Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til MOMS ved køb af ydelse som privat og erhverv samt hvem skal betale momsen og hvordan og såldes?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Apr 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens jeg står i den situation, at jeg ikke helt ved, hvad jeg skal gøre, så derfor er opslaget måske en lille smule forvirrende... jeg deler det op i 2

1. Lad os antage jeg køber en Webshop af en person til min ikke etableret virksomhed. Vi deler summen op i rater og jeg får med tiden etableret et firma. Hvad sker der så i forhold til jeg har betalt en del af det privat, men nu betaler jeg også noget ud fra virksomhedes lomme? - Burde jeg overhovedet betale med virksomheden nu hvor jeg har betalt noget af det privat ? 

2. Lad os nu antage har jeg så fået denne webshop, men mangler at betale det sidste... Det fremgår ikke i fakturaen om det er med eller moms eller ej der står blot total "6.000 Kr." Hvordan skal jeg forholde mig til det? - Skal jeg betale moms, hvad kan bedst betale sig? at jeg betaler det hele via privat konto eller betaler noget af det med firmaet? 

Hvis jeg skal betale moms kan jeg så få den igen, hvis det er igennem firmaet og kan jeg overhovedet få momsen tilbage fra de 6k når jeg har betalt noget af det fra privatkonto? 

-- hvad gør jeg... 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

I skal tage hjælp fra en kyndig - for det lyder lidt rodet

1

Hvis du køber en webshop - så vil momsen afhænge af, om sælger er momsregistreret (har stor nok omsætning til at det er et krav) Han skal sætte moms på hvis han er momsregistreret. Er det en shop der lukkes og som du overtager med varer og alt - så er det samme sag, med mindre du selv er momsregistreret. Er du det, kan der efter bestemte regler overtages uden oms (ikke fradrag for dig og ikke moms til sælger)

Når du starter handel uden at være momsregistret så er der ikke momsfradrag for nogen køb, heller ikke shoppen. Det er der først for køb fra den dato du er momsregistreret

Om du betaler med den ene eller anden konto har ikke betydning  du er defacto virksomhed med det samme og skal indberette resultat til skat. Det er kun moms der kan være forskellen i det fald, og pligten indtræder, når det er åbenlyst for dig, at du vil komme til at sælge for over 50.000 på en hver 12 mdr periode

2

Hvis der ikke er moms på fakturaen så er eneste lovlige forklaring, at sælger ikke er momspligtig når han sælger til dig som beskrevet. Du kan kun få momsen igen - hvis den fremgår fra en momsregistreret sælger - og hvis du selv er momsregistreret på tidspunktet -  eller i alle fald ikke foretager eller har foretaget noget som helst salg - uden moms inden du bliver momsregistreret.

Du vil godt kunne købe ind med moms og få fradraget når du starter men kun forudsat du INTET har solgt inden du selv blev momsregistreret og max 6 mdr inden registrering og købt netop af hensyn til firmaet og ikke taget i brug privat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Apr 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John. Mange tak for dit svar for dit meget velformuleret svar, må jeg stille et  spørgsmål mere? 

- Hvis ingen af os er momsregistreret, hvad så? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

så sælger han til dig uden moms og skal bare så opgive resultatet / gevinsten til skat -

Du har så bare udgiften uden moms efter en regning du får fra ham, og du bør betale via netbank, så skat kan se hvem der fik pengene og du har dit fradrag, mod han jo har det som indtægt til skat

Husk at alle aftaler han har jo er hans og ikke bare følger med over til dig hvis ikke dem han har indgået aftalerne med, godkender det i hvert enkelt fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Apr 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Er en kvittering på nogen måde relevant? 
- Det kan jo ses i kontoudskriften? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

K0ngen:

Er en kvittering på nogen måde relevant? 
- Det kan jo ses i kontoudskriften? 

ja du må aldrig bogføre ud fra bankkonto alene - alt skal du have bilag for - du kan ligeså godt få rigtige rutiner fra start. Du må godt selv lave den til ham og få ham til at skrive på. Det i konto kunne jo være løn du havde betalt ham sort eller noget helt andet også

Du bør da heller ALDRIG købe en webshop eller tilsvarende uden en fuld skriftlig aftale om hvad du køber og ejer, kildekoder rettigheder og hvad der ellers kan være - og måske forbud mod, at sælger dagen efter laver en helt magen til og konkurrerer med dig

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Apr 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

ER det forkert at antage momsen er med når der blot står "total" ? 

- Vi har en NDA underskrevet, hvilket vel begrænser personen for at kunne gøre det? altså blot skabe en ny  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja. Hvis der er moms som en del af beløbet skal det være specificeret.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

K0ngen:

1

ER det forkert at antage momsen er med når der blot står "total" ? 

2

- Vi har en NDA underskrevet, hvilket vel begrænser personen for at kunne gøre det? altså blot skabe en ny  

du bliver nødt til at læse ting, for der har nu i mindst 3 svar stået at hvis der er moms på så SKAL moms fremgå - du må ikke blive ved med at opfinde spørgsmål om det samme
Fremgår moms ikke er der IKKE moms på og ikke noget at trække fra momsmæssigt

2

det gør det ikke nødvendigvis overhovedet - med mindre det står meget klart og tilmed på en retsgyldig måde, for du kan givet ikke bare skrive han aldrig må lave en webshop. Det er ting der kræver rigtigt meget at lave konkurrencebegrænsende aftaler

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)