Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg låne mit A/S penge?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Jul 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Som overskriften spørger om, er det så lovligt for mig som ejer af et A/S at låne firmaet ex. 50-100.000 kr.- i en periode på 14 dage og så hive dem ud igen efterfølgende?

Vi har en smule likviditetsforskydning, og jeg skal ikke bruge pengene privat i det tidsrum. Men er det lovligt eller skal der betales skat af beløbet i det det bliver trukket ud igen?

Obs. der er intet med konkurs eller lign. i farvandet.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det må du gerne.

Du bør beregne en markedsrente af lånet, selv om det kun er for 14 dage. Renten kan svare til hvad selskabet skulle betale for lånet såfremt det var feks banken der stod for udlånet.

Renteudgiften er fradragsberettiget i selskabet og du skal personligt opgive renten på kommende års selvangivelse

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er helt OK Christian.

Bare det ikke går den anden vej.

Ved større beløb og længere perioder skal du være opmærksom på krav fra SKAT om at der foretages renteberegning, minimum diskonto+4%. I dette tilfælde er det lidt ligegyldigt da renterne vil være så få.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

J0rgen:
minimum diskonto+4%

Det er kun en rentesats som SKAT anvender, hvis der ikke er aftalt en markedsrente mellem parterne. Så nej det er ikke en minimumsrente....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
nej det er ikke en minimumsrente....
i praksis vil 4% nu nok kunne være det for et usikret lån. Vi er enige om markedsrente, men at sandsynliggøre nogen ville give et usikret lån til et selskab til 4% er nok lidt op ad bakke i praksis, selv i dagens lave rente miljø. Begrundelsen skulle være at man privat kan få 0% i banken og så er 2% bedre - men så kommer det usikrede ind. KAN man sandsynliggøre lavere end 4 er den ok, ellers princippet om disconto +4% nok let valgt hvis man vil have den lav

Omvendt er det vel ret fint med en højere rente rent skattemæssigt så ud fra det burde skat være mere bekymret for alt for høj rente end for en for lav :) 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)