Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nedbringe egenkapital i ApS

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 30. Aug 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har meget svært ved ordlyden "udlodning" i det du linker til. Jeg ville forstå det, hvis der var tale om et selskab, som havde øget egenkapitalen igennem overskud på driften - men jeg har ikke så let ved at se logikken i udlodning, netop i denne situation, hvor jeg jo reelt tager penge ud, jeg lige har skudt ind... ?

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt forstå din pointe, men ikke desto mindre er lovgivningen skruet sammen sådan at det som udgangspunkt bliver betegnet som en udlodning fra selskabet til dig som aktionær

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Er der ikke mulighed for dispensation må man overveje evt salg af investeringen til nystiftet selskab, og herefter lukning af selskab 1 via betalingserklæring.

Lidt besværligt, men at foretrække fremfor dobbeltbeskatning :)

forsøger også at hænge med her - og forstår godt det kan virke urimeligt. Er der en sammenhæng med - opløsning ved evt lukning? Hvad bliver man beskattet af ved salg - Hvis man sælger til nyt selskab, vil man så ikke have samme effekt - Er der ikke en sammenhæng til beskatning som aktieindkomst - eller vil trådstarter BÅDE betale udbytteskat nu - og så siden ved lukning - eller salg af selskabet, betale skat af værdi over 50.000 som den nye kapital, eller kun af gevinst over den oprindelige investering på de (var de vist) 225.000 kr

Ellers ville det jo ikke være dobbelt, bare likviditet - for fik man sine penge ud fuldt nu OG så fradrag for tab på kapital indkomst i forhold til den nye kapital på 50 t - så ville man jo få et fradrag for tab på 175.000 som kunne bruges direkte - i et unoteret selskab?

Prøver bare at finde logikken :)

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du har ret John. Dobbeltbeskatning er for hårdt et ord at bruge her, men som du siger nok nærmere tale om en likviditetsforskydning. 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Dobbeltbeskatning er måske et for hårdt ord, men det giver i hvert fald her og nu muligvis et skattesmæk at gennemføre kapitalnedsættelsen såfremt der ikke kan opnås dispensation.

Hvis vi antager at den oprindelige investering i værdipapirer på 50.000 stadig har samme værdi, så vil de kunne handles ud af selskabet til denne værdi, uden at dette udløser en gevinst til beskatning.

Nyt selskab med en nom kapital på 50.000 kan overtage værdipapirerne.

Det oprindelige selskab består nu udelukkende af likvider, og vil kunnu lukkes via betalingserklæring, uden at dette udløser beskatning for ejeren, da der ikke er nogen gevinst til beskatning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Dobbeltbeskatning er måske et for hårdt ord, men det giver i hvert fald her og nu muligvis et skattesmæk at gennemføre kapitalnedsættelsen såfremt der ikke kan opnås dispensation.

Hvis vi antager at den oprindelige investering i værdipapirer på 50.000 stadig har samme værdi, så vil de kunne handles ud af selskabet til denne værdi, uden at dette udløser en gevinst til beskatning.

Nyt selskab med en nom kapital på 50.000 kan overtage værdipapirerne.

Det oprindelige selskab består nu udelukkende af likvider, og vil kunnu lukkes via betalingserklæring, uden at dette udløser beskatning for ejeren, da der ikke er nogen gevinst til beskatning.

sikkert mig der er lidt blind, men hvordan overtager et nyt selskab de 50.000. De skal vel så betales med 50.000 og ja så kan oprindelige jo lukkes ved erklæring og give de 225.000 ud - men er der ikke stadigt bare nye 50.000 inde, så man lige så godt bare kan stifte nyt til 50.000 hvis alle aftaler osv er lige meget og lukke gamle.

Jeg tror ikke jeg fanger finten ved at nyt køber de 50 t af gamle helt - frem for stifte nyt og lukke gamle hvis det er vejen man vil

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Har svært ved at se hvad det er du ikke kan følge :)

Værdipapirerne skal ud af selskab, så det kan lukkes. Det gennemføres ved at de handles over i et nystiftet selskab.

Herefter lukkes det oprindelige selskab via betalingserklæring.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Har svært ved at se hvad det er du ikke kan følge :)

Værdipapirerne skal ud af selskab, så det kan lukkes. Det gennemføres ved at de handles over i et nystiftet selskab.

Herefter lukkes det oprindelige selskab via betalingserklæring.

sikkert mig men - hvilke værdipapirer skal ud. Det er stiftet for 225.000 kr og hvad er det så som skal ud?

Hvis noget til 50.000 skal ud, så skal der vel betales 50 t for det og så er der stadigt 225.000 i selskabet som - ja kan lukkes ved skatteerklæring

MEN er det ikke helt samme som bare at lukke nu og så stifte nyt med 50.000 kr - de 50 t skal det nye selskab jo have ind for at kunne købe noget ud af det gamle - men jeg tror slet ikke jeg hænger med på hvad det er for 50.000 værdipapirer som skal ud af det gamle stiftet for 225 før det kan lukkes og alle penge komme ud ved erklæring

lukke direkte nu ved erklæring og stifte et nyt til 50 t kræver der lige lægges 50 t ud indtil gamle er færdiglavet - men de samme 50 t kræves vel i nyt selskab hvis det skal købe noget ud af gamle (som jeg ikke fatter hvad er)

vh John Hannovr

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er ikke alene John. Den med værdipapirerne har jeg heller ikke fanget.

Enig i at det oplagte vil være at lukke ned og starte forfra. Dispensation som nævnt tidligere i tråden virker ud fra praksis ikke som en oplagt mulighed hed.

Her skulle trådstarter have overvejet at have stiftet med 50.000 kr og resten indskudt som et lån.

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)