Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lave noget der ikke er patent på

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle
Jeg skal igang med et projekt hvor jeg skal producere og sælge en ting A.
A bliver samlet med en masse beslag. Disse beslag er nogle jeg får laserskåret.
Men jeg har set i England er der en der også sælger A. Og til at samle den bruger han samme design til beslag som jeg vil bruge..
Jeg kan se at han ikke har patent eller ligende på designet af beslagene.

Nu til mit spørgsmål...
Må jeg så lave mine beslag ligesom han gør?

Hvad hvis han om et år tager patent på beslagene efter jeg også er begyndt at bruge dem? Kan man så forlange ALLE der laver sådanne skal stoppe produktionen, eller gælder det fra patentet træder i kræft og frem?

Vh
Jvjensen

Tilmeldt 31. Oct 08
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er dit ansvar at sikre dig at du ikke krænker tredjemands rettigheder.

Det kan være at Englænderen køber beslagene af en der har patent eller designbeskyttet disse beslag.

Der kan være et europæisk patent og et dansk patent som beskytter beslaget, hvis det kan noget teknisk. Der kan ligeledes være et EU eller Dansk design som beskytter beslaget, hvis ikke er teknisk, men mere æstetisk.

Hvis du producerer og sælger disse beslag, så risikerer du i Danmark fogedforbud mod at sælge, tilbagekaldelse af leverede varer, vederlag, erstatning, godtgørelse og destruktion af dine beslag.

Hvis ikke du direkte kan spørge Englænderen om, hvor han køber sine beslag uden at du mener at det vil være dårligt for din forretning, så er du nødt til selv at foretage din undersøgelse og påtage dig risikoen ved potentielt at krænke en rettighed du ikke har fundet.

Englænderen kan allerede have søgt patent på beslaget. patentansøgninger bliver først offentliggjort 18 måneder efter indlevering. Hvis det allerede nu er offentlig kendt hvordan disse beslag virker, så kan han ikke længere i Danmark få patent på disse beslag, hvis ikke allerede han har gjort det.

Jeg er ikke den rigtige at spørge om design, men her mener jeg at der er en skånefrist, som gælder 12 måneder fra første offentliggørelse. Altså, hvis han har offentliggjort beslagene og inden for 12 måneder efter denne offentliggørelsesdag så indlevere en designansøgning, så kan han stadig beskytte sine æstetiske beslag. Det er værd at tage i betragtning, hvis beslagene er offentliggjort for ganske nyligt og du kontakter ham - så kunne Englænderen finde på at designbeskytte dem.

Patenter er nationale rettigheder så hvis du kun producerer og sælger i Danmark, så skal der være et patent der dækker Danmark. Her kan du kun fortsætte en produktion du har påbegyndt i god tro. Hvis der allerede foreligger en offentliggjort patentansøgning eller et patent, så kan du ikke uden patenthavers tilladelse bruge dine beslag i Danmark.

MVH

Casper

 

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det uddybende svar.

Det er nogle han selv for produceret. Han har bare et lille hobby værksted hvor han laver ting. Så det er ikke et kæmpe firma. Heller ikke noget teknisk over det.

Vi snakker et stykke trekantet metal med 4 huller i til at samle noget træ.

Hans beslag er A.
Hvis jeg så ikke laver det 100% identisk med, men istedet ligesom B.
Vil det så stadig være en krænkelse?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Design er som udgangspunkt beskyttet i 3 år i EU så ja, hvis de er identiske eller kan ses som efterligninger kan du får rod

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Der hvor jeg finder det sådan lidt... Er at der er tale om 1.2mm metal, skåret ud i en trekant med 4 huller i. Bliver brugt til at samle træ..

Hører det ikke ind under hvad patent og varemærkestyrelsen kalder "Strenge krav" for at kunne få patent.
Ville det ikke vare det samme som hvis man prøvede at få patent på et vinkelbeslag?

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har kigget og det er over 3 år siden han har offentliggjort det.

Og der ligger ikke nogle patenter fremme nu

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har ikke spor med patent at gøre det er design, og design rettighed og der er mange steder du skal have checket det for at være sikker

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 06:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Der hvor jeg kiggede var de 6-7 steder de linkede til fra patent og Varemærkestyrelsen.
Men har set jeg kan betale mig fra at få det undersøgt.

Kan patent og Varemærkestyrelsen se de patenter der ikke er offentliggjort endnu?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)