Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rykkergebyr uden rykker

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 21. Jul 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg står i den trælse situation at jeg er blevet sendt til inkasso af mit tidligere teleselskab 3 Mobil. De mener at jeg ikke har betalt et fakturagebyr på 49 kr der skulle være betalt i Juni. Det eneste jeg har fået på at jeg ikke har betalt dem er 1 inkassovarsel, som jeg valgte at overse da jeg var af den overbevisning at jeg have betalt beløbet på en regning et par dage før(hvilket jeg så ikke havde.) Dog have de på den regning opkrævet et "påmindelsesgebyr" for ikke at have betalt de 49 kr. tidligere. Jeg tager et påmindelsesgebyr for et finere ord for rykkergebyr. Nu er mit spørgsmål så... Kan man godt bare opkræve rykkergebyrer uden at sende en rykker? Jeg prøver at finde en løsning med selskabet da jeg synes det er helt vanvittigt at skulle betale 549 kr for at blive sendt til inkasso, for at have glemt at betale 49 kr. De skriver selv gentagende gange i deres vilkår og betingelser, samt på deres hjemmeside at man modtagere flere påmindelser og rykkere hvis man ikke betaler til tiden. Så hvis jeg skal overholde de vilkår, så skal de vel også?

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke set påmindelsesgebyr før, men hvis der er tale om et rykkergebyr, udgør 1. rykkergebyr kr. 100, så de kr. 500 som 3-mobil har opkrævet ser ikke helt rigtigt ud. 

Se linket:

http://timeline.360businesstool.com/rykkergebyr-rentesatser-2016/

Hvis 3-mobil har opkrævet for meget, så bør du let kunne indgå en aftale med dem om et langt mindre gebyr, eventuelt kr. 100 ved hurtig betaling. 

Andelsbolig.nu

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Fra Randers
Tilmeldt 21. Jul 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Klaus,

Tak for svar! Det er ikke 3 der har opkrævet de 549 kr. Det er inkasso firmaet Intrum Justitia. Ud af de 549 kr. er 100 kr. i inkassogebyr 49 kr. i skyldigt beløb og 400 i salær. 

Den hjemmeside du linker til virker til at være lidt misvisende? Så vidt, jeg kan læse mig frem til på nettet. Så er det ikke et krav at der forlægger 3 rykkere inden man kan varsle inkasso. Dette kan, så vidt jeg kan læse mig til, gøres allerede i første rykkerskrivelse. Problemet er, at jeg aldrig har fået en rykker for det påmindelsesgebyr de har opkrævet mig.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Så skal du tage fat i incassofirmaet og gør indsigelse. Husk at gøre det skriftligt, eventuelt på mail.

Hvis der er fejl hos incassofirmaet bør du også kunne få en aftale med dem, og få lukket sagen med et lille gebyr. 

Andelsbolig.nu

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 05:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det er helt vanvittigt ikke at betale et skyldigt beløb på 49 kr.? Det er noget nær en billig pizza!?

49 kr.?

Det er endnu mere vanvittigt ikke at kontakte dem og snakke med dem om det skyldige beløb og bare tro, at "problemet" forsvinder af sig selv!? Du valgte bare at overse en inkassovarsel? Du lader til at være meget ung. 

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

magborresen:

Tak for svar! Det er ikke 3 der har opkrævet de 549 kr. Det er inkasso firmaet Intrum Justitia. Ud af de 549 kr. er 100 kr. i inkassogebyr 49 kr. i skyldigt beløb og 400 i salær. 

Den hjemmeside du linker til virker til at være lidt misvisende? Så vidt, jeg kan læse mig frem til på nettet. Så er det ikke et krav at der forlægger 3 rykkere inden man kan varsle inkasso. Dette kan, så vidt jeg kan læse mig til, gøres allerede i første rykkerskrivelse. Problemet er, at jeg aldrig har fået en rykker for det påmindelsesgebyr de har opkrævet mig.

Først og fremmest så skal der ikke sendes 3 rykkere, der behøves i princippet ikke at blive sendt en eneste! Du skal dog varsles om inkasso, men der er som sådan ikke et formkrav til sådan en varsling.

Hvis der sendes rykkere, må gebyret pr. rykker maks være 100 kr., hvilket også gælder hvis en inkassovirksomhed gør det på vegne af den der har kravet mod dig.

I forhold til de 400 kr. som inkassovirksomheden opkræver udover, så er de i deres gode ret til at gøre det (hvilket følger af inddrivelsesbekendtgørelsen https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=180226

 

Ud fra din beskrivelse af forløbet, tror jeg ikke du har nogle juridiske muligheder for at slippe for at betale 549 kr.

Klaus Folmann:

Så skal du tage fat i incassofirmaet og gør indsigelse. Husk at gøre det skriftligt, eventuelt på mail.

Hvad er det der skal gøres indsigelse imod? 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg kan læse har du kun fået en rykker. Jeg har ikke set hvad der står i den rykker, men beløbet til incassofirmaet virker alt for højt i forhold til de tilladte rykkergebyrer. 

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Klaus Folmann:

Så vidt jeg kan læse har du kun fået en rykker. Jeg har ikke set hvad der står i den rykker, men beløbet til incassofirmaet virker alt for højt i forhold til de tilladte rykkergebyrer. 

De 400 kr. er ikke et rykkergebyr men omkostninger til inkassoinddrivelse! Og hvis du kigger i inddrivelsesbekendtgørelsen bilag 1, så er det jo helt på højde med hvad der er tilladt for en inkassovirksomhed at tage i omkostninger for inddrivelse.

Fra Randers
Tilmeldt 21. Jul 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Volt & Volume:

Det er helt vanvittigt ikke at betale et skyldigt beløb på 49 kr.? Det er noget nær en billig pizza!?

49 kr.?

Det er endnu mere vanvittigt ikke at kontakte dem og snakke med dem om det skyldige beløb og bare tro, at "problemet" forsvinder af sig selv!? Du valgte bare at overse en inkassovarsel? Du lader til at være meget ung. 

 

Jeg var så naiv at forestille mig at de 49 kr. var indberegnet i den slutopgørelse jeg fik fra dem. Jeg valgte at overse inkassovarslen da jeg betalte slutopgørelse efter den var dateret i brevet.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror ikke du kan slippe for at betale det fulde beløb. 

Det er måske dyre lærepenge - men næste gang så tag altid fat i dem, hvis de sender en regning seperat som du vælger ikke at betale. 

Tag intet forgivet. 

Husk at få betalt i tide, ellers kan det resikere at blive endnu dyrere end de 549 du taler om. 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)