Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omlægning til VSO, sidst på året, efter personlige hævninger.

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Mr. A:
Han må naturligvis ikke få SU der er indtægtsbestemt mens han gemmer indtægtopgivelse fra SKAT. Det er socialt bedrageri! Men det er nok svært for dem at opdage...
nej det er fuldt lovligt. Det er kun indtægt der hæves der påvirker. Man kan bruge VSO eller man kan drive selskab som IVS eller ApS og undlade at hæve mere i løn end SU loftet - og så påvirkes SU ikke - helt lovligt  Det er kun den alm skattepligtige indkomst som styrer SU og den omfatter ikke acontoskatten som er selskabets - men kun den skat der fremkommer ved løn eller hævning fra SU - eller overskud i alm personlig virksomhed uden VSO

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Sep 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Revisoreleven:

Angående virksomhedsskat går forud mener jeg dette med et eksempel

Din virksomhed laver et skattepligtigt resultat på 1 mio. i 2016. Virksomhedsskat heraf = 22% = 220.000. 

Har du hævet 220.000 i virksomheden i 2016 vil det ikke påvirke din personlige indkomst idet betalingen går til SKAT og ikke til dig privat. 



Jeg har hævet noget der ligner 700k i årets løb, og regner med et overskud i år på lidt over en million. Hvis vi så rundt regner med 250k i selskabsskat, kan det trækkes fra de 700k, så hvad jeg reelt har trukket ud i løn, er 450k, de sidste 250k er til selskabsskat - Er det rigtig forstået?

Jeg havde endda sendt ca 250k til en specifik privat konto, uden andre penge på, i forberedelse på personlig ekstraskat ved årets ende. Ind til for 2 uger siden, hvor jeg oprettede en rigtig (privat) opsparingskonto i en anden bank - hvor pengene nu står sammen med min personlige opsparing.

Ødelægger det din metode, hvis de 250k til selskabsskat selsskabsskat, står sammen med private penge, altså at der ikke er klar opdeling mellem privat og erhverv?

Jeg har, nu jeg tænker over det, også betalt mine personlige b-skattekort fra min firma konto. Gør det noget?

Revisoreleven:

Jesper nævner muligheden for at lade den anden bankkonto indgå i VSO, hvilket muligvis afhjælper/neutraliserer problemet - men det kræver konkret rådgivning.



Jeg er ret sikker på jeg forstår pointen med Jespers opslag om privat konto i VSO - men har som sagt for nyligt smidt de sidste penge der ikke var "blandet" sammen med en privat opsparing, hvilket jeg er ret sikker på, ødelægger opdelingen af privat og erhverv. Ellers et godt råd.

Og forresten, mange tak for hjælpen til alle der har budt ind med noget.

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej

B-skat bliver betragtet som en hævning men går forud i hæverækkefølgen såfremt virksomhedens skattepligtige resultat er tilstrækkeligt til at kunne dække b-skatten. Hvis du derfor betaler mere i b-skat end virksomhedens resultat kan dække vil du derfor blive beskattet i personlig indkomst af den del der ikke kan dække resultatet. 

For at være helt sikker på jeg forstår dig korrekt har du i ALT hævet 700.000 fra virksomhedens konto til privat opsparing, b-skat og øvrig privatforbrug. I så fald vil du ved et overskud på 1 mio. have en virksomhedsskat på 220.000 som kan modregnes i hævningerne så de er på 480.000 som er udgangspunktet for personlig beskatning. Så er du lige pludselig under topskattegrænsen.

Mit råd ville være at holde hævningerne i ro og betale resten af b-skatten og restskat inden 1. januar 2017 fra din private opsparing. Det kan dog sagtens være at du kan hæve en smule mere, men det kræver jo som du nok har regnet ud konkret rådgivning. 

