Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Symbolsk magt

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 27. Feb 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 02:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino,

Er direktør stilling i et ApS kun en titel? 

Min forretningspartner vil have jeg skal være direktør i vores ApS. Hun mener dog, at på papir skal ejerskabet fordeles 51-49 % i hendes favør, idet direktøren har mest juridisk magt når der står i vedtægter at u.t. tager samtlige beslutninger. 

Er det fair mod mig? Desuden kommer en 3. forretningspartner, der er relateret til u.t. og får 10 % af min del indenfor 1 år.

Jeg syntes, det er symbolsk magt og en masse ansvar at være direktør, i virkeligheden bestemmer min forretningspartner det meste. 

Mvh,

Symbolsk direktør.

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Leila

Det korte svar er; det kommer an på jeres vedtægter.

Vedtægerne inderholder bl.a. en tegningsregel som afgøre hvem der kan tegne jeres selskab udadtil (indgå aftaler, foretage indkøb, investeringer mv). Normalt kan en direktør tegne selskabet, men man kan også her skrive at enhver ejer kan tegne selskabet.

Vedtægterne inderholder også bestemmelser om hvordan beslutninger tages til generalforsamlinger. Normalt tages de fleste beslutninger ved stemmeflertal. Dvs. at en partner med 51% ejerskab, kan "gennemtrumfe" beslutninger og bl.a. udskifte direktionen (hun kunne indsætte sig selv i stedet for dig).

Så du skal lige læse jeres vedtægter.

Hvorvidt det er fair, er svært at svare på; hvad er det for et partnerskab? Bidrager i med det samme? Er i ligelige partnere, i den forstand at i bidrager med det samme og egentlig ønsker at dele selskabet mellem jer? I så fald kunne det være mere nærliggende at dele ejerskabet 50/50 og indsætte jer begge i direktionen.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra København
Tilmeldt 27. Feb 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

tusinder af tak for svar J

Det løste det hele. Vi har flere hatte på, hver især - skyder lige meget ind i firmaet og enig om hver sit ansvarsområde. Jeg står for sociale medier, koncept udvikler, direktør og forarbejde på location inden daglig åbning. 

Have brug for et input, da spørgmålet blev stilt uden vi havde en klar eller aftalt dagsorden på selve mødet. 

You rock! 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)