Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan træder man ud af IVS 2 ejer bliver til 1?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg søger lidt gode råd i forbindelse udtrædelse af IVS med 2 ejer. Jeg overvejer at træde ud af selskabet helt og er i tvivl om, hvordan det gøres helt efter bogen?

Så vil jeg gerne vide, om jeg kan sælge min del til min nuværende partner og må det gøres for firmaets penge eller skal det være for hans private lomme. 

Vi har nogle bogførings kunder nu, som han bare kan overtage, dem har jeg ingen interesse i. Så har vi sammen købt en hjemmeside til 8000,- ekskl. moms som er betalt ved at vi har lavet et lån hver på 5000. Kan jeg evt. hive mit lån penge ud, hvis firmaet har pengene til det stående og min nuværende partner er med på det?

Andre gode råd er også velkommen eller evt. link der fortæller mere om det :-)

Har læst IVS bogen fra John Hannover, dog står der intet om at gå ud, hvor der overdrages til en af dem der ejer det er nu.

Mvh Lasse

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er skam da med - eget afsnit HANDEL MED ANPARTER finder du i indholdsfortegnelse. Det er helt samme om du handler til andre eller til en medejer, så du kan bare følge det helt, også overdragelsesdokument og alt er med i bogen??

Lasse Lykke:
Jeg søger lidt gode råd i forbindelse udtrædelse af IVS med 2 ejer. Jeg overvejer at træde ud af selskabet helt og er i tvivl om, hvordan det gøres helt efter bogen? 


Så vil jeg gerne vide, om jeg kan sælge min del til min nuværende partner og må det gøres for firmaets penge eller skal det være for hans private lomme. 

det skal være for hans beskattede penge - ellers ville det jo være firmaet der blev ejer og den går ikke her

Lasse Lykke:
Vi har nogle bogførings kunder nu, som han bare kan overtage, dem har jeg ingen interesse i. Så har vi sammen købt en hjemmeside til 8000,- ekskl. moms som er betalt ved at vi har lavet et lån hver på 5000. Kan jeg evt. hive mit lån penge ud, hvis firmaet har pengene til det stående og min nuværende partner er med på det?
Ja - jeg går ud fra I har lavet et lån hver - efter reglerne - (det er med i bogen :) ) om markedsrente osv - Det vil så stå i bogholderiet som kortfristet gæld fra selskabet til jer - og her de 5.000 til dig, og ja dem kan du få tilbage som betaling for lånet (med rente som indberettes)

Hvis I ikke er nær familie, så må du sælge dine anparter til ham til den pris du vil. Får makker så mere end han stiftede den halvdel med, så beskattes han af fortjenesten som aktieindkomst

I skal checke vedtægter - tegningsret - evt have generalforsamling - ejeraftale - ændre ejerbogen som ligger hos jer selv OG offentlige ejerregister så makker nu er ene ejer alle de steder - og makker betaler så dig den aftalte pris og får dine aktier i en lille overdragelsesaftale helt som beskrevet i bogen faktisk

Hvis det er det selskab jeg tror det er - og makker bor i Sverige, og firmaets adresse er din danske - så skal den jo løses af ham først da selskabet skal have en dansk adresse - ligesom banken KAN lave ballade når EN træder ud og den der er tilbage bor i udlandet

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 00:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Det er skam da med - eget afsnit HANDEL MED ANPARTER finder du i indholdsfortegnelse. Det er helt samme om du handler til andre eller til en medejer, så du kan bare følge det helt, også overdragelsesdokument og alt er med i bogen??

Lasse Lykke:
Jeg søger lidt gode råd i forbindelse udtrædelse af IVS med 2 ejer. Jeg overvejer at træde ud af selskabet helt og er i tvivl om, hvordan det gøres helt efter bogen? 


Så vil jeg gerne vide, om jeg kan sælge min del til min nuværende partner og må det gøres for firmaets penge eller skal det være for hans private lomme. 

det skal være for hans beskattede penge - ellers ville det jo være firmaet der blev ejer og den går ikke her

Lasse Lykke:
Vi har nogle bogførings kunder nu, som han bare kan overtage, dem har jeg ingen interesse i. Så har vi sammen købt en hjemmeside til 8000,- ekskl. moms som er betalt ved at vi har lavet et lån hver på 5000. Kan jeg evt. hive mit lån penge ud, hvis firmaet har pengene til det stående og min nuværende partner er med på det?
Ja - jeg går ud fra I har lavet et lån hver - efter reglerne - (det er med i bogen :) ) om markedsrente osv - Det vil så stå i bogholderiet som kortfristet gæld fra selskabet til jer - og her de 5.000 til dig, og ja dem kan du få tilbage som betaling for lånet (med rente som indberettes)

Hvis I ikke er nær familie, så må du sælge dine anparter til ham til den pris du vil. Får makker så mere end han stiftede den halvdel med, så beskattes han af fortjenesten som aktieindkomst

I skal checke vedtægter - tegningsret - evt have generalforsamling - ejeraftale - ændre ejerbogen som ligger hos jer selv OG offentlige ejerregister så makker nu er ene ejer alle de steder - og makker betaler så dig den aftalte pris og får dine aktier i en lille overdragelsesaftale helt som beskrevet i bogen faktisk

Hvis det er det selskab jeg tror det er - og makker bor i Sverige, og firmaets adresse er din danske - så skal den jo løses af ham først da selskabet skal have en dansk adresse - ligesom banken KAN lave ballade når EN træder ud og den der er tilbage bor i udlandet

venligst John Hannover



Super jeg takker mange gange for svaret :-) Han har fået dansk adresse, så er intet problem længere.

De bedste hilsner
Lasse

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 07:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal der ikke være to aktive parter i et IvS? eller blander jeg det sammen med et SMBA?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Et IVS fungerer lige som et aps. Og ja i et SMBA skal der være mindst to deltagere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej IVS klarer sig fint med en - modsat gamle SMBA (som ikke længere kan stiftes) og I/S som er personlig virksomhed for MINDST 2 personer

Ud af IVS foregår ved at den der skal ud, sælger sine anparter til den som forsætter, til den pris de kan blive enige om

Der laves et simpelt dokument om at B køber xx anparter af A til kr xxx per dato y/y-yy

Der checkes om noget skal ændres i vedtægter og en evt. ejeraftale respekteres og udgår så

Der ændres i selskabets ejerbog som skal ligge på adressen

Der ændres i det offentlige ejerregister

Pengene overføres klogest via netbank

Sælger har fradrag for tab i forhold til opr. kapital og tilsvarende betales skat af gevinst - i begge fald som aktieindkomstskat

Køber har den oprindelige kapital + den nye værdi af de købte som sit fremtidige skattegrundlag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)