Husk det her er en grov beskrivelse af dine forhold. Jeg kender ikke dem alle og der indgår flere ting i virksomhedsordningen end ovenstående. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Revisoreleven:

B-skat bliver betragtet som en hævning men går forud i hæverækkefølgen såfremt virksomhedens skattepligtige resultat er tilstrækkeligt til at kunne dække b-skatten. Hvis du derfor betaler mere i b-skat end virksomhedens resultat kan dække vil du derfor blive beskattet i personlig indkomst af den del der ikke kan dække resultatet. 

For at være helt sikker på jeg forstår dig korrekt har du i ALT hævet 700.000 fra virksomhedens konto til privat opsparing, b-skat og øvrig privatforbrug. I så fald vil du ved et overskud på 1 mio. have en virksomhedsskat på 220.000 som kan modregnes i hævningerne så de er på 480.000 som er udgangspunktet for personlig beskatning. Så er du lige pludselig under topskattegrænsen.

Din beskrivelse af VSO er ikke korrekt.

B-skatter går ikke forud for øvrige hævninger, den har lige præcis samme værdi som enhver anden hævning. Kort sagt alt hvad du hæver i likvider fra VSO'en til en konto udenfor VSO'en er som udgangspunkt en hævning der reducerer muligheden for opsparing af overskud.

Dernæst, virksomhedsskat er kun noget du betaler af det overskud du vælger at spare op. Så med dit/trådstarters eksempel in mente, så er der 700 hævet og dermed 300 til virksomhedsbeskatning, 54 i virksomhedsskat og 246 til konto for opsparet overskud. (NB: stærkt simplificeret, der skal stadig tages højde for evt. kapitalafkast, mellemregning m.fl.) Dermed også sagt den personlige indkomst på årsopgørelsen bliver omkring 700.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

nickjens517:


Jeg er ret sikker på jeg forstår pointen med Jespers opslag om privat konto i VSO - men har som sagt for nyligt smidt de sidste penge der ikke var "blandet" sammen med en privat opsparing, hvilket jeg er ret sikker på, ødelægger opdelingen af privat og erhverv. Ellers et godt råd.

Og forresten, mange tak for hjælpen til alle der har budt ind med noget.

I forhold til en VSO er opdelingen mellem privat og erhverv ikke et spørgsmål om hvad der er registreret på dit CVR og dit CPR. Man kan ikke ødelægge opdelingen, og dermed afskære sig fra brugen af VSO, ved at lade en "privat" opsparing/bankkonto indgå i VSO'en. Det eneste der sker herved er at hævningerne i en VSO (og dermed din personlige beskatning) bliver anderledes.

Hele tanken med at lade opsparingskontoen indgå VSO'en, er styre dine hævninger i den hensigt at de faktiske hævninger i VSO'en rent faktisk kun er lig dit privatforbrug og betalte B-skatter.

 

Grunden til jeg spurgte om der stod noget på kontoen i forvejen, er at der muligvis kan laves en mellemregningskonto (særlig mulighed i VSO som der kan hæves på udenom hæverækkefølgen og beskatningen). Om det kan betale sig afhænger primært af hvordan indskudskontoen kommer til at se ud i forbindelse med etableringen, den skal nemlig være positiv for at du overhovedet kan spare op.

 

Derudover er der også den helt klare fordel (efter du har skrevet hvor meget der rent faktisk er hævet) at det er den eneste teoretiske mulighed du har for ikke at komme til at betale topskat for indkomståret 2016.

Tilmeldt 30. Sep 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

I forhold til en VSO er opdelingen mellem privat og erhverv ikke et spørgsmål om hvad der er registreret på dit CVR og dit CPR. Man kan ikke ødelægge opdelingen, og dermed afskære sig fra brugen af VSO, ved at lade en "privat" opsparing/bankkonto indgå i VSO'en. Det eneste der sker herved er at hævningerne i en VSO (og dermed din personlige beskatning) bliver anderledes.

Hele tanken med at lade opsparingskontoen indgå VSO'en, er styre dine hævninger i den hensigt at de faktiske hævninger i VSO'en rent faktisk kun er lig dit privatforbrug og betalte B-skatter.

