Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning i holdingselskab

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Sep 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Vi er en håndværksvirksomhed (kloakmester) som er organiseret i et driftsselskab (Aps) ejet af et holdingselskab (også et Aps). Ideen er at vi flytter en del af årets overskud fra driftsselskabet op i holdingselskabet som udbytte, så det står mere sikkert der. Men jeg er kommet i tvivl om det var klogt, for så vidt jeg kan se, bliver udbyttet indkomstbeskattet i holdingselskabet, mens det ikke kan trækkes tilsvarende fra i driftsselskabets indkomst. Eller er der noget jeg har misforstået? Mvh. Henning

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

clauself:

Hej. Vi er en håndværksvirksomhed (kloakmester) som er organiseret i et driftsselskab (Aps) ejet af et holdingselskab (også et Aps). Ideen er at vi flytter en del af årets overskud fra driftsselskabet op i holdingselskabet som udbytte, så det står mere sikkert der. Men jeg er kommet i tvivl om det var klogt, for så vidt jeg kan se, bliver udbyttet indkomstbeskattet i holdingselskabet, mens det ikke kan trækkes tilsvarende fra i driftsselskabets indkomst. Eller er der noget jeg har misforstået? Mvh. Henning

Ja det har du misforstået! 

Det er korrekt at driftsselskabet ikke har fradrag for udbytteudlodning! 

Men det er forkert at holdingselskabet skal beskattes af et modtaget udbytte (i hvert fald fra et datterselskab). 

Der kommer først skat på udbytte når det skal fra holdingselskabet og ud til sig som privatperson.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

helt kort - Udbytte beskattes i drift - med 22% og det er så det.Der er ikke mere skat i at flytte det til holding  og heller ikke mindre, men ja - der er bestkyttelse mod krditorer

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Sep 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret, det glæder mig at der ikke er dobbeltbeskatning. Men når jeg skal bogføre udbyttet fra driftsselskabet som indtægt i holdingselskabet (i Dinero kto. 9010: Renteindtægter, diverse), kommer det så ikke automatisk til beskatning? mvh Henning

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

jo det ville det gøre med den konto - men den er ikke korrekt heller.  Jeg synes slet ikke du skal rode med det uden hjælp fra en bogføringskyndig.

Dels skal du være sikker på udbyttet er korrekt uddelt - vedtaget - og indberettet og påvirker korrekt år i drift og holding - dels skal du kunne regulere det skattemæssigt som jeg husker det - og så er der formentlig også overført resultat i sambeskatningen + årsrapporter som skal afspejle alt korrekt

Holding får i resultatopgørelsen udbyttet ind som indtægt af kapitalandele tilknyttede virksomheder. Så sker der en skattemæssig regulering som sikrer, at det ikke indgår i holdings skattepligtige resultat. Det modtagene udbytte overføres så som jeg husker det, til egenkapital i holding under en post "overført resultat".

Udbyttet kan herefter, om det ønskes, udloddes fra holding til ejerne - dog max til til den oprindelige stamkapital.

Lad være med at rode med sambeskatning og udbytter osv med mindre du er sikker på ikke at ryste på hånden, betal for lidt hjælp

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Sep 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 01:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for et kompetent svar, John Smile 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)