Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køber overholder ikke købsaftalen - hvad gør man

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Thisted
Tilmeldt 11. Jul 07
Indlæg ialt: 79
Fra  Apps4all ApS Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino'er,

jeg har brug for et godt råd, i forbindelse med salg af anparter, i en af mine virksomheder.

Sagen kort:

Jeg har taget 2 partnere ind i et selskab, som hver har fået 1/3 af anparterne, til gengæld for en at smide udviklingsressourcer ind i selskabet.

Samtidig har alle 3 parter kautioneret for en kassekredit.

Den ene part har til fulde opfyldt sin del af aftalen.

Den anden part har dog imidlertid ikke, og har heller ikke i sinde af gøre det, lyder udmeldingerne fra ham. Der er i købsaftalen indsat en række punkter, som skal leveres af køber, til gengæld for anparterne. Der er ligeledes indsat et punkt om, at såfremt han ikke levere de aftalte ydelser indenfor en periode på 12 mdr. mister han retten til anparterne.

Nu er situationen så den, at han vil ud af samarbejdet uden at have opfyldt sin del af købsaftalen. Han har tilbudt andelen retur, såfremt jeg overtager han kautionsforpligtelse på 100.000,-. Det er jeg ikke umiddelbart interesseret i, da han jo ikke har leveret det han skulle, og vi netop har en klausul der i forvejen siger, at han mister anparterne, hvis ikke han levere. Så nu er han gået til banken, og tilbudt dem anparterne til gengæld for, at slippe ud af kautionen...

MEN:

1: Det kan han vel ikke umiddelbart, uden at være i ond tro?

2: Jeg/Vi har jo stadig et tilgodehavende hos ham, for den andel han har fået - hvordan gør vi krav på den? Og i tilfælde af, at han nu får held af at sælge anparten videre?

3: Hænger kautionen sammen med ejerskabet af anparten?

Håber på en masse inputs - også meget gerne konstruktive løsningsforslag :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror jeg kan sige, at banken ikke napper anparterne og annulerer hans kaution - så der kan du nok være rolig

Hvad du ellers har i aftale vil afgøre om du vinder i retten men du skal jo f.eks være opmærksom på, at du ikke bare må give de to anparter som tak sådan "free of charge" - det skal lønindberettes for en reel værdi når det erstatter løn for udviklingsarbejde - og ellers kan det jo skabe andre vanskeligheder i en retslig tvist

Hvis jeg ser apps4all aps - så er der kun en ejer - dig gennem holding som du er 100% ejer af- så hvordan han kan tilbyde banken nogen anparter er svært at forstå faktisk når du ejer dem alle stadigt

OM du ud fra det her har en aftale som du kan retsligt køre igennem og tvinge den der ikke vil udføre arbejdet og så ikke give ham anparter men stadigt ha ham som kautionist? Jeg ser vanskeligheder men gå klart til en advokat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. 

Hvordan hænger dette sammen:

A.

Poul Pedersen:
Jeg har taget 2 partnere ind i et selskab, som hver har fået 1/3 af anparterne, til gengæld for en at smide udviklingsressourcer ind i selskabet.

B.

Poul Pedersen:
såfremt han ikke levere de aftalte ydelser indenfor en periode på 12 mdr. mister han retten til anparterne.

Har du overdraget ham anparterne eller kun retten til dem? Udover at det kan være problematisk at "give anparter", som Jonh skriver skal det jo beskattes, hvilken tilbagekøbspris og hvilke andre betingelser ligger der for at træde ud igen?

1. Jeg har aldrig hørt om en bank, som køber anparter i små, ikke børsnoterede virksomheder, men jeg har så heller ikke hørt alt.

2. Hvis du med 'tilgodehavende' mener, at du har hans udviklingsresurser til gode, bliver det lidt svært at kradse ind. Som jeg ser det, er der ikke fastsat en pris på det - hvilket virker som at være et generelt problem i konstruktionen.

3. Det må stå på lånene, om det er firmaer eller personer, som kautionerer.

Jeg vil klart se at få lukket historien og få vedkommende ud. Tilbyd evt., at han kan betale f.eks. 10.000 kr, og så er dén pot ude. Forestil dig, at du kunne tvinge ham til at "levere sine resurser" - hvor helhjertet ville dét så være. Du skal selvfølgelig også have fat i den tredje partner, for han har jo regnet med at kunne "bestemme" sammen med bare én af jer andre. Skal I stå tilbage med 50/50? Kan den ene komme ud, bør den anden jo også kunne.

Jeg skal undlade at moralisere over, at betingelserne for udtræden af et samarbejdsforhold er mindst lisså vigtige som for indtræden.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

ps... hvis han ikke retsligt ejer aktierne, kan du jo også bare lade stå til. Så har du en 'gratis' ekstra kaution på firmaets lån.. Det må være ham, der har travlt. Hvad er status på firmaet i øvrigt, er det afhængig af hans indsats?

Fra Thisted
Tilmeldt 11. Jul 07
Indlæg ialt: 79
Fra  Apps4all ApS Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

A: Jeg har arbejdet på, at udvikle noget software, som ikke var færdiggjort. For at få det færdiggjort, har jeg taget de 2 partnere ind. Dvs. det har ikke ligget i firmaregi, og der har heller ikke været aktiviteter inden de indtrådte som medejere - så der ligger ikke noget skatteteknisk i det, blot at vi alle har indskudt 1/3 af kapitalen i selskabet.

Der forligger dog en konkret liste med opgaver/moduler/områder, der skal udvikles til systemet - hvilket denne ene part skal levere. For at præcisere, er det en software-virksomhed, der har fået anparterne. Opgaverne er estimerede på timebasis.

Vi har i ejeraftalen også defineret generelle betingelser, såfremt en part vil sælge sine andele, vurdering og alt det der - men scenariet her, dækkes desværre ikke ind under det - deraf har den nødvendigvis, heller ikke været defineret tydeligt nok, som du også selv påpeger. Kun at de som et pkt. i aftalen "Mister retten til anparten, såfremt de ikke faciliterer udvikling, af de ting, der specificeret i aftalen" (ligger udspecificeret i et bilag, hvilke områder det er, og den estimerede udviklingstid)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

lyder som ikke helt komplet ejeraftale og jeg synes du skal få advokat til at se, hvordan den kaution er formuleret fra banken. Det er lidt svært at tro - men ikke umuligt - at I kan tvinge anparter ud af ham og så skal han stadigt stå tilbage med kautionen

Ofte ville man vel have indført, at dersom han skulle afgive sine aktier, så skulle det ske ud fra en række betingelser, - til en vurdering efter?? og herunder noget med kaution og evt andre forpligtelse som hviler på de akter - men få en advokat vurdering (du kan evt starte med at høre banken da du vel selv kautionerer for dine - det er dog ikke sikkert det gør banken glad og tryg)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)