Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Angående Freelance arbejde uden CVR-nummer.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Aug 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Forum.

Jeg har fundet en mulig freelance opgave. Opgaven vil koste cirka 45.000kr men jeg er ikke momsregistreret, jeg har læst flere steder at man godt må tjene 50.000kr om året uden at have CVR (Altså tjener jeg 45.000kr i november må jeg først tjene penge igen efter næste november, ikke?) Jeg er lige nu på Dagpenge (HK) og har endnu ikke tjent penge på freelance arbejde i år. Opgaven haster lidt, så jeg har ikke tid til at skaffe mig et CVR-nummer først. Dog ville jeg oprette mit CVR når jeg er færdig med opgaven. Hvis jeg gør det, vil jeg så kunne tjene penge på freelance igen inden det fulde år er gået? Må jeg overhovedet tjene 45.000Kr på en gang uden at være momsregistreret?

Hilsen Marcus.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Du har fået galt fat i det med at du må tjene 50.000 DKK. Du må max have en omsætning på 50.000 DKK indenfor en 12 måneders, ellers kræver det moms registrering.  omsætning og fortjeneste er ikke det samme.

Det tager jo ingen tid at få et CVR nr og blive moms reg. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

ordet freelance bruges og misbruges. Er det fuld selvstændig virksomhed så du har risiko ved det og en række andre kriterier (anden risiko end du ikke får din løn/honorar) så skal du have CVR og det skal du, så snart du ved at din omsætning vil overstige 50.000 kr på en hver 12 mdr periode. Får du CVR stopper dagpengeret til du har lukket det igen.

Det kloge hver var, også i forhold til, at du er på dagpenge, hvis du kunne blive helt alm. løn ansat - så indtjeningen var med i optjening også af fremtidige dagpenge, men "arbejdsgiver" vil vel have faktura

Du kan oprette CVR - Personlig virksomhed med moms og så kan du sende regning - eller du kan fakturere uden moms fra CPR (eller Personlig mindre Virksomhed) og i så fald skal den der betaler dig, uden undtagelse indberette det til skat som Bidragspligtig B indkomst (honorar)

Du bør undersøge hvad sådan en "honorar" periode betyder for evt forsatte dagpenge

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Aug 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)