Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hjælp til sammenlægning af 2 firmaer

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Odense C
Tilmeldt 4. Jul 16
Indlæg ialt: 4
Fra  BestQuote Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen.

Jeg har et "problem" som jeg håber jeres erfaring og viden kan hjælpe mig med.

Jeg ejer enkeltmandsvirksomheden "DÄHNE" som sælger plakater.

Et års tid efter oprettelsen, oprettede jeg sammen med en ven firmaet "BestQuote" som også sælger plakater, dog er denne virksomhed et I/S.

Vi vil utrolig gerne have "DÄHNE" plakaterne, som er printet og ligger på lager (omkring 4000 stk.) som et brand under BestQuote, i stedet for de figurerer som to konkurrenter, på nuværende tidspunkt.

Hvordan er praksis og reglerne omkring denne "sammenlægning"?

www.bestquote.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke som sådan - sammenlægge en personlig enkeltmands virksomhed og et I/S. Du kan lukke din personlige virksomhed - men det må så undersøges, om der udløses goodwill og evt skat af overværdi af aktiver - men ellers er det jo at sælge fra din personlige virksomhed - og hvis som samlet aktivitet uden moms - du får ikke moms at indberette og I/S får ikke fradrag for moms - til din indkøbspris/produktions pris fra enkeltmands til I/S og de tal bruger du så til at lukke din personlige. Alt skal ud - også evt straksafskrevne ting fra tidligere år - telefon, printer, computer osv

Det kan være klogt at høre en revisor, om det vil udløse skat af goodwill og om plakaterne kan sælges ud, uden det betyder hele aktiviteten i enkeltmands overgår til I/S og i så fald med moms

se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-virksomhed.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense C
Tilmeldt 4. Jul 16
Indlæg ialt: 4
Fra  BestQuote Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ville jeg kunne "sælge" varerlageret fra den ene virksomhed til den anden, for f.eks. 1 krone?

- og så derefter lukke den gamle virksomhed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Schjødt Hansen:

Ville jeg kunne "sælge" varerlageret fra den ene virksomhed til den anden, for f.eks. 1 krone?

- og så derefter lukke den gamle virksomhed.

nej du vil skulle sælge til indkøbspris - hvis helt samlet med aktiviteten UDEN moms og ellers med moms
Ellers ville du jo som person ha et fradrag for købet og et stort underskud - og så kunne det køre videre senere i noget andet

Du må ikke jonglere med det-  varelager skal sælges til indkøbspris og det gør du så også rede for i lukke selvangivelsen

fik du mon ikke http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-virksomhed.html  som du bør læse nøje

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)