Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance og B-indkomst

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 1. Aug 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har læst en del debatter herinde, men synes ikke rigtig at jeg er blevet meget klar over hvad jeg skal gøre.
Så jeg tænkte at jeg ville lave et indlæg selv.

Jeg har lavet en del freelance arbejde for en virksomhed.
Jeg har så sendt dem en faktura og modtaget betaling for mit arbejde.

Det er meget svært at sige hvor meget jeg vil komme til at få udbetalt årligt, da det opgavernes størrelse og mængde kan svinge ret meget.
Derfor tænker jeg at jeg blot vil indbetale mit skattepligtige pr. udbetaling og derved få det ud af verdenen.

Jeg er blot blevet i tvivl om hvor meget af det udbetalte beløb jeg skal indbetale.

Skal jeg bare sige 40% (som normal trækprocent) og så 8% i AM-bidrag?
Den første udbetaling jeg har modtaget lyder på 2800,-

Så med dette udregner jeg det til at jeg skal betale 2800 * 0,48 = 1344,- til SKAT.

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig til at bedre forstå dette :)
På forhånd tak!

Mvh Mads

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går ud fra, at virksomheden har indberettet som de skal efter loven, som bidragspligtig B indkomst. Du kan så bare forskudsregistrere løbende efter hånden som du får et beløb, så trækkes skatten automatisk løbende via nedsat fradrag i anden indkomst og/eller opkrævninger

Vil du betale selv og ikke er i topskat og bruger dit fradrag på andet, så er den samlede skat tæt på 42% inkl. AM bidrag og ikke (først 8% am og så ca 36% bundskat/sundhedsbidrag)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 1. Aug 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Jeg kan se at du også fik besvaret mit spørgsmål på en anden Facebook gruppe.
Tusind tak for begge svar.


Jeg går ud fra at virksomheden indberette som de skal efter loven.
Men for at lige være helt sikker, så hvis jeg gennem SKAT's hjemmeside (https://www.skat.dk/dk/data.aspx?oId=49) betaler min. 42% af det udbetalte beløb, så burde jeg være på den sikre side.

Og i tilfælde af at jeg har betalt for meget, bliver dette bare set som overskyende skat?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads Hall:

Hej John.

Jeg kan se at du også fik besvaret mit spørgsmål på en anden Facebook gruppe.
Tusind tak for begge svar.


Jeg går ud fra at virksomheden indberette som de skal efter loven.
Men for at lige være helt sikker, så hvis jeg gennem SKAT's hjemmeside (https://www.skat.dk/dk/data.aspx?oId=49) betaler min. 42% af det udbetalte beløb, så burde jeg være på den sikre side.

Og i tilfælde af at jeg har betalt for meget, bliver dette bare set som overskyende skat?

du kan i din skattemappe se at de gør det korrekt - du kan nemlig ikke selv skrive i rubrik 12 i selvangivelsen - der vil der stå, at du skal kontakte virksomheden og få dem til at følge loven, men du kan som sagt se i din skattemappe at de har gjort det  Ja til resten 42% ind og er det for meget får du det igen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 1. Aug 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for hjælpen.

Jeg betaler bare min. 42% af beløbet med det samme, så er jeg sikker på at jeg har mit på det rene.

Så håber jeg det hele er rigtigt. Om ikke andet må jeg lige stikke hovedet ind på skattekontoret her i byen en dags tid :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)