Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Eksport til Norge - Hvad skal jeg være opmærksom på?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 18. Nov 13
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg er i samarbejde med 2 andre praktikanter i praktik i virksomheden BOBOonline.dk, som sælger møbler online.

Vores opgave er at undersøge, samt lægger en plan for, hvordan virksomheden kommer ind i Norge.

Er dog kørt lidt fast under et afsnit om "legal factors".

Norge er en del af EØS, så det virker umiddelbart til at barrierne er små. Men Jeg har samtidig hørt lidt om at man skal have et norsk registreret firma for at sælge til Norge (privatkunder). Er dette rigtigt?

Derudover vil jeg spørge jer erfarne folk, om der er nogle ting man skal være særligt opmærksomme på rent lovmæssigt? Udover at man skal være eksportregistreret :)

Jeg takker på forhånd for svar!

MVH Christian

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er lidt uklar når du skriver kommer ind i Norge, vil i starte afdeling der eller bare eksportere til Norge.

Eksport til Norge er intet problem, der er intet krav  om at kan skal registreres som firma i Norge, såfremt kunden selv forestår indfortoldning af varen i Norge.

Vare der Eksportres kan sælges uden dansk moms til kunden, Om varen pålægges told afhænger af varens oprindelsesland.

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. Nov 13
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar :)

Det som vi tænker er blot at starte et .no domæne og sende varer enten direkte fra leverandør til kunde, eller fra vores adresse og så ud til kunden i Norge. 

Om der skal være en afdeling i Norge på sigt er svært at sige, men som en start har vi umiddelbart ikke ressourcer til dette.

Hvilke regler er der i forbindelse med told, når du snakker om varens oprindelsestilstand?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Østergaard:
Hvilke regler er der i forbindelse med told, når du snakker om varens oprindelsestilstand?

De almindelige toldregler ( dem må du selv finde på SKATs hjemmeside)

Men kort forkert er det varens oprindelsesland der bestemmer hvad den norske kunde skal betale i told.  Send du f.eks en kinesisk varen fra Danmark til Norge, vil varen blive indfortold efter den toldsats som gælder for den pågældende kinesiske vare. 

Du skal naturligvis altid kunne dokumentere varens oprindelsesland. 

Fra Eidsvoll
Tilmeldt 13. Jun 12
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal I sælge varer til norske forbrugere, fra en norsk domene (.no), regnes det som afgiftspligtigt i Norge. Selv om varene sendes fra Danmark (eller et andet EU/EØS land)

Der foreligger en udtalelse fra Skattedirektoratet (norske "Skat") fra 2006 der fastslår dette; http://www.skatteetaten.no/se/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/bfu/Avgiftsplikt-for-utenlandsk-selskap-som-omsetter-varer-til-norske-forbrukere-via-landkodetoppdomenet-no/ 

Dom i sag fra Finland; http://www.nettavisen.no/379849.html 

Mvh Dan

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dan

Interessant læsning.

Spørgsmålet er om de sager ikke snare handler om vare som ikke bliver pålagt Norsk moms ved import  pga. en afgift grænse på 200 kroner.   Om reglerne også ville gælde hvis man eksportere vare af højere værdi, som jo helt automatisk vil blive pålagt både told og Norsk moms, synes jeg man får et klar svar på.

 

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. Nov 13
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker for svar :)

Fra Eidsvoll
Tilmeldt 13. Jun 12
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I disse aktuelle sagene drejer det sig i udgangspunktet om det, men læser man artiklerne i detalj finder man dette;

"Spørsmålet i saken er om Selskapet, som er hjemmehørende i Danmark, ved å omsette varer på den skisserte måte til forbrukere i Norge, vil bli registrerings- og avgiftsplikt etter merverdiavgiftsloven, jf. §§ 13 og 3 sammenholdt med § 10 tredje ledd. ..."

og lidt længer ned på siden;

"Skattedirektoratet legger til grunn at den norske internettsiden omfattes av regelverket for såkalt landkodetoppdomene etter det globale domenenavnsystemet i henhold til 2-bokstavkoder under ISO 3166-1 standarden, jf. forskrift 1. august 2003 nr. 990 om domenenavn under norske landkodetoppdomener og registerenhetens regelverk for .no. Her stilles krav om abonnentene må ha tilhørighet i Norge og være en organisasjon, for tiden definert som bestemte organisasjonsformer registrert i Brønnøysundregistrene (Enhetsregisteret) og ha norsk postadresse..."

og

"Norske næringsdrivende som driver salg på internett til norske kunder, driver åpenbart innenlandsk omsetning. Vi legger til grunn at dette også må gjelde selv om varene lagerføres i utlandet og sendes direkte til kjøpernes bestillingsadresser i Norge. Når Høyesterett nevner at utenlandske næringsdrivende som driver internetthandel, vil nyte godt av fritaket for innførsel av sendinger med verdi under NOK 200, legger vi til grunn at dette vil gjelde salg over internett fra utenlandske og internasjonale domener uten noen særskilt innretting mot norske kjøpere. Etter Skattedirektoratets vurdering vil dette kunne stille seg annerledes dersom den utenlandske næringsdrivende velger å drive markedsføring og salg via norske landkodetoppdomener, som f. eks. .no, slik Selskapet planlegger..."

og til sidst, beslutningen;

"Selskapets planlagte omsetning til norske kunder anses som innenlandsk norsk omsetning, og Selskapet vil bli registrerings- og avgiftspliktig når denne omsetningen overstiger kr 50 000 i løpet av en periode på 12 måneder, jf. merverdiavgiftsloven §§ 10 og 28..."

Hvilket betyder at dersom de ønsker at omsætte varer under et .no ikke bare bliver momspligtig (uanset beløb), man bliver også registreringpligtig og afgiftspligtig (betale skat, revision m.v) i Norge.

Jeg ved at enkelte udenlandske firmaer lader sig registrere i Norge som filial kun for at få et .no domene, og de bliver da regnskabspligtige, selv om de ikke har omsætning (de leverer en såkaldt nul-opgave) ...

Mvh Dan

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)