 

Grunden til jeg spurgte om der stod noget på kontoen i forvejen, er at der muligvis kan laves en mellemregningskonto (særlig mulighed i VSO som der kan hæves på udenom hæverækkefølgen og beskatningen). Om det kan betale sig afhænger primært af hvordan indskudskontoen kommer til at se ud i forbindelse med etableringen, den skal nemlig være positiv for at du overhovedet kan spare op.

 

Derudover er der også den helt klare fordel (efter du har skrevet hvor meget der rent faktisk er hævet) at det er den eneste teoretiske mulighed du har for ikke at komme til at betale topskat for indkomståret 2016.



Jeg forstår at opdelingen mellem privat og erhverv ikke går ved cvr og cpr, da jeg gerne må bruge en cpr oprettet konto, til f.eks firma opsparing.
Opdelingen går vel på at der på samme konto, ikke må være blandede penge. Altså noget fra firmaets overskud og noget fra min private opsparing f.eks.

Hvis jeg har haft et overskud en måned på f.eks 100k, har jeg hævet de 100k, minus b-skat (lad os sige 20.000), som jeg betalte fra firma kontoen. Altså 80k er røget ind på min egen forbrugs konto. Herefter har jeg taget den procent jeg har regnet frem jeg skulle betale i privat skat (lad os sige 60%) af de overskydende 80k, og overført fra min private forbrug, til en anden konto - hvor pengene skulle stå til december hvor jeg ville lave en "frivillig" indbetaling til skat. Den konto stod i 0 i årets start, da jeg havde tømt den decemberen før, af samme grund.

Problemet er nu, at jeg for få uger siden var så "smart" at lave en ny opsparingskonto, hvor de penge + min egen privat opsparing er røget hen.
Jeg har altså ikke længere nogen konto der er rent firma (ud over den ene firma konto jeg har hævet fra).

Jeg har derfor nu accepteret, (hvis ikke revisoreleven har ret omkring rækkefølge) at jeg har hævet for meget, og ender med at betale topskat.
Men da jeg stadig har måske 3-400k at tjene endnu i år, er det jo stadig relavant, ikke at betale topskat af dem.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 01:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Revisoreleven - jeg ved ikke om jeg kan finde det i en retsafgørelse, jeg læste om en amino der blev kaldt til SKAT.

Men jeg ved da godt hvad der ligger til grund, men jeg kan ikke garantere jeg læser det korrekt:

Der står følgende i SU bekendtgørelsen paragraf 55 stk 3, 2)

"Indkomst, der ikke fremgår af indkomstregisteret, fordeles ligeligt på kalendermånederne i det støtteår, hvor indkomsten er skattepligtig, uanset om indkomstoplysningerne er indberetningspligtige efter lov om et indkomstregister, hvorefter kun indkomst i kalendermånederne inden for uddannelsesperioden medregnes i egenindkomsten."

Dermed er den studerende der modtager SU pligtig til at opgive sin fulde brutto indtjening i perioden også selv om det fulde beløb IKKE fremgår af det a skattebeløb han opgiver.

Dem der udbetaler SU har mig bekendt, ikke adgang til den fulde skattebillet og kan derfor ikke se alle de tal de bør se. Derfor er det noget de sikkert tit vil overse hvis ikke der bliver kaldt til ålegilde hos SKAT.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 02:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

John jeg er nu ikke enig med dig. Naturligvis er det lovligt skattemæssigt at betale skat efter gældende regler, herunder VSO. Og blot fordi han overholder skatteloven er det jo ikke ensbetydende med at han ikke skal overholde regler der vedrører andre love - det er du vel enig i? Så han skal vel stadig overholde SU reglerne, som jeg angav i forrige indlæg til revisoreleven, men du får lige link til SU bekendtgørelsen. Jeg mener reglen iht. SU er at man skal opgive sin indtægt før skat i det år den tjenes, du siger han ikke har tjent dem før de er udbetalt.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=176091#idd213dc2f-b350-471f-852a-7b9e6cef0655

Med dit udsagn kan man vel også have eget firma og lægge indtægter på en VSO konto mens man modtager bistandshjælp til at leve for? Det tror jeg heller ikke man kan.

