Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura og under 18

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Efter lidt research har det stadig ikke lykkes mig at finde et endegyldigt svar, men nogle herinde må vide det.

Jeg skal "ansætte" en 17-årig, som skal have løn pr. salg - altså, der laves en månedlig opgørelse med antal salg, hvorefter han sender mig en faktura. Hvad skal den faktura indeholde - og hvad skal han gøre? Er der nogen forskel, at han er under 18? Eller er det blot en alm. faktura med CPR osv? :-)

Tak på forhånd. 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er det som gør at han ikke er almindeligt ansat, dog med honorering på baggrund af salg og ikke timer?

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Hvad er det som gør at han ikke er almindeligt ansat, dog med honorering på baggrund af salg og ikke timer?

Et par grunde.

Bl.a.:

"

De lovpligtige forsikringer

Hvis du har ansatte i din virksomhed er følgende forsikringer lovpligtige:

  • Arbejdsskadeforsikring, som sikrer dine medarbejdere eller deres efterladte mod sygdom eller død der skyldes arbejde.
  • Erhvervssygdomsforsikring, som sikrer erstatninger til medarbejdere der rammes af erhvervssygdomme."

http://www.erhvervsblogger.dk/forsikringer-til-enkeltmandsvirksomheder/

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det svarer ikke mit spørgsmål?

Hvad er det for forhold der gør at vedlommende ikke bliver anset (af andre) som en medarbejder i din virksomhed.

Er det bare dig der forsøger at finde en mellemvej til at undgå at ansætte personen?

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Det svarer ikke mit spørgsmål?

Hold da op...

arguins:


Hvad er det for forhold der gør at vedlommende ikke bliver anset (af andre) som en medarbejder i din virksomhed.

Er det bare dig der forsøger at finde en mellemvej til at undgå at ansætte personen?

Mig, der forsøger at finde en mellemvej til at undgå ansættelse? Det er vel fair nok at "ansætte" en freelancer frem for at ansætte en medarbejder. Jeg kan ikke se problemet. Mit spøgrsmål lyder, om ham, der er under 18, skal fakturere mig på normal vis med CPR, som hvis en freelancer var over 18. Det er konsensus - lad os holde os til den. Men ja - hvis jeg skal svare på spørgsmålet - så vil jeg gerne undgå en ansættelse grundet de ovenstående forsikringer, som jeg - efter det, jeg har læst - er lovpligtig til at købe; og udgifter til forsikring er ikke i mit budget. Derfor freelancer. :-)

Tak for din kommentar. :)

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var nu ikke ment som en kritisk kommentar, men jeg forsøger blot at finde ud af hvad dine bevæggrunde for "ansættelsesmetoden" var :)

Der er nok andre der tillige kan bidrage med oplysninger her, men jeg vil mene at du bevæger dig på lidt "usikker grund". Det er således ikke op til en arbejdsgiver at afgøre hvorvidt en medarbejder er at betragte som omfattet af et almindeligt ansættelsesforhold med tilhørende forpligtelser, men mere arten af opgaven der er afgørende.

Hvis opgaverne falder under kriterierne for freelancere, så er det tilladt, også for dem der er under 18 år.

Er det derimod noget der ikke kan karakteriseres som freelancer, så kan du i yderste konsekvens få alvorlige problemer.

Mener at du på John Hannovers blog kan finde gode beskrivelser omkring definition af freelancere, honorarmodtagere etc.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Det var nu ikke ment som en kritisk kommentar, men jeg forsøger blot at finde ud af hvad dine bevæggrunde for "ansættelsesmetoden" var :)

Der er nok andre der tillige kan bidrage med oplysninger her, men jeg vil mene at du bevæger dig på lidt "usikker grund". Det er således ikke op til en arbejdsgiver at afgøre hvorvidt en medarbejder er at betragte som omfattet af et almindeligt ansættelsesforhold med tilhørende forpligtelser, men mere arten af opgaven der er afgørende.

Hvis opgaverne falder under kriterierne for freelancere, så er det tilladt, også for dem der er under 18 år.

Er det derimod noget der ikke kan karakteriseres som freelancer, så kan du i yderste konsekvens få alvorlige problemer.

Mener at du på John Hannovers blog kan finde gode beskrivelser omkring definition af freelancere, honorarmodtagere etc.

Okay. Tak for hjælpen.

Der er tale om en telefonsælger, som ringer ud til måske 30 om ugen. Det kunne i den forbindelse være nemmest for mig, hvis han blot kunne sende mig en faktura med det opgjorte salg, frem for hvis jeg skulle direkte ansætte ham. Vi taler maks 5-10 timer ugentlig arbejdstid for ham. :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville vel se det som helt alm lønarbejde 5-10 timer og i alle fald ikke som en selvstændig, specielt ikke da han jo ikke har CVR.

En CVR skal altid indberette betaling for ydelser til en CPR (og denne må være under 18 da han jo ikke selv optræder som virksomhed men som ansat eller honorarlønnet) 

Pligten til at indberette: http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html 

Er han så lønmodtager eller honorar - tja - jeg ville sige lønmodtager når det er noget rimeligt fast og ikke en engangssag han er sat til. http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Som sagt lønmodtager fordi det lyder som noget der er løbende OG så er du sikker på ikke at få rod med skat
Valgte du honorar - ville det kunne være galt OG i så fald ville du hænge på modtageres manglende betaling af skatten, selv om du indberettede - fordi du gik forbi kildeskatteloven og ansatte

Han kan godt sende dig opgørelse over timer som du lønner efter (en slags "faktura") men det ville ikke ændre spor ved indberetningspligt

De få timer giver jo ikke mange pligter og indberetning er let i e-indkomst hos skat

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind, tusind tak for hjælpen.

Så konklusionen er, jeg skal ud i en ansættelse, hvor jeg er nødsaget til at anskaffe mig div. lovpligtige forsikringer, desværre?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det vil jeg mene - dog er det jo kun arbejdsskadeforsikring du skal ud i lovpligtigt og med op til 200 timer om året for medarbejderen kan du finde det til 1000 kr vil jeg mene. En fuldtids kan laves for noget med 1600 kr en del steder for kontor/telemarketing, og så er du jo dækket ret bredt

Det er vel til at leve med selv om det så er 5 kr mere i timen han koster

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)