Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding-selskab & Drift-selskab

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 27. Feb 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 01:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er,

Et vigtigt spørgsmål - så mine egne penge ikke ender med at blive beskattet x 2?

Skal vi sætte penge ind på holding (IVS) eller driftselskabet (ApS), penge vi (partnerskab) har opsparet samt private lån?

Det er mere så vi kan trække pengene ud som er lånt og at det ikke figurer som overskud og derved beskattes x to?

Banken mener, de skal sættes ind på driftselskabet, men jeg tvivler lidt, for hvad er så formålet med holdingen?

Desuden, kan I anbefale nogle bøger eller links - så jeg står stærkere i fremtiden?

På forhånd, tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Lån vil jo aldrig være en del af overskuddet. Det er en balancepost som ikke påvirker resultatet.

Om du/I låner penge til holding eller drift er i princippet ligegyldigt.

Og ja...... hvad skal man egentlig med et holding?🤔

Fra København
Tilmeldt 27. Feb 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, det hjalp en del.

Holding selskab anvendes således f.eks. overfører man overskuddet fra drift selskab. Reinvestering er bedre end at personlig beskatning af overskuddet, hvis man ønsker at udvide forretning.
Desuden, hvis drift selskabet går under, så er ens forrige overskud beskyttes. Man undgår at hæfte personligt.

Jeg mener, ens personlige indskud (kapital) overføres til holding og der fra videre til drift - så bliver man ikke beskattes x 2, ellers kan man ikke bevise der er tale om et lån.
Hvis der er overskud, er det rart at hive "lånet" ud uden beskatning igen igen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg tror du skal ofre en revisor konkret

I kan stifte et IVS og så er kun den kapital i binder bundet - helt ned til 1 krone - og så kan I låne det selskab penge mod beregning af markedsrente som selskabet har fradrag for og som I beskattes af. Uden besværligt konstruktioner, betyder det så også, at hvis det går galt er der fradrag for kaptialtabet på 1 krone som tab på aktieindkmst og lånet er helt tabt uden fradrag

Jeg ved ikke hvad I skal med holding. Der er ikke som sådan en skattefordel. Overskud beskattes i drift og kan så ligge uden skat i drift, eller uden skat gives som udbytte til holding (dog ikke i IVS hvis ikke kapitalen er kommet over 50.000 bundet)

Holding er ikke i sig selv en skattefordel men koster let ca 10.000 i drift om året til lovpligtig forsikring+bank+hjælp med sambeskatning, årsrapport og selskabsselvangivelse - se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html 

Stiftelse med bunden kapital - fra 1 kr i IVS eller 50.000 i ApS - tab giver fradrag i aktieindkomst og ved lukning eller salg, kun skat af gevinst ud over kapitalen - pengene bundet i selskabets tid

Stiftelse som så også tilføres lån - mulighed for konvertibelt lån fra start - indbygget fra start i vedtægter mm - tag advokat hjælp - mulighed for fradrag for tab som tab på aktieindkomst

Alm lån fra hovedaktionær - tab giver ikke fradrag

Man beskattes i princip aldrig 2 gange i øvrigt - det er noget misforstået - uanset kapital eller lån

Du bør klart gå til en revisor og få en konkret gennemgang. Du kan dog også læse en masse om stiftelse, holding osv i Iværksætter bogen Start-up som LINK 

VH john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 27. Feb 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for et fyldigt svar. J - så må jeg gå i gang med at læse din bog...

John, med de planer jeg har, der skal holding til. Pengene er det værd.

Er du revisor og så fald, hvor hører du til? -:)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Leila:

Tak for et fyldigt svar. J - så må jeg gå i gang med at læse din bog...

John, med de planer jeg har, der skal holding til. Pengene er det værd.

super - bare du har været alle overvejelser igennem - og nej og hører ingen steder til idag - senior advisor mm men udføre ikke den type arbejde

God vind med det   vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 27. Feb 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 00:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak, John. Jeg har tit læst dine svar på amino - jeg håbede på du ville svare J

vh, Leila 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)