Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pres om fagforening

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 25. Sep 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg skriver, da jeg kommet i en meget ubehagelig situation. Jeg bliver presset til af melde mig ind i en fagforening. Har brug for et råd. Burde jeg gå til min tillidsmand og gøre denne opmærksom på, at jeg ikke synes, at deres handlen og behandling af mine personlige oplysninger, er håndteret korrekt? Eller burde jeg lade den ligge?

Situationen er som følger:

Har startet nyt arbejde i en branche, som jeg ikke ved, om jeg vil fortsætte i. Jeg har uddannelse til at arbejde i branchen, men jeg har også en anden og højere rangeret uddannelse, der gør, at jeg er mere end kvalificeret, til at finde et andet og bedre betalt job. Derfor har jeg ikke meldt mig ind i arbejdets fagforening.

Det gjorde min tillidsmand mig opmærksom på, at denne vidste. Jeg fik fortalt af tillidsmanden, at det var ilde set og at mine kollegaer ville se negativt på det. Jeg blev på det kraftigste anmodet om at melde mig ind.

Hele samtalen varede mere end en time og var en lang monolog fra tillidsmandens side. Denne fortalte om sit politiske synspunkt, som ikke er lig mit - dog blev der nævnt, at tillidsmanden selvfølgelig ikke ville ændre mit politiske syn. Det ville blive holdt udenfor. Alligevel fik denne nævnt det tydeligt flere gange. Men fagforening var solidaritet og jeg burde melde mig ind - blev der sagt.

Derefter blev der stille nogle uger. Men nu er det blusset op igen. Under festlige lejligheder hvor min hat passede rimelig godt, blev jeg konfronteret af kollegaer. Først af tillidsmandssuppleanten, der nævnte, at denne havde fortalt andre, at jeg ikke var medlem. Det var blevet gjort efter, at kollegaer havde rost mig over for suppleanten. Så havde denne svaret: "Ved du godt at X ikke er medlem af en fagforening."

Det resulterede i at flere kollegaer hørte det og aftenen bød på andre kollegaer, der kom og sagde, at jeg skulle melde mig ind.

Min personlige og principielle holdning er, at så længe fagforeninger åbenlyst skildrer med politiske synspunkter, så vejer de også med et flag, der går imod mine personlige interesser. Jeg er ikke blå som havet rent politisk. Faktisk stemte jeg til venstre for midten sidst. Men princippet ser jeg som forkert. Derudover mener jeg ikke, at alle skal have fælles løn og at sidst ansatte skal have mindre løn og være den, der ryger først, hvis der er fyringsrunde. Det burde være den bedst kvalificeret, der får den bedste løn og den, der bliver på arbejdet. I mine øjne giver det bedst arbejdsmoral og mindre sovepude. Det kom jeg til min store fortrydelse til at nævne i min fuldskab :( Det er jeg meget ked af. Man lyder så usympatisk og jeg tror også på, at vi skal hjælpe dem, der ikke kan, men jeg tror, at det er sundest, at den der gør det bedst, får det meste.

På den baggrund er jeg uenig med fagforeningen, men jeg synes slet ikke, at det burde være til debat.

Kan nogle fortælle mig, hvad jeg skal gøre?

Burde jeg gå til min tillidsmand og gøre denne opmærksom på, at jeg ikke synes, at det er fair, at de videregiver oplysninger om, at jeg ikke er medlem til andre kollegaer?

- Og er det ikke ulovligt at nævne?

Det er jo ikke offentlige tilgængelige papirer. Det er kun tillidsmanden, der kan tilgå dokumentation, der viser, om jeg er medlem eller ej. Har denne så ret til at give det videre, for at lægge et pres på mig?

Ydermere så synes jeg, at det er moralsk forkert, at de tager sagen op, når jeg er fuld til en firmafest. Ovenikøbet var suppleanten ædru, da denne konfronterer mig.

Jeg har respekt for begge de to tillidsmænd. Jeg tror ikke, at suppleanten vil blive sur eller irriteret på mig, hvis jeg ikke melder mig ind. Jeg er ikke nervøs for dem. Men jeg er nervøs for det samlede kollegiale pres. Jeg er bange for, at der findes kollegaer på mit arbejde, som vil himle op, hvis det blev alment kendt, at jeg ikke var i fagforening.

Skal jeg tage en snak med tillidsmanden og suppleanten for at bremse dem i at nævne det over for flere? Eller skal jeg lade som ingenting og lade den lægge?

Beklager det lange brev. Håber alligevel, at nogle vil komme med et råd.

M.v.h.

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Vær stærk. Lad dig ikke presses af "brain games".

