Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på ydelser udført i Danmark - men bestilt af udlandet?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Sep 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle!

Jeg har brug for hjælp!
Jeg bor og er momsregistreret som enkeltmandsvirksomhed her i Danmark, og jeg har netop udført en live tegneydelse, også i Danmark, for et dansk firma. MEN - jeg er blevet hyret til dette af et engelsk firma, som er MIN kunde og dermed dem jeg skal sende min faktura til.

Skal jeg opkræve dansk moms på min faktura? Eller er det det engelske agentur der er momspligtigt?

Jeg har kigget på forskellige steder, og Anette Sand fra Regnskabsskolen skriver på en tråd her på Amino at:

"...For når man leverer ydelser inden for EU, skal ydelsen momses i det land, hvor køberen har sin økonomiske virksomhed eller sit faste forretningssted, ikke i det land, hvor ydelsen bliver forbrugt..."

Men omvendt skriver SKAT på deres hjemmeside:

"Det er tilstræbt, at reglerne om leveringssted medfører beskatning i det land, hvor forbruget af ydelsen finder sted. Se tredje betragtning i direktiv 2008/8/EF. Momslovens regler om leveringsstedet for ydelser bestemmer altså, om Danmark har beskatningsretten til en ydelse, som er omfattet af momssystemet. Hvis en ydelse er momspligtig og har leveringssted i Danmark, skal der betales dansk moms."

Meget forvirrende!

Håber der er nogle af jer dejlige mennesker, der har erfaring med ovenstående og kan hjælpe med opklaring!

På forhånd tak,

Sidsel

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

sidselws:

Hej alle!

Jeg har brug for hjælp!
Jeg bor og er momsregistreret som enkeltmandsvirksomhed her i Danmark, og jeg har netop udført en live tegneydelse, også i Danmark, for et dansk firma. MEN - jeg er blevet hyret til dette af et engelsk firma, som er MIN kunde og dermed dem jeg skal sende min faktura til.

Skal jeg opkræve dansk moms på min faktura? Eller er det det engelske agentur der er momspligtigt?

Jeg har kigget på forskellige steder, og Anette Sand fra Regnskabsskolen skriver på en tråd her på Amino at:

"...For når man leverer ydelser inden for EU, skal ydelsen momses i det land, hvor køberen har sin økonomiske virksomhed eller sit faste forretningssted, ikke i det land, hvor ydelsen bliver forbrugt..."

Men omvendt skriver SKAT på deres hjemmeside:

"Det er tilstræbt, at reglerne om leveringssted medfører beskatning i det land, hvor forbruget af ydelsen finder sted. Se tredje betragtning i direktiv 2008/8/EF. Momslovens regler om leveringsstedet for ydelser bestemmer altså, om Danmark har beskatningsretten til en ydelse, som er omfattet af momssystemet. Hvis en ydelse er momspligtig og har leveringssted i Danmark, skal der betales dansk moms."

Meget forvirrende!

Håber der er nogle af jer dejlige mennesker, der har erfaring med ovenstående og kan hjælpe med opklaring!

På forhånd tak,

Sidsel

Betænkningerne som Skat henviser til er blot "filosofi" og ikke decideret lov, lidt ligesom vi har forarbejder til dansk lovgivning. 

 

Hovedreglen i momsloven er at levering af tjenesteydelser til afgiftspligtige personer sker i henhold til hjemstedsbestemmelserne! Så du skal lave en faktura til det engelske firma uden moms, du skal dog tjekke/validere at det engelske firma er momsregistreret i England. Derudover skal du i forbindelse med selve indberetningen af moms huske rubrik B samt en listeangivelse.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Så du skal lave en faktura til det engelske firma uden moms,

Det mener du også når ydelsen rent faktisk er leveret i DK?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Jesper_nl:
Så du skal lave en faktura til det engelske firma uden moms,

Det mener du også når ydelsen rent faktisk er leveret i DK?

Under forudsætning af det engelske firma har hjemsted i england og er momsregistreret der, så ja.

 

Tilmeldt 29. Sep 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

De har hjemsted i London, ja, og er momspligtige der.

Super! Mange tak for hjælpen!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

og så indberetter du som del af dit EU salg uden moms samlet i momsanvigelsen og på kundens CVR i moms af  samlet salg for hver EU kunde - under ydelsessalg i dig fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)