Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omlægning til VSO, sidst på året, efter personlige hævninger.

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 30. Sep 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, med personlig beskatning, hvis resultat ender et godt stykke over topskattegrænsen.

I håb om en snarligt nedsat topskatteprocent, tænker jeg derfor at VSO kunne være fordelagtig, så jeg kan holde mig under grænsen i år, og betale den lavere sats, i de kommende år.

Men da firmaet ikke har brug for kapital, har jeg ind til nu, hævet stort set alle penge firmaet har tjent og smidt på en personlig opsparingskonto, inkl hvad der senere "frivilligt" skal betales i b-skat (mit skattekort er sat lavt). Hvad jeg allerede har hævet, er over topskattegrænsen.

Ændrer dette min mulighed for at skifte til VSO og holde mig under grænsen? Kan jeg kun holde mig under, hvad jeg allerede har trukket ud? Eller kan det føres tilbage, uden problemer, eller anses for et lån eller lign.? Sidste personlige hævning var for en uges tid siden, og annulleres den er jeg tilbage under grænsen.

Håber nogen kan svare på spørgsmålet, og rette evt misforståelse jeg måtte have.

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest kræver virksomhedsordningen en opdeling mellem privat/erhverv.

Det lyder det også til du har.

Hævninger der er foretaget i året kan ikke blot indsættes på virksomhedens bankkonto og ''nulstille'' tidligere hævninger - desværre. De bliver indskudt på mellemregningen og nedsætter ikke dine hævninger. Jeg skal ikke kunne sige, hvor små sko SKAT går i mht. til dette, men jeg kunne forestille mig de var meget strikse så selv en uge ville jeg ikke tro gik.

Virksomhedsskat kan du altid hæve forud for hæverækkefølgen - men det lyder også til du har forstået det. 

Tilmeldt 30. Sep 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Opdeleling af privat/erhverv, check.

Surt med de med de udtrukne penge, men der er trods alt stadig mange penge at spare, på ikke at betale fuld topskat af resten.

Det sidste med at hæve virksomhedsskat forud for hæverækkefølgen forstår jeg ikke.

En anden ting - skulle ændringen først træde i kræft i 2018 - vil jeg ikke blive virksomhedsbeskattet flere gange af det samme overskud, ved både at have det overskud i 2016 og 2017, vel?
Altså hvis jeg har overskud på 500k i 2016, som jeg gemmer til 2018, vil jeg ikke blive beskattet af de samme 500k, igen i 2017, vel?

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror ikke du kan regne med den info du finder her om det emne. Det kræver lidt insiderviden som jeg besad for mange år siden, men jeg har set en del der rådgiver anderledes og reglerne kan være ændret. Men f.eks. tror mange studerende at de kan bruge virksomhedsordningen, men der var for kort tid siden en amino der sagde han kom til ålegilde på den baggrund. Han må naturligvis ikke få SU der er indtægtsbestemt mens han gemmer indtægtopgivelse fra SKAT. Det er socialt bedrageri! Men det er nok svært for dem at opdage...

Nogle misforstår det fordi det er tilladt for førtidspensionister, men det er fordi de VIL blive modregnet hele livet, så der er ikke en stor skatteværdi at hente.

I dit tilfælde er min viden ligeså gammel, men jeg mener ikke du må skifte til VSO når du allerede har brugt den anden ordning. Synes du bør tage fat i SKAT og undersøge det.

Har du købt pension? Du kunne jo få fradrag for indbetalinger til en ordning i https://www.nordnet.dk og først betale skatten når du pensioneres. Så kan du selv styre dine aktier. 

Mvh

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

nickjens517:

Hej.

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, med personlig beskatning, hvis resultat ender et godt stykke over topskattegrænsen.

I håb om en snarligt nedsat topskatteprocent, tænker jeg derfor at VSO kunne være fordelagtig, så jeg kan holde mig under grænsen i år, og betale den lavere sats, i de kommende år.

Men da firmaet ikke har brug for kapital, har jeg ind til nu, hævet stort set alle penge firmaet har tjent og smidt på en personlig opsparingskonto, inkl hvad der senere "frivilligt" skal betales i b-skat (mit skattekort er sat lavt). Hvad jeg allerede har hævet, er over topskattegrænsen.

Ændrer dette min mulighed for at skifte til VSO og holde mig under grænsen? Kan jeg kun holde mig under, hvad jeg allerede har trukket ud? Eller kan det føres tilbage, uden problemer, eller anses for et lån eller lign.? Sidste personlige hævning var for en uges tid siden, og annulleres den er jeg tilbage under grænsen.

Håber nogen kan svare på spørgsmålet, og rette evt misforståelse jeg måtte have.

Først og fremmest, så er en VSO noget man som udgangspunkt indtræder i 1/1. Selve valget om man indtræder i VSO træffer man dog i princippet i forbindelse med udfyldelse af selvangivelsen.

