Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlæg - kontering

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Dec 15
Indlæg ialt: 39
Fra  Socialformidleren.dk Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Har et spørgsmål omkring udlæg.

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed og i forbindelse med nogle konsulentopgaver, lægger jeg selv penge ud til bl.a. fly og taxi, som kunden efterfølgende refundere. Det skal jeg vil ikke svare hverken moms eller skat af? men på hvilke konto konteres det?

Og hvad med kørsel til og fra lufthavn (aftalt kørsels takst efter statens takst) hvordan konteres det?

Mvh.

Tina Laursen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

det forudsætter regningerne udskrives til det firma du lægger ud for. Ellers skal du fakture med moms som helt alm salg -


Er regningen udstedt til den du lægger ud for -. vil der findes, eller skulle skabes en konto for udlæg uden moms

Kørsel - faktureres helt som alt andet salg med moms og du har så fradrag efter statens takst og kørebog - ved at reducere dit resultat til skat med beløbet - se under selvstændig http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Aug 16
Indlæg ialt: 10
Fra  Stouby Bogholderiet ApS Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville efter aftale med kunden fører dem på kundens debitorkonto, og opkræve dem som aftalt via et kontoudtog med kopi af bilagene.

Tilmeldt 26. Dec 15
Indlæg ialt: 39
Fra  Socialformidleren.dk Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg laver et separat udgiftsbilag på fly og taxi og vedlægger bilag - og det konteres som udlæg fra bankkonto?

men kørsel er vel stadig en anden snak? Forstår ikke helt, at når det er aftalt at der gives skattefri kørselsgodtgørelse efter statens takst, at når jeg så laver bilaget på kørsel, at der skal tillægges moms?? Hvor kan man læse det henne?

Mvh. Tina

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tina L:

Jeg laver et separat udgiftsbilag på fly og taxi og vedlægger bilag - og det konteres som udlæg fra bankkonto?

men kørsel er vel stadig en anden snak? Forstår ikke helt, at når det er aftalt at der gives skattefri kørselsgodtgørelse efter statens takst, at når jeg så laver bilaget på kørsel, at der skal tillægges moms?? Hvor kan man læse det henne?

Mvh. Tina

som nævnt bør du få firmanavn på bilag for den du laver udlæg for - hvis det skal momsfrit videre - sådan er loven

At du har aftalt skattefri kørsen som beløb for kørsel har intet med moms at gøre. Du må aldrig fakturere noget uden moms. Det skattefrie kommer jo ikke betaler ved? Det er bare det beløb i har valgt, I kunne have valgt et hvilket som helst andet.

Det er en indtægt i dit regnskab - med moms. Du kan så lave skatteregulering = trække samme beløb fra dit resultat til skat (uden moms) men det sker ikke i regnskabet men som skatteregulering UDEN for regnskabet via selvangivelsen - du må ikke udbetale det som udgift til dig selv. http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

At der er moms på fremgår af momsloven helt enkelt, der er moms på ALT der har tilknytning til momspligtig fakturering, uanset kørsel - gebyr osv

Overvej at lige lade en online økonomiperson løbe dit regnskab igennem og afluse for evt fejl

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Aug 16
Indlæg ialt: 10
Fra  Stouby Bogholderiet ApS Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Kørselsgodtgørelse mv. i eget transportmiddel skal tillægges moms som følge af retspraksis. Men både i dit regnskab og dine modtageres regnskab, hvis de er erhvervsdrivende, har det jo ingen betydning.

Du opkræver f.eks. 100,- i KM godtgørelse og kr. 25,- i moms fra din virksomhed, din virksomhed har så en udbetaling til dig på kr. 100,- og får kr. 25,- til dækning af moms. Din kunde får kr. 25,- fra skat.dk

Håber det giver mening, link til skat.dk domsoversigt-noget nedenfor.

http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1978081

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)