Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A-kasse og selvstændig virksomhed, er dette svindel?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Sep 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg har et lidt filosofisk spørgsmål - da jeg mistænker at det kan være snyd og bedrag.

Pt. er jeg jobsøgende på a-kasse, men med en iværksætter i maven. Ønsker inderligt at starte egen virksomhed og har udarbejdet alt for at komme igang (i min fritid). Dog er jeg i den krise at min a-kasse ikke ønsker at støtte iværksættere og jeg derfor vil blive frataget min ret (med tilbagevirkende kraft), hvis jeg starter den op med henblik på at blive hovedbeskæftigelse. Nu står jeg i et dilemma, da a-kassen ønsker at sætte mig i virksomhedspraktik, hvilket jeg bestemt ikke ønsker - eftersom virksomhedene er tæt på at være udfærdiget. Det forholder sig sådan at man kan blive fritaget fra virksomhedspraktik, møder, jobsøgning 6 uger før jobopstart (når en ansættelseskontrakt er underskrevet). 

Så hvad nu hvis virksomheden blev oprettet i eks. min fars navn og jeg blev ansat i den, 6 uger fra dd. Så ville jeg i teorien have 6 uger betalt a-kasse, uden krav om jobsøgning, møder og virksomhedspraktik. Senere hen ville jeg så selvfølgelig ønske at virksomheden blev overdraget "tilbage" til mig.

Ville dette være at igangsætte et svindelnummer?

Ser frem til at høre tilbage fra Jer. Mange tak!

Mvh kanaljen

Tilmeldt 20. Feb 14
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

På dagpenge må du ikke starte virksomhed med det formål, at det skal blive din hovedbeskæftigelse. Sådan er reglerne for dig, og for alle andre på dagpenge.

Jeg tror bestemt ikke den holder i retten, hvis din far opretter et firma og ansætter dig i det. Det er vel dig, der skal udføre alt arbejdet i denne virksomhed?

Det nemmeste for dig selv ville nok være at finde et vikariat/deltidsjob, og så i fritiden opbygge det nye firma.

Jeg forstår til fulde din frustration, for a-kassen kan på dette punkt hurtigt blive tung at danse med, men som din situation er, må du bare ikke oprette virksomhed med det formål du giver udtryk for at den har.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan spørge a-kassen Smile - og det vil du jo nok ikke fordi du vel så godt selv kender svaret - men det er faktisk eneste sikre løsning

Nu er det så heller ikke helt ligetil for far. Han kan ikke starte en lille enkel personlig virksomhed for den kan han ikke overdrage. Han kan starte IVS men det er jo lidt dyrere og kompliceret. Så skal han med det samme tegne en arbejdsskadeforsikring til dig og du skal jo så også have en dagpenge berettigende løn de uger - det skal der jo være penge til i selskabet - sådan 20.000 eller hvad det kan være i måneden

Så alt i alt er det givet omgåelse - og helt ærligt - du kan vel skyde opstarten i 6 uger og følge reglerne - eller afmelde a-kassen for de 6 uger blot - Det andet er noget møj (med mindre din a-kasse siger OK - far stifter IVS og ansætter dig og ikke siden ser ting med tilbagevirkende kraft fordi du så overtager det hele)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det må du godt, hvis bare din arbejdstid kan tilrettelægges efter Kl 17.00 således, at du er til rådighed på arbejdsmarked. Og så skal du skrive dine timer ind på dit dagpengekort- her bliver det jo så modregnet. Men snak med a kassen.

Tilmeldt 30. Aug 16
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du opretter en virksomhed, og registrerer det hos din A-kasse som bierhverv, altså du leder stadig efter dit fuldtidsjob som du skal, kan du arbejde med det op til 15 timer om ugen uden problemer (uden for de alm. arbejdstider i hverdagen). Good luck 

www.smartkajak.dk :: Oppustelige kajakker - Kajakudstyr - Sea Eagle kajakker - Officiel Dansk Forhandler

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)