Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

designers eller mit ansvar?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Oct 15
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

hej alle sammen!

jeg har fået designet et logo som jeg - efter lidt uenigheder med designeren - accepterede. jeg havde selvfølgelig kommet med nogen ønsker og retningslinjer til hvad jeg ønskede mig, men så heller ikke mere.

jeg får logoet og betaler uden at tænke yderligere over dét.

her kommer problemet: efter et par dage sender en bekendt et billede til mig hvor på man kan se et allerede eksisterende logo, ejet af en stor elektronik firma i Amerika der stort set er identisk til det jeg lige har betalt for. jeg skriver selvfølgelig til designeren at jeg ikke kan acceptere at de spiser mig af med et eksisterende logo, men de siger bare at det ikke er deres ansvar at tjekke om det de sælger er noget der kan bruges i forhold til loven.

hvad syntes i jeg burde stille op i denne situation?

på forhånd tak!

mvh

Asger 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

svært at sige. Har du slet ikke kommet med oplæg der gjorde, at det endte med at ligne det USA logo?

1

Hvis du slet ikke er kommet med oplæg der førte det den vej, så vil jeg nok mene designeren har problemet og må lave om, alene fordi det jo ellers var let at være designer ved at stjæle fra andre. Uanset lov, ville jeg mene designer der må acceptere, at være kommet med noget der lå alt for tæt på noget eksisterende, og derfor lave ændring/om gratis

2
Har du haft det oprindelige oplæg som der er arbejdet ud fra og kommenteret og lavet lidt ændringer, så forstår jeg godt designeren ikke kan garantere, at have checket alle logo i denne verden.

Jeg tror ikke en retslig afgørelse vil have let ved at sige hvad der er sort eller hvidt. Prøv at komme overens ud fra de to situationer 1 og 2

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 15
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

hej john.

tak for svaret! landet ligger sådan at jeg havde bedt om at der skulle indgå en globus lign. motiv i logoet og har været med til at. har ikke haft et decideret oplæg til designeren, jeg er blot kommet med rettelser hen af vejen. jeg synes bare at det er at sprænge over hvor gærdet er laveste for en designer at sælge et eksisterende logo..  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan det sagtens være, men omvendt er der jo mio af logo og risiko for at ramme noget der ligner findes, selvom de helt proff (og ofte dyre) generelt vil billed checke o.a. 
Tror bare I skal finde en løsning mellem jer og komme videre ved samtale

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Der findes masser af logoer hvor lighed med et tidligere logo er slåend, dog uden at det bliver kasseret som en kopi.

Det er svært at komme med konkrete vurderinger, når man ikke kan se de 2 logoer

Fra København
Tilmeldt 5. May 10
Indlæg ialt: 522
Fra  RasmusKnabe.com Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er usikker på om jeg helt forstår det du skriver.. Du får det til at lyde som om at designeren ikke selv har lavet et logo til dig men blot sendt dig en kopi af et andet firmas logo?

- Jeg tænker dog at den reelle sag vel er at designeren uforvarent er kommet til at lave et logo, som en anden virksomhed allerede benyttede i en næsten identisk version?

Med alle de virksomheder der findes i hele verden er det meget svært at lave et logo der ikke på en eller anden måde vil ligne et andet logo der allerede eksistere, og der er typisk heller ikke et stort problem med mindre der er tale om virksomheder der arbejder inde for samme branche eller med samme produkter.

I den her sammenhæng er det svært at rådgive så længe man ikke kender den egentlige aftale, hvor meget det har kostet samt kan se de to logoer.. Alt efter pris, kunne man måske forvente at logodesigneren havde lavet lidt research på om et lignende logo allerede fandtes, men det kunne man måske omvendt også forvente at du selv havde gjort inden du accepterede og lukkede opgaven.

I sidste ende handler det vel egentlig om hvad du har aftalt og betalt for.. :)

Tilmeldt 22. Oct 15
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 01:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarende alle sammen. det lyder ikke til at problemet er så stort med to sammenlignendelige logoer som jeg troede eller i hvert fald var bange for. det er 2 vidt forskellige firma typer og intet kan forveksles der, så jeg takker for jeres altid store hjælp her på siden og krydser fingre for at et stort amerikansk firma ikke umildbart tager sig af et lille dansk side Big Smile  

Tilmeldt 26. Aug 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 05:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa!
Jeg er mediegrafiker - må jeg spørge om det er en uddannet? En dansk designer? Eller om det er købt over en side som fiveer?

Problemet med "selvlærte" er at jeg ofte ser de tager billeder fra stocksites og bruger til logoer for at sparer tid - og dermed er det ikke et originalt produkt. Det samme foregår på en side som fiveer.

Hvis du har brug for hjælp, må du sige til

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)