Dvs. alle dispositioner/hævninger du laver i 2016 er en del af VSO'en, hvis du i foråret 2017 vælger at benytte dig af modellen. Hvad du allerede har hævet år til dato af kontanter i virksomheden ændrer ikke på om du kan indtræde/benytte dig af VSO.

 

Man kan ikke tilbageføre hævninger der allerede er foretaget, "bordet fanger" når man først har overført pengene. Dermed ikke sagt at det så får betydning for din VSO, som revisoreleven skriver ovenfor skal virksomhed og privat skilles ad, der hvor muligheden opstår er dog at denne opdeling ikke nødvendigvis skal følge hvad der er registreret på dit CVR og dit CPR. Der er ikke noget til hindrer for at din "private" opsparing bliver en del af VSO'en og dermed neutraliserer dine hævninger, dog kan jeg ikke uden lidt mere kendskab til dine forhold svare på om det rent faktisk er den bedste løsning, særligt hvad der er indestående på denne "private" opsparing pr. 1/1 har betydning, da indskudskontoen her har betydning.

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville hive fat i en revisor mht. til VSO.
Dit regnskab skal konverteres til et skatteregnskab, hvor man heri regulerer for permanente og midlertidige forskydelser. (fradrag for repræsentation, skattemæssige afskrivninger, ikke fradragsberettigede renter osv.)

Man skal lave indskudskonto, kapitalafkastgrundlag, mellemregningskonto og en konto for opsparet overskud.

I sidste ende vil man regulere virksomhedens indkomst, således at din personlige indkomst rammer grænsen for topskat. Så det vil klart være en god idé at gøre, hvis du vil undgå topskat. Men det er lidt bøvlet.

Du kunne også bruge kapitalafkastordningen, det er lidt lettere, dog får man ikke helt samme mulighed for at regulere virksomhedens resultat så langt ned.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik-N:

Jeg ville hive fat i en revisor mht. til VSO.

Helt sikkert en god idé

Frederik-N:

Dit regnskab skal konverteres til et skatteregnskab, hvor man heri regulerer for permanente og midlertidige forskydelser. (fradrag for repræsentation, skattemæssige afskrivninger, ikke fradragsberettigede renter osv.)

Hvordan er det forskellig fra det regnskab som skal laves i forvejen? Alt du nævner, skal der jo reguleres for uanset hvilken type skatteberegningsmodel der vælges.

En VSO er ikke virksomhedsform, det er udelukkende en skatteberegningsmodel, den kræver ikke i sig selv et særligt regnskab.

 

Tilmeldt 30. Sep 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg HAR tænkt mig at snakke med en revisor omkring VSO, men tænkte at så længe jeg havde opdeling af privat og erhvers økonomi (hvilket jeg for god ordens skyld har haft siden starten), kan valget om VSO for 2016, så vidt jeg kan læse mig til på  skats side, træffes helt frem til midten af 2018 - eller i hvertfald midten af 2017.

Jeg kan selvfølgelig godt se nu at jeg så også skulle have passet på med hvad jeg hævede, håbede dog der var en måde at "fixe" det på, after the fact.

2017 kunne han samtidig lave regnskabet for mig. Så skal jeg kun snakke med ham én gang.

Så ud over at jeg resten af året ikke hæver mere, og bliver ved med at holde økonomierne adskildt, er der andet jeg skal tænke over før jeg kontakter en revisor, for omlægning til vso samt revision, i starten af 2017 når jeg kan lave et årsregnskab?

Tilmeldt 30. Sep 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl

Opsparingskontoen indeholder både privat opsparing fra tidligere, en stor del af min løn for i år, samt penge skat har til gode hos mig, for 2016 fordi mit skattekort som sagt er sat lavt.

Der står hvis jeg husker rigtigt en smule mere på den, end hvad jeg har hævet i år - ellers var pointen vel at sige den opsparing ikke var min personlige opsparing, bestående af min løn, men firmaets opsparing - og jeg havde næsten ikke trukket løn ud, korrekt?

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Angående virksomhedsskat går forud mener jeg dette med et eksempel

Din virksomhed laver et skattepligtigt resultat på 1 mio. i 2016. Virksomhedsskat heraf = 22% = 220.000. 

Har du hævet 220.000 i virksomheden i 2016 vil det ikke påvirke din personlige indkomst idet betalingen går til SKAT og ikke til dig privat. 

Du bliver aldrig dobbeltbeskattet. Betalt virksomhedsskat i 2016 og 2017 af overskud som du først hæver i 2018 vil blive modregnet i din skat for 2018. 

Jesper nævner muligheden for at lade den anden bankkonto indgå i VSO, hvilket muligvis afhjælper/neutraliserer problemet - men det kræver konkret rådgivning.

I øvrigt har jeg aldrig hørt at studerende ikke kan anvende virksomhedsordningen men henvisning til det vil blive anset som socialt bedrageri. Det kunne være rart hvis Mr. A rent faktisk kunne fremlægge en dom på dette eller andet bevis. 

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)