og overvejet at udleje mit rækkehus, fremfor at sælge, når tiden kommer til at flytte herfra. Rækkehuset er på 88 m2 og er fra 1988. Jeg har derfor Googlet lidt, for at finde ud af reglerne på området. Jeg faldt derfor over en artikel, som hvori der stod at jeg maks måtte tage 550 kr x antal m2 i husleje om året. Det vil sige, at en eventuelt lejers årlige husleje ville ligge på omtrent 48.400 kr eller ca. 4033 kr om måneden. 
Kan det virkelig passe? Det virker helt åndssvagt, når man medregner andre faktorer, såsom område, udbud & efterspørgsel osv.

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 07:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver ikke hvor det ligger eller henviser til artiklen. Så det er svært at svare på...

Gå til en ejd.mægler og få svaret :)

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 07:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det passer ikke at der er et bestemt maks. beløb for alle ejendomme.

Der er overordnet to regelsæt vedr. husleje. Din ejendom er omfattet af et af dem.

1. Omkostningsbestemt leje = Driftomkostninger + afkast (regler om afkastet findes i boligreguleringsloven). Her er udbud og efterspørgsel ligegyldigt.

2. Det lejedes værdi = Man kan frit fastsætte huslejen. Den må dog ikke væsentligt overstige det lejedes værdi, hvorfor det kan være en idé at undersøge lejepriser i området. Her har udbud og efterspørgsel en betydning for prisen.

Du kan læse mere om det her:

http://www.boligportal.dk/info/boligudlejning/husleje/

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=173134#KapII

 

 

Tilmeldt 24. Jul 13
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Revisor - Thomas Jørgensen :

Du skriver ikke hvor det ligger eller henviser til artiklen. Så det er svært at svare på...

Gå til en ejd.mægler og få svaret :)

Huset ligger i 4681 Herfølge, og i et ret dyrt område i byen. m2 prisen ved salg, ligger fra 17 - 18.500 kr. 

Den artikel jeg snakker om er fra Politiken: http://politiken.dk/oekonomi/bolig/ECE1690988/saadan-finder-du-den-korrekte-husleje/

Det som jeg især bed mærke i, var det her:

»Hvis lejligheden er af almindelig kvalitet med ganske almindeligt køkken og bad, som ikke er moderniseret, og lejligheden ligger i en ejendom, der er opført før 1992, så ligger lejen på omkring 500-550 kroner per kvadratmeter om året«.

Men det kan sagtens være, at jeg har læst det forkert.

Tilmeldt 24. Jul 13
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasco:

Nej, det passer ikke at der er et bestemt maks. beløb for alle ejendomme.

Der er overordnet to regelsæt vedr. husleje. Din ejendom er omfattet af et af dem.

1. Omkostningsbestemt leje = Driftomkostninger + afkast (regler om afkastet findes i boligreguleringsloven). Her er udbud og efterspørgsel ligegyldigt.

2. Det lejedes værdi = Man kan frit fastsætte huslejen. Den må dog ikke væsentligt overstige det lejedes værdi, hvorfor det kan være en idé at undersøge lejepriser i området. Her har udbud og efterspørgsel en betydning for prisen.

Du kan læse mere om det her:

http://www.boligportal.dk/info/boligudlejning/husleje/

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=173134#KapII

 

Super, tak. Så vidt jeg lige kan læse mig frem til, så er mit hus omfattet af 1. 

Hvilket også passer mig fint, da jeg først og fremmest bare vil have dækket mine omkostninger, og eventuel mulighed for at lægge til side til reparationer. 

Tilmeldt 24. Jul 13
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 31. Jul 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Umiddelbart lyder det som om, at dit lejemål er omfattet af småhusreglerne i boligreguleringslovens kapitel IV A. Disse regler henviser til lejelovens § 47-53, dvs. det lejedes værdi. Dit lejemål er ikke omfattet af reglerne om omkostningsbestemt leje, da jeg ikke går ud fra der er mere end seks lejemål i samme ejendom som din.

Jeg synes artiklen du har fundet lyder meget generaliserende. LLO er meget rød, og vil have at lejerne næsten ikke skal betale noget i leje.

Det lejedes værdi afhænger udover lejemålets stand og udstyr også af lejemålets beliggenhed. Hvis det ligger et attraktivt sted, kan det også koste mere. 

Uanset hvad bør du tage kontakt til en advokat med forstand på lejeret hvis du vil udleje, da der er rigtig mange huller, som du som udlejer skal passe på. Særligt med hvad man kan kræve betalt udover lejen, hvad der skal ske ved indflytning og fraflytning, samt aflæggelse af forbrugsregnskaber. Der er ret skrappe repressalier hvis formalia ikke overholdes (tilbagebetaling af aconto eller hele depositummet).

Mvh Sanne

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)