Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ang. opstart af IVS virksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Oct 11
Indlæg ialt: 228
Fra  Tjek Danmark Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Jeg står i den situation at jeg skal åbne en ny virksomhed med en partner, som kommer til at stå i mit navn.

I dag har jeg et enskelmandfirma i forvejen, men nu da den anden virksomhed bliver oprettet som et IVS, så vil jeg høre om det kan skade min anden virksomhed eller jeg selv på nogen som helst områder, hvis der skulle ske noget med IVS firmaet en dag?

Og er der ellers andre ting jeg skal være særligt opmærksom på?

På forhånd mange tak for jeres hjælp!

Dbh. Lasse

Find oplevelser, spisesteder, ferieophold og rejsebureauer i Danmark. Tjek alle oplevelserne her Oplevelser

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

IVS er en selvstændig enhed og du hæfter som udgangspunkt kun med den indskudte kapital - og så evt personlige kautioner, såfremt sådanne bliver krævet af jeres bankforbindelse, leverandører etc.

Kautionskrav vil nok afhænge af flere forhold, men vær opmærksom på at såfremt du og din partner afgiver en solidarisk kaution, så betyder det at en kreditor med kaution kan gå efter jer personligt for betaling. Solidarisk kaution giver dem ret til at gøre deres krav gældende overfor den af jer som de måtte have lyst til, og at de har ret til at kræve fuld betaling fra en enkelt kautionist.

Hvilken indflydelse det vil have på din personlige virksomhed er svært at spå, da mange scenarier er at vælge mellem :)

Går selskabet konkurs, tvangsopløses etc vil dette kunne opspores på dit navn, men medmindre du får adskillige af disse kan virkningen være begrænset til ikke eksisterende.

Når i er flere om den nye virksomhed er det vigtigt at I via en ejeraftale får spillereglerne på papir fra start af.

Hvad mener du eksakt med at den nye virksomhed skal stå i dit navn? At du bliver registreret som eneste ansvarlige ledelse eller?

Tilmeldt 2. Oct 11
Indlæg ialt: 228
Fra  Tjek Danmark Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit svar Arguins. Ja jeg bliver registreret som den eneste ansvarlige ledelse, pga. nogen interne problemer hvor min kommende partner ikke må have rengøringsfirma før om et år pga. nogle markedføringklausuler. Men det vil så sige at medmindre jeg går ud og optager lån (hvad vi ikke kommer til), så vil det aldrig kunne skade personligt eller min anden virksomhed. Er det korrekt forstået?!

Find oplevelser, spisesteder, ferieophold og rejsebureauer i Danmark. Tjek alle oplevelserne her Oplevelser

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, umiddelbart vil det ikke skade. Hvorvidt det kan få en betydning for dig personligt, såfremt realiteterne afsløres overfor den eksterne part med klausulen, afhænger af hvad vedkommende vælger at gøre, og hvordan dette så kan påvirke dig. Der er dog ingen hæftelse mellem dig og denne part.

MEN alle selskaber skal oplyse/registrere ejerforholdene. Er din partner ejer, så skal det registreres, og vælger I først at effektuere dennes ejerskab efter x år, så skal det ske til aktuel vurdering på grund af skat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er helt korrekt forstået - dog vil du givet opleve at skulle kautionere personligt for erehvervskonto i det nye IVS men hvis du sørger for den aldrig går i minus, så er det jo ligemeget

Så er der lige den ting, at stifter du med 1 krone - og i er dig som ejer (lovpligt arbejdsskadeforsikring uanset løn og omsætning) og din ven også skal udføre arbejde - 2 stk som kan koste alt fra 2 til 3.000 kr vil jeg mene + risiko for gebyr til erhvervskonto et par tusinde (hør gerne banken inden stiftelse da nogen faktisk får besvær) + måske noget markedsføring koster xx - så duer 1 krone jo ikke.

Så skal du låne dit IVS penge til lovpligtig markedsrente formentlig - selskabet har fradrag og du skat af renten - og alt andet lig er sådan et lån også et der mistes hvis den går galt. Overvej derfor hvad du skal have for kapital fra start. Husk også, at du ikke kan lønnen den anden, ved at han får skattefrie anparter om f.eks. et år -  det skal så være til den værdi de har da skattemæssigt

Læs 10 gode råd inden IVS stiftelse gratis her http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html og overvej 55 kr efter min E-bog om netop IVS som link her med stiftelse, moms, skat lovpligtige forhold + inspiration mm  

Endeligt lige: Pas på det IVS ikke får problemer og retssager på halsen, hvis dem som din "makker" der så ikke registreres - mener det er dit IVS i virkeligheden som bare er skalkeskjul overfor den aftale han har, om ikke at drive rengøringsvirksomhed - det kunne lugte problemer synes jeg

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)