Og det vil måske overraske dig, men en førtidspensionist kan miste retten til pension hvis han laver mere end 150 minutters dagligt gratis frivilligt arbejde - der behøves slet ikke at være penge i for at bryde reglerne. Så tjener han mange penge under en VSO ordning så vil han jo hurtigt miste sin pension og blive tvunget til at trække mere ud selv. 150 minutter er mere end 1/3 erhvervsdygtig.

Mvh

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

nickjens517:


Jeg forstår at opdelingen mellem privat og erhverv ikke går ved cvr og cpr, da jeg gerne må bruge en cpr oprettet konto, til f.eks firma opsparing.
Opdelingen går vel på at der på samme konto, ikke må være blandede penge. Altså noget fra firmaets overskud og noget fra min private opsparing f.eks.

Der må være lige så mange blandede penge på en bankkonto som man ønsker, der findes sågar personer med VSO som kun har en bankkonto til både virksomhed og privatøkonomi.

Når man har en bankkonto hvor både bevægelser af privat og virksomheds karakter, så er konsekvensen at opgørelsen af mellemregning og hævekonto skal indeholde samtlige posteringer. Så man får typisk lidt flere bevægelser i sin bogføring.

 

Så du må ikke lade dit ønske om VSO begrænse af at der allerede er foretaget bevægelser på dine bankkonti. Det er netop de forskellige muligheder, herunder at flytte "private" indeståender og gæld ind/ud af VSO'en, der gør ordningen så attraktiv.

nickjens517:

Hvis jeg har haft et overskud en måned på f.eks 100k, har jeg hævet de 100k, minus b-skat (lad os sige 20.000), som jeg betalte fra firma kontoen. Altså 80k er røget ind på min egen forbrugs konto. Herefter har jeg taget den procent jeg har regnet frem jeg skulle betale i privat skat (lad os sige 60%) af de overskydende 80k, og overført fra min private forbrug, til en anden konto - hvor pengene skulle stå til december hvor jeg ville lave en "frivillig" indbetaling til skat. Den konto stod i 0 i årets start, da jeg havde tømt den decemberen før, af samme grund. 


Problemet er nu, at jeg for få uger siden var så "smart" at lave en ny opsparingskonto, hvor de penge + min egen privat opsparing er røget hen.
Jeg har altså ikke længere nogen konto der er rent firma (ud over den ene firma konto jeg har hævet fra).

Jeg har derfor nu accepteret, (hvis ikke revisoreleven har ret omkring rækkefølge) at jeg har hævet for meget, og ender med at betale topskat.
Men da jeg stadig har måske 3-400k at tjene endnu i år, er det jo stadig relavant, ikke at betale topskat af dem.

Jeg siger ikke at du måske ender med at betale topskat, det kræver mere indsigt i de samlede betalingsstrømme for at sige enten ja eller nej.

Men det er min holdning, at du skal tage muligheden med i overvejelserne når VSO'en skal udarbejdes. Det er jeg også ganske sikker på din revisor i øvrigt også gør når den skal laves, hvis ikke så han i hvert fald ikke den rette til at lave den!

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Der må være lige så mange blandede penge på en bankkonto som man ønsker, der findes sågar personer med VSO som kun har en bankkonto til både virksomhed og privatøkonomi.

Jeg aner ikke, om dette udsagn er korrekt, men Jesper-nl plejer at give korrekte oplysninger, så det er det sikkert.

MEN jeg er endnu ikke stødt på en revisor eller bogholder, som mener at det er en særligt god ide. Alle rådgivere, jeg har været i kontakt med, har understreget vigtigheden/fordelen af at have en særskilt konto til virksomheden når man bruger VSO. En konto, som cvr-nummeret også knyttes til.

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)