Jeg var i lignende situation, hvor efter jeg har fået nok af disse idiotiske tillidsmand, jeg gik til min chef.

Han har sat dem på plads.

Tilmeldt 25. Sep 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

TAK FOR SVARET!

Jeg har også tænkt over, at gå til min chef. Men jeg tror, at denne er af samme overbevisning, altså at man skal være medlem af en fagforening.

Så jeg ved ikke, om jeg skal gå til chefen. Vil ikke udstille mig.

Ved ikke, om det giver mening?

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Normalt heder chefer og tillidsmænd hinanden, som en pest, da de modarbejder hinanden.

Du skal spille med åbne kort. Så ham tillidsmanden skal se dig som en stærk modstander. Ellers er du fortabt på forhånd, desværre.

Tilmeldt 9. Mar 14
Indlæg ialt: 1562
Fra  Debedstepriser.com Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

I følge en dom fra EU bestemmer du selv hvilke fagforening du vil være medlem af.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Siden 2006 har eksklusivsftaler (som det at alle lønmodtagere på en srbejdsplads skal være medlem af en given fagforening) været ulovlige.

Så din tillidsmand må godt fortælle dig at det er en god ide at være medlem af en fagforening - og også reklamere begrænset for den fagforening han selv hører under - men det er det. Han må på ingen måde forsøge direkte eller indirekte at tvinge dig til at indgå en aftale. 

Det kan sagtens være at den pågælden fagforening faktisk vil være den mest passende for dig. Men det ændrer ikke på wt det helt og holdent er dit valg. Hvis du føler du tvunget / truet til at indgå en aftale, så gå til din chef. 

/Jesper

Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Stå fast på dine principper! jeg kan sagtens se det er noget af et dilemma du er i, men hvis man konstant skal bøje efter for den slags pres, så holder de aldrig op. Det er en frivillig sag at være i en fagforening, og worst case scenario, kan du jo altid gå til den øvre ledelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

du kan ikke tvinges. Der kan dog findes arbejdspladser, hvor kulturen er at man er med - eller man bliver set som dårlig kollega. Det kan typisk være f.eks. institutioner som venter at alle er med i BUPL - eller medlemmer af politiforbundet - eller store arbejdspladser i egentlige industriforbund

Lidt som at arbejde for FCK og så være med i Brøndby supporters er lovligt, men ikke velset 

Nogen gange kan man tale sig fint fri af det med sunde argumenter, andre gange må man nok indse, at der er visse uskrevne regler det ikke helt betaler sig at slås med. Vil man så KUN fagforening og ikke a-kasse er der jo lidt at spare. 

Du har retten til at sige nej - Nogen gange er det lettere at ha retten end at få den Stick out tongue

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Lidt som at arbejde for FCK og så være med i Brøndby supporters er lovligt, men ikke velset 

ENIG !!!

Har tanken strejfet dig, at arbejdsforholdene og dét, at der overhovedet er en tillidsmand, kunne skyldes, at der er en fagforening og en OK på arbejdspladsen? At lønniveauet er som det er? Måske ville lønnen generelt være lavere, og så kunne du ved at få det samme som nu, bryste dig af at have mere end de andre? Måske er der også tilkæmpet pension og andre ikke-selvfølgelige ting, som du så bare får "gratis"? Jeg har det lidt sådan skik-følge-eller-land-fly-agtigt, uanset politisk holdning. Jeg forstår i al fald dine kolleger lidt bedre, end jeg forstår dig. 

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Jørgen Kirkegaard:
ar tanken strejfet dig, at arbejdsforholdene og dét, at der overhovedet er en tillidsmand, kunne skyldes, at der er en fagforening og en OK på arbejdspladsen? At lønniveauet er som det er? Måske ville lønnen generelt være lavere, og så kunne du ved at få det samme som nu, bryste dig af at have mere end de andre? Måske er der også tilkæmpet pension og andre ikke-selvfølgelige ting, som du så bare får "gratis"? Jeg har det lidt sådan skik-følge-eller-land-fly-agtigt, uanset politisk holdning. Jeg forstår i al fald dine kolleger lidt bedre, end jeg forstår dig. 
 

Hold da op Jørgen , Jeg troede faktisk ikke der var flere tilbage med den slags forstokkede holdninger :) 

Det eneste sted jeg har været med tvungen fagforening var i Post Danmark - Det første tillidsmanden sagde til mig ( og de andre unge nyansatte) var at nu kunne vi godt sætte tempoet gevaldigt ned, så normen ikke blev presset for højt op - og jeg skal love for der ikke blev arbejdet for hurtigt generelt.

Men ja, den stærke fagforening har da nok været medvirkende årsag til at det går så super flot for dem.....

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)