Hej! Jeg sidder og håber på, der kunne sidde nogen derude, der har lyst til at dele lidt inspiration til, hvordan jeg skaber en interessant samtale med mine mulige kunder, der gør de har lyst til at høre mere! Jeg er startet som selvstændig med eget blomsterværksted. Der er ikke tilknyttet en butik, da jeg ikke ønsker at være bundet af faste åbningstider. Det giver mig en fleksibilitet, da jeg kan køre/ levere/ mødes på stort set alle tider af døgnet. Jeg vil rigtig gerne ud og have fat i nogle hoteller, restauranter, større virksomheder mv.. Min oplevelse er dog at jeg bliver mødt af en "vi er godt tilfredse med hvad vi har, vi er ikke interesseret I at se nyt/ overveje et skift". Jeg tænker de er konservative og ikke "tør" tage risikoen i at prøve en ny leverandør, fordi de ved hvad de har, men ikke ved hvad de kunne (risikere) at få. Min tilgang har indtil videre været -at jeg fortæller hvor jeg kommer fra, hvad jeg hedder og dertil spørger (hvis jeg ikke har kunne finde ud af det på forhånd) hvem jeg skal tale med. Dernæst spørger jeg om jeg må bruge 5 minutter af deres tid. Jeg fortæller at jeg har et blomsterværksted, at jeg ikke har nogen fysisk butik og derfor er meget fleksibel omkring at kunne levere, hvornår det passer dem. Jeg spørger om de allerede nu samarbejder fast med en blomsterleverandør og om jeg evt. må komme forbi til en uformel snak. Jeg ved ikke om de ser det som et minus, at jeg ikke har en butik? Tænker de at det så ikke er professionelt nok? Jeg har hele tiden tænkt det som et plus, men er kommet i tvivl om det også er sådan udenforstående ser det? Jeg har ikke nogen hjemmeside, da det kræver for mange timer at holde ordentlig opdateret. I stedet har jeg en FB side, fordi jeg synes det giver en mere dynamisk tilgang. (Og også en IG profil) (dette er jeg dog aldrig nået til at snakke om, da de allerede kort inde i samtalen, siger at de ikke er interesseret i at skifte deres (som regel) årelange leverandør ud) Jeg ønsker ikke at konkurrere på laveste pris, men er helt klart åben overfor at lave et tilbud til dem for de første leveringer, så de til en lavere pris, kan bedømme mit arbejde. Jeg ønsker at differentiere mig gennem fleksibilitet, håndværk, kvalitet og design. Skal jeg droppe telefonen og i stedet lave fx en folder eller lignede, med billeder og lækkert design, og så troppe op på dørtærsklen, eller? Håber der sidder nogen med lidt stikord, til at sende mig videre :-) God dag! |
Hej Maria
Lad mig starte med at sige, at jeg har stået i præcis samme situation. Da jeg startede min jobportal - www.jobtilunge.dk - havde de alle også allerede en aftale i hus med min konkurrent, eller også havde deres franchisegiver et system, de bruge - det var alt sammen "fint nok," synes de.
Hvad gjorde så, jeg kom ud af denne situation?
Jo, for det første fik jeg en helvedes masse PR, som gjorde, at jeg fik en mere autoritær rolle i diverse telefonsamtaler; "hey, dig har jeg hørt/set i radioen/avisen"... Desuden er der selve telefonsalget, som er en kunst i sig selv. Det handler jo grundlæggende om, at modparten skal have den tro, når samtalen afsluttes, at hans/huns virksomhed absolut IKKE kan leve uden dine blomster. Og det kan godt være, det bliver svært for dig at få overbevist dem, hvis modparten blot afviser dig med det samme - derfor handler det for dig om at holde dem i røret; "holde dem beskæftiget". Du har en meget traditionel tilgang til telefonsamtalen: "Hej, jeg hedder bla, bla, blaa....". Det, du gør, er jo ikke nødvendigvis forkert - men hvis det ikke virker, så må du prøve andre metoder. Eller blot prøvet noget mere. Måske indled samtalen med en joke, få en dialog kørende, kom med et hurtigt tilbud - det, der virker kan variere fra branche til branche; det kan sågar variere fra butik til butik. Du kunne derfor overveje at undersøge noget om den pågældende virksomhed, du ringer til. "Hej, jeg kan se på jeres billeder, I har de og de blomster - det kunne være super flot med de og de blomster i stedet, som stod sådan og sådan - det kan jeg stå for, osv...". Du siger selv, du har meget, fleksibel tid - har du overvejet at besøge virksomhederne? Simpelthen tage derud og sige hej til virksomhederne, og der kan du så få starten en dialog, eller du kan få lukket en ordrer. Desuden kunne du jo også overveje at angribe markedet anderledes - arrangementer med blomster? Events, der handler om udsmykning? Valgmulighederne er sådan set uendelige.
Tilbage til selve telefonsalget, så er det meget komplekst. Der går en historie - der også er blevet filmatiseret - som handler om den unge iværksætter, Jordan Belfort, der var vanvittig dygtig til at sælge - og han var god til at få "dummies" til at blive gode til at sælge. Han snakker meget om, det handler om at sælge hullet i væggen og ikke boremaskinen. Altså, man skal fokusere på kundens problem (behov) frem for ens produkt. Mange har en tendens til, når de skal sælge noget at tale om produktet. "Mine blomster er de bedste i verden, jeg kan det og det og det...". Det er ikke altid det rigtige at gøre. Det er selvfølgelig svært for mig at komme med nogle præcise eksempler og salgstaler, eftersom jeg ikke kender din forretning eller dine kunder.
For at opsummere, så skal dit telefonsalg være noget, du går ind i med liv og sjæl.