Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. bogføring

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Aug 07
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer.

Jeg er ny inden for bogføring og håber på at nogen erfarne kan hjælpe mig.

Jeg har startet med at bruge webregnskab. Og jeg vil høre om nogen kan svare mig på om man bogføre efter fakturadato eller betalingsdato?

Lad os sige, at fakturadatoen 01.01.16 og kunden først betaler 01.06.16. Skal man så bogføre den 01.01.16 og holde øje med udestående?

Vi har startet firmaet i 2016 og der har desværre ikke været så mange kunder lige nu. Kan være at omsætningen er under 50.000,- Men regnskabsperioden er 01.01.16-31.12.16. Skal man stadig lave årsrapport? Det er et ApS

Vi er heller ikke momspligtig endnu. Men regner med at blive det. Kan man vente med at lave momsregnskab for 2016, selvom man er i 2017?

Håber det giver mening det jeg skriver og håber på at I kan hjælpe mig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

altid fakturadato. 100% altid momsmæssigt men også udgiftsmæssigt med mindre der er meget specielle forhold (ex varen forudfaktureres men leveres ikke. Der bogføres den, men periodiseres så til anden periode bagefter)

Du skal altid lave fuld årsrapport og selvangivelse i et ApS uanset omsætning. Moms skal du lave fra du er momsregistreret men alt du har købt inden er jo så uden moms fradrag - og alligevel skal du så fra momsregistreringen lægge moms på alt dit salg. Hvad vil du med et selskab til så lille omsætning? Du skal satse nu eller lade det lukke vil jeg sige. Husk du meget let har 10.000 kr i omkostninger til lovpligte forhold - læs endeligt http://johnhannover.blogspot.dk/2015/09/hvadkosterfirma.html og bemærk de ting som du kan få bod for at undvære + øvrige omk.

Giv det en skalle - eller overvej om et ApS er løsningen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Aug 07
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for dit svar og for at du spørger :D

Vi prøver at skaffe kunder løbende og regner med at der kommer gang i forretningen i 2017. Men lige nu har vi bare for meget at se til ifht. andre projekter.

Og dit link er super og godt beskrevet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Pandabjørn:
Vi prøver at skaffe kunder løbende og regner med at der kommer gang i forretningen i 2017. Men lige nu har vi bare for meget at se til ifht. andre projekter.
så er det bare at klø på. God vind med det - alt begyndelse kan tage tid

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Aug 07
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak og tak fordi du er så aktivt og hjælper folk

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan sagtens bogføre på betalingsdatoen, så længe den holder sig inde for en givet momsperiode og i jeres tilfælde, hvor I ikke er momsregistreret, skal det blot være indenfor samme regnskabsår. Herved slipper I også for, først at føre salget til debitorer for derefter at føre betalingen fra bank til debitorer. Det kan være lidt svært at holde styr på udeståenderne på denne måde, så I må overveje for og imod. De fleste bogholdere mener, at det altid er nemmest at bogføre på fakturadatoen, for det er de vant til. I nogle af de regnskaber, jeg fører, er der overvejende straksbetalinger, så jeg bogfører (via I.B) ud fra en download af bankposteringerne. Herved stemmer banken i sagens natur også.

Det er vigtigt at understrege, at hvis fakturadato og betalingsdato ligger i hver siden moms-afregningsperiode, herunder årsregnskabsperiode, SKAL fakturadatoen anvendes, og salget skal så modposteres i debitorer.

Mht. moms: Jeg ville i jeres situation lade mig momsregistrere allerede nu. Herved får I momsfradrag for alle jeres momspligtige udgifter. Det er selvfølgelig en fordel, hvis I her i opstarten har flere (momspligtige)udgifter end ditto indtægter. Enkelte steder bliver man også taget mere seriøs, hvis man er momsregistreret.

God